آلبوم موسیقی سنتی ایرانی سانگ سرا | ahwaz-music

دیرینه ترین گروه نوازی ها و محافل رامشگری(محافل موسیقی دانان) در سرتاسر دنیا مربوط به موسیقی ایران بوده است. مهر چغامیش در دزفول اصلی ترین مدرک مستدل بر این مدعا است، قدمت این مهر نگاره 3400 سال است و در آن بزم های رامشگران به تصویر کشیده شده است. در این تصویر مشاهده میکنیم عده ای از رامشگران گرداگرد یکدیگرنشسته اند و نوازنده ای مشغول نواختن چنگ و نوازنده ی دیگر شیپور و دیگری تنبک است و فردی در حال شعرخوانی است. موسیقی سنتی ایرانی در طول تاریخ همواره دستخوش تغییراتی شد که بسیاری از آنها در ارتقا و حرکت رو به کمال آن نقش پر رنگی داشت.

  • تفصیل اینکه باید به صورت مشخص اظهار کنیم که اعراب پس از تهاجم به امپراتوری ایران، سرزمین‌های تسخیر کرده را با نام «جهان اسلام» معرفی نمودند.
  • در تعیین اینکه آیا یک آهنگ یا قطعه موسیقی، موسیقی محلی محسوب می شود یا خیر، اکثر اجراکنندگان، شرکت کنندگان و علاقه مندان احتمالاً بر روی معیارهای خاصی که از الگوهای انتقال، عملکرد اجتماعی، خاستگاه ها و اجرا به دست می آید، توافق دارند.
  • تنبک علاوه بر محبوبیت در میان نوازندگان، سازی دوست داشتنی و مورد استفاده مردم در مراسم های عروسی است.
  • هنگامی که نوازنده در نی می دمد، به نت ها جان می بخشند و آنها را وادار می کنند تا مراسمی احساسی برای حضار اجرا کنند.
  • دف علاوه بر محبوبیت در ایران، در برخی از کشورهای عربی مانند مصر نیز شناخته شده است.
  • موسیقی سنتی ایرانی نوعی بدیهه گویی بوده و اساس آن یک سری از مدل‌ها قیاسی است که باید حفظ شوند.

مثلا در هنگام اجرای دستگاه ماهور، با استفاده از تکنیکی به نام پرده گردانی وارد دستگاه شور شده و بعد از اجرای یک یا چند گوشه از دستگاه شور دوباره به دستگاه اصلی، پرده گردانی می شود. برای کسانی که به دنبال موسیقی محلی، اصیل و بکر هستند نی انبان، بهترین ساز سنتی ایرانی است. این ساز ایرانی در جنوب ایران به ویژه بوشهر مورد استفاده قرار می گیرد. اصطلاح موسیقی محلی و معادل‌های آن در زبان‌های دیگر به انواع مختلفی از موسیقی اشاره می‌کند. معنای این اصطلاح با توجه به قسمتی از جهان، طبقه اجتماعی و دوره تاریخ متفاوت است. در تعیین اینکه آیا یک آهنگ یا قطعه موسیقی، موسیقی محلی محسوب می شود یا خیر، اکثر اجراکنندگان، شرکت کنندگان و علاقه مندان احتمالاً بر روی معیارهای خاصی که از الگوهای انتقال، عملکرد اجتماعی، خاستگاه ها و اجرا به دست می آید، توافق دارند.

۲.انتخاب نوع آموزش (مجازی یا حضوری)

در ادمجله خبری اهواز موزیک فنی در مورد سنت، اصطلاحات نسخه، نوع و فرم ممکن است برای بیان درجات رابطه استفاده شود. بنابراین، برای مثال، چندین اجرای کاملاً مشابه توسط یک خواننده ممکن است نسخه‌ای از یک آهنگ باشد. گرچه یک آهنگ محلی در هر زمان که شنیده شود به نوعی تحت تاثیر سنت یک جامعه است اما همانطور که سینه به سینه منتقل می شود دست خوش تغییر نیز خواهد شد. ما همانند این خنیاگران را در ایلام و در سده ۲۷ پیش از میلاد و از زمان پادشاهی «پوزوز این شوشیناک» در شوش می‌شناسیم. از همین گاه، مُهر و نشانه‌هایی در دست است که نشان می‌دهند، خنیاگران بسیاری در ایران می‌زیستند. در این هنگام، نواختن چنگ بسیار گسترش داشته‌است و این ساز از ساخته‌های ایرانیان است.

فهرست

موسیقی ردیف دستگاهی امروز ایران از دورهٔ آقا علی‌اکبر فراهانی (نوازندهٔ تار دورهٔ ناصرالدین شاه) باقی مانده‌است. آقا علی اکبر فراهانی به‌واسطهٔ میرزا تقی خان فراهانی (امیر کبیر) برای نشر موسیقی ایرانی به دربار دعوت شد. ردیف دستگاهی از زمان ناصرالدین شاه و به دست دو برادر به نام میرزا حسینقلی و میرزا عبدالله فراهانی شکل گرفت.

معرفی ساز انگشتی یا کالیمبا

دستگاه راست‌پنج‌گاه را می‌ شود یکی از دستگاه‌های بسیار دیرینه و کهنه به حساب آورد. این دستگاه مانند ماهور است و بایستی گوش موسیقی دان بسیار حساس و مأنوس به این دستگاه باشد. این دستگاه عمدتا جهت ابراز اندوه و دلگرفتگی که به امیدواری گرایش دارد شایسته است.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: