آشنایی با موسیقی محلی بوشهر آکادمی موسیقی آوای چکاوک | ahwaz-music
انتشار: شهریور 19، 1403
بروزرسانی: 30 خرداد 1404

آشنایی با موسیقی محلی بوشهر آکادمی موسیقی آوای چکاوک | ahwaz-music

این مجله خبری اهواز موزیک که خیلی ها فکر می کنند یکی از تولیدات مستقل گروه رستاک است، در واقع متعلق به خواننده ای لر زبان به نام "حسین فرجی" است. قطعه زیبای "رعنا" یکی از همین قطعات محلی است که به احتمال زیاد نسخه اصلی آن را با صدای فریدون پوررضا یا نسخه بازخوانی شده آن را توسط گروه رستاک، شنیده اید. در موسیقی محلی اغلب جلوه\u200eهای طبیعت چون آبشار، دشت ها و دره های سبز، شکوفه های درختان، بهار و خزان و حتی سوز زمستان خودنمایی می کند. در موسیقى بومى یا محلى ایران از یک سو نقش هنرهاى اولیه، باورها، احساسات و به طورکلى زندگى گذشتگان را مى توان بازیافت و از سوى دیگر جلوه هاى طبیعت را جزء اصلى موسیقى محلى ایران را ترانه ها تشکیل مى دهند. در فرهنگ هاى اواخر عصر حَجَر، موسیقى دان شفادهنده اى است که سلامتى را به انسان بازمى گرداند. این دیدگاه در فرهنگ بسیارى از نقاط جهان و از جمله بخش هاى قابل توجهى از ایران دیده مى شود.

  • باید گفت موسیقی آفریقایی، بختیاری و بویراحمدی به موسیقی سنتی بوشهری نتوانسته غالب شود ولی تأثیر بسیاری داشته است.
  • موسیقی ایرانی با همین ساز و آوازها جوهره پیدا کرده اما ایران کشور رنگ ها و آئین ها، سنت ها و مردمان رنگارنگ است که ،در کوه مجاور فرسنگ ها از هم فاصله دارند فرهنگ هایشان با هم تفاوت می کند، پس آهنگ شان نیز با هم توفیر دارد.
  • چندین نوع، شامل مجموعه ای از اجراهای آهنگ که به وضوح مرتبط هستند اما همگن نیستند و ممکن است به عنوان یک فرم تعیین شوند.
  • به این ترتیب، همانطور که تنوع موسیقی در میان ملل وجود دارد در یک کشور نیز به دلیل این تنوعات، با موسیقی های متنوع و متفاوت مواجه هستیم.

سبک از موسیقی که بسیار رواج دارد و در این منطقه یک موسیقی اصیل به حساب می آید که در شهرهای مذهبی در ایام سوگواری خوانده می شود. او بارها این قطعات را در این برنامه خواند و نی انبان یکی از ارکان موسیقی بوشهری را به عموم مردم شناساند. البته اجرای این گروه مورد تایید فرجی نبود و او معتقد بود این گروه ابیاتی جعلی روی ملودی این قطعه خوانده اند.

موسیقی محلی در ستون نویسندگان

با گذشت سال های دیگری از قرن ۲۰، سازمان هایی برای حفظ و مطالعۀ موسیقی محلی تأسیس شدند، و موسیقی شناسان اجراهای مختلفی از این نوع موسیقی را از سرتاسر جهان ترانویسی و سپس ضبط می کردند. در ۱۹۳۱ نخستین فستیوال بین المللی فرهنگ های محلی در کپنهاگ، دانمارک، برگزار شد. در ابعاد بین المللی، آوازها و موسیقیِ محلی را شورای بین المللیِ موسیقی محلی (تأسیس ۱۹۴۷) و یا انجمن اتنوموزیکولوژی (تأسیس ۱۹۵۶) مطالعه و منتشر می کنند. اغلب فرهنگ هاى پيشرفته علاوه بر موسيقى به اصطلاح سنتى خود، داراى موسيقى ديگرى نيز هستند که به آن موسيقى محلى گفته مى شود. موسيقى همهٔ احتياجات مردم را در خود منعکس مى کرده است و به تمام شئون فردى و اجتماعى تعلق داشته است.در فرهنگ هاى اواخر عصر حَجَر، موسيقى دان شفادهنده اى است که سلامتى را به انسان بازمى گرداند.

هزینه کالا با توجه به نوع ارسال یا در زمان خرید و یا در زمان تحویل گرفته کالا گرفته خواهد شد.

از مهم ترین سازها در موسیقی استان اصفهان سازهای کوبه ای است که این سازها همان دایره و تنبک هستند. در استان اصفهان هم مانند بسیاری از استان ها سازهای سورنا، کرنا، دهلف و... ایران عزیز ما، کشور فرهنگ ها و آداب رسوم غنی است که می تواند از طریق پرداختن به موسیقی محلی که خود شاخه ای از فرهنگ بومی است، توجه گردشگران بین المللی به خود جلب کند. موسیقی بومی و محلی کشور ایران به عنوان یکی از پرطرفدارترین هنرهای ایرانیان نقش بسزایی در شناخت سرزمین ما برای سایر کشورها دارد. در پس پرده موسیقی محلی و بومی خاطرات تلخ و شیرینی نهفته است که یادآور لحظات شیرین کودکی، نوجوانی، جوانی یا حتی بزرگسالی و کهن سالی است. موسیقی محلی هر یک از استان های کشور عزیزمان ایران در قلب، روح و جسم هر فردی چه ایرانی و غیر ایرانی نفوذ می کند و این خود، معنای معجزه و نفوذ آن در روح و جان ما است.

بارو بارو- لری

پوررضا یکی از شاگردان آواز ایرانی استاد بنان بوده و قطعات معروف موسیقی سریال پرمخاطب "پس از باران" را نیز خوانده است. این قطعه یکی از آثار شاخص خراسانی اسماعیل ستارزاده است که موسیقی آن را با دوتار اجرا کرده است. لالایی یا همان آواز مادران و دایه ها برای خواباندن کودک خود نیز نوعی موسیقی فولکلور یا محلی قلمداد می شود. حال اگر" کشور" را به عنوان یک میدان فرهنگی در نظر بگیریم، در این میدان، اقوام گوناگون با آداب و رسوم، تاریخ و فرهنگ های مختلف زندگی می کنند.

http://dastchinflower.ir