انتشارات ماهور آلبوم «در مقام مثنوی» را منتشر کرد
انتشار: شهریور 02، 1401
بروزرسانی: 22 خرداد 1404

انتشارات ماهور آلبوم «در مقام مثنوی» را منتشر کرد

موسیقی ما- «در مقام مثنوی» عنوان یکی از تازه ترین آثار منتشر شده در بازار موسیقی است که طی روزهای اخیر توسط نشر ماهور با نوازندگی نی سیامک جهانگیری و خوانندگی مظفر شفیعی منتشر شده است.
\xa0
«مثنوی در آواز ابوعطا»، «مثنوی در آواز بیات ترک»، «مثنوی در آواز افشاری»، «مثنوی در آواز دشتی»، «مثنوی در آواز بیات کرد بیات»، «مثنوی در دستگاه شور»، «مثنوی در دستگاه نوا» آثاری هستند که در مجموعه اول منتشر شده اند. ضمن اینکه «مثنوی در آواز بیات اصفهان»، «مثنوی در دستگاه همایون»، «مثنوی در دستگاه سه گاه»، «مثنوی در دستگاه چهارگاه»، «مثنوی در دستگاه ماهور»، «مثنوی در دستگاه راست پنجگاه» هم آثار مجموعه دوم را تشکیل می دهند.
\xa0
سیامک جهانگیری در توضیح این اثر موسیقایی نوشته است: «اگرچه قالب مثنوی در ادبیات ایران از نظر فرم، مشخصات ویژه ای دارد و در محتوا نیز نقش روایتگری دارد اما می تواند در برگیرنده مضامین متنوعی از غنایی و حماسی نیز باشد. در موسیقی نیز با همین عنوان در برخی آوازها با دستگاه های موسیقی ایرانی، قالب فرمال معینی را نمایان کرده و روایتگری خود را در معرفی محتوای مُدال هر آواز یا دستگاه ارائه می کند از این رو مثنوی در موسیقی ایرانی غالباً در انتهای هر دستگاه یا آواز اجرا می شود و بیانگر چکیده ای از ساختار مدهای اصلی آن دستگاه یا آواز است که شنونده با شنیدن آن به عصاره اصلی دستگاه یا آواز مربوطه پی خواهد برد.
\xa0
قالب مثنوی در ادبیات فارسی از محبوبیت بسیار و نیز سابقه ای طولانی برخوردار است. البته درباره سابقه مثنوی خوانی در موسیقی ایرانی و اینکه از چه زمانی این امر مرسوم و متداول شده اطلاع دقیقی و موثقی در اختیار نیست.
\xa0
با اینکه قالب مثنوی به طور معمول به روایت داستان با شرح واقعه ای می پردازد اما در مقطع معنی از آن و در لابه لای خط داستان شاعر چند بیتی را بیان مفهوم کلی و فراگیر اختصاص می دهد تا نتیجه یا چکیده ای را با تاکید به مخاطب خود یادآور شود. منطقی به نظر می رسد که ابیاتی که در ردیف آوازی به کار می روند از همین دست ابیات انتخاب و خوانده شوند. مثنوی در اوزان عروضی متنوعی سروده می شوند. اما در ردیف آوازی از وزن معروف «فاعلاتن فاعلاتن فاعلن» (وزن مورد استفاده در مثنوی معنوی مولوی) بیشتر استفاده می شود. در مجموعه حاضر نیز اشعاری با همین وزن در غالب مثنوی و غزل انتخاب و خوانده شده است.
\xa0
گوشه مثنوی به طور معمول در تمامی دستگاه ها و آوازها اجرا نمی شود، اما می توان با این رویکرد آن را در تمامی دستگاه ها و آوازها روایت و اجرا کرد. در این مجموعه تلاش بر این بود تا علیرغم اجراهای مختلف از مثنوی های موجود، در تمامی آوازها و دستگاه ها با بیان شخصی و برداشتی از اجراهای متداول، به روایت این فرم پرداخته شود به گونه ای که در برخی از اجراها با بسط و گسترش در فضای مدال و پردازش ملودی در قالب ساختار مثنوی به اجرای دیگرگونه ای دست یافت.»
\xa0
\xa0
\xa0
\xa0
لاچینی چنان در عرصه موسیقی خوش درخشید که کمپانی آلمانی (ناشر آثار موسیقی) به نام اسکات موزیک (Schot Music) با سابقه درخشان ۲۷۰ ساله در نشر موسیقی کلاسیک، برای همکاری از او دعوت کرد و نشر کلیه آثار فریبرز لاچینی را در سطح گسترده و جهانی در برنامه کاری خود قرار داد.



منبع: https://www.musicema.com/node/406805

انتشارات ماهور آلبوم «در مقام مثنوی» را منتشر کرد

با نوازندگی نی سیامک جهانگیری و خوانندگی مظفر شفیعی