از شما سروران خواهش مندم؛ اگر به نارسایی یا چالشی برخورد فرمودید، مرا راه نمایی بفرمایید. حقوق مادی و معنوی اين پايگاه متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری مجله خبری اهواز موزیک اسلامی است و نشر غیرمجاز محتوای آن پیگرد قانونی دارد. همیشه مضامین نغمه های نوروزی با شیوۀ زیست عام مردم و شرایط سیاسی اجتماعی آنها پیوند داشته و در قالب تصنیف های طنز آمیز پر معنی ترین مطالب بیان گردیده است. نوروز خوان ها حتی زمانی که سوگوارۀ محرم با نوروز و نو بهار مصادف میشود به در خوانه ها رفته و مضامین ترانه های نوروزی را در قالب اشعار رثایی می سرایند. حاجی فیروز ها امروزه مراسم نوروزی را ساده برگزار می کنند، ولی آتش افروز ها آن را با تشریفات بیشتری برگزار می کردند. نوروزخوان ها که پیام آور پیک های نوروزی و نوبهاری هستند امروزه اصطلاحا “حاجی فیروز” نامیده می شوند ولی قبلا ” آتش افروز خوانده می شدند.
- از مهمترین سازها در موسیقی استان اصفهان سازهای کوبهای است که این سازها همان دایره و تنبک هستند.
- یوتراوز سعی کرد در این مقاله شما را با گوشهای از فرهنگ بومی کشورمان آشنا کند.
- این سبک با فعالیت های دیگر مرتبط است و در درجه اول منشا روستایی دارد.
- یکی کرد است، دیگری خراسانی، یکی از سبزی جنگلهای گیلان می گوید و دیگری شوری دریاچۀ ارومیه را، آری هر یک از فضاها از دیرباز که موسیقی ایرانی شکل گرفت، شکل خاصی برای خود متولد کردند.
- موسیقی استان گیلان به سه دسته تقسیم میشود که به بررسی آن میپردازیم.
- در بحثهای محاورهای ترانههای عامیانه (یا قصهها)، از اصطلاحات و روایات برای برجسته کردن تفاوتها در شیوههای خواندن یک آهنگ (یا بیان یک داستان) استفاده میشود.
البته باید به این نکته توجه کرد که از نظر تخصصی ، موسیقی نواحی در ایران حتما با آواز همراه می شود درحالی که موسیقی بومی ممکن است بدون آواز باشد. برخی از محققان بر این باور بودند که موسیقی سنتی ریشه در باستانگرایی دارد و میراثی است که میتوان از آن تاریخ گذشتگان، زبان، ادبیات و دیگر ویژگیهای فرهنگی را استخراج کرد. روندی که در آن اعضای جوامع عامیانه آهنگهای جدید میسازند به خوبی درک نشده است، اگرچه مطالعه چگونگی ارتباط آهنگها ممکن است بینشی ارائه دهد. روند آهنگسازی موسیقی محلی تفاوت کمی با موسیقی عامه پسند و کلاسیک دارد.
نگاهی به موسیقی محلی ایران
موسیقی کردی از آواها و نغمههای دلانگیزی ساخته شده که چون روحی در هر انسانی دمیده میشود. موسیقی بومی و محلی استان کردستان شامل هفت دستگاه (ماهور، شور، نوا، همایون، سهگاه، چهارگاه و پنجگاه) است. نی، سورنا، نایه، دهل، دف، تنبک، تنبور، کمانچه، دیوان و شِمشال از سازهای مورد استفاده برای نواختن موسیقی بومی و محلی در استان کردستان هستند.
ساختار سازهای بوشهری
در هر منطقه از یک کشور، جامعه، روستا یا خانواده، و حتی در رپرتوار هر خواننده در طول زمان، ممکن است تفاوت های قابل توجهی داشته باشد و اجرای یک آهنگ ممکن است منحصر به فرد باشد. در بحثهای محاورهای ترانههای عامیانه (یا قصهها)، از اصطلاحات و روایات برای برجسته کردن تفاوتها در شیوههای خواندن یک آهنگ (یا بیان یک داستان) استفاده میشود. موارد زیادی بر موسیقی سنتی تاثیر گذار است، از جمله خلاقیت، آهنگهایی که قبلاً آموخته شده و انتظارات سبکی. یکی از ویژگی های مهم یک آهنگ یا قطعه در فرهنگ عامیانه سنتی، وابستگی آن به پذیرش توسط جامعه است یعنی توسط یک روستا، ملت یا خانواده و تمایل آن به تغییر با انتقال از فردی به فرد دیگر.
تاریخچه موسیقی بوشهر
موسیقیهای بومی و محلی استانهای ایران هر کدام به تنهایی شنیدنی و جذاب هستند. این موسیقیها قدمت بسیاری دارند و برای هر ایرانی دارای اهمیت بالایی هستند. در ادامه همراه با یوتراوز هرآنچه را که درباره موسیقی محلی استانهای مختلف ایران نمیدانید، به شما خواهیم گفت. استان بوشهر یک فرهنگ خیلی قدیمی که قدمت آن حدود ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد را مشخص کردند دارد. این استان مانند استانهای نزدیک خلیجفارس از کشورهای بیگانه بهخصوص آفریقا به این منطقه کوچ کردند. موسیقی در بوشهر آوازی است که این نوع به دو گروه تقسیم شده غیرمذهبی و مذهبی است.