این در حالی است که آوای گوشنواز بنان و استاد شجریان نیز، در ضمیر خاطر ما نقش بسته است. آهنگ سنتی ایرانی، چنان که از نامش برمیآید، ریشه در فرهنگ بومی و سنتهای ایرانی دارد. نواهایی که ریشه در جان ما ایرانیان دارند و چون به ساز دل نواخته میشوند، بیشک به گوش جان نیز شنیده خواهند شد. موسیقی و آواز سنتی ما ایرانیان از باربد و نکیسا، تا بنان و شجریان سراسر آمیخته با نغمههایی است که از دل برمیخیزند و لاجرم بر دل نیز مینشینند. چک از اصطلاح به معنای ملت و نزدیکان آن استفاده میکند، که نشان میدهد ژانر محلی وحدت بخش تمامی انواع موسیقی است.
- همه این ها زمینه ساز ساخت و استفاده از آلات موسیقی متنوع و متعدد در موسیقی سنتی ایران شده اند.
- در آغاز اسلام موسیقی غنا تلقی می شدکه در اصل به معنی آواز بوده است و موسیقی دان مغنی یا مغن نهم می گرفت به معنی خواننده.
- وقتی میبینید که دستان هنرمند، سیمهای چنگ را لمس میکند می توانید احساس کنید که قلب و درون شما گرمتر از همیشه شده است.
- واژه ی کلاسیک و کلاسیسم , معمولاً به یک دوره از موسیقی اطلاق شده است, امّا اغلب با معانی مختلف, در اصل عنوان سبک یک دوره ی خاص یا سبک مشخصی از موسیقی نیست.
- آهنگهای سنتی ایرانی را میتوان در دو بخش بزرگ موسیقی بیکلام و آهنگ و ترانه یا موسیقی باکلام تقسیم بندی نمود.
سنگنگارهٔ زنان موسیقیدان در طاق بستان که در حال نواختن چنگ هستند. تیردادقادری هستم و اندیشه ام در راه اندازی این تارنما، بر آن است که شما را با دنیای موسیقی آشنا کنم و امیدوارم بتوانم دراین راستا، کوشا باشم. از شما سروران خواهش مندم؛ اگر به نارسایی یا چالشی برخورد فرمودید، مرا راه نمایی بفرمایید. در قرن بیستم، انتقال از طریق ضبط و رسانه های جمعی جایگزین بسیاری از یادگیری های حضوری شد. گستره جغرافیایی این نوع موسیقی بسیار وسیع است و کشورهای زیادی از آسیای میانه را در بر میگیرد و سایر نقاط جغرافیایی نیز از این نوع موسیقی تاثیر پذیرفته اند. نوازندگان کلیه سازها و خوانندگان می توانند در آزمون ورودی شرکت کنند.
دیدگاه برای دانلود آرشیو موسیقی سنتی
علاوه بر این، اشعار این نواها آنقدر شیرین و دلنشین است که ترانههای ضبط و پخش شده با کاست، گرامافون و حتی صندوق آوازهای قدیمی با وجود گذشت زمان هنوز هم کاملا به فراموشی سپرده نشدهاند. این دستگاه به نسبت اسم خود، حالتی پادشاهانه، خسروانه، ملوکانه و متین دارد، ولی با این طریق موضوع اجرای تعدادی از سرودها و نغمه های رایج در نواحی گسترده ایران است. ونیز از گوشه های این دستگاه در موسیقی سنتی ورزش زورخانه ای استفاده میشود.
دستگاه همایون
این نامگذاری دقتی ندارد و کوششها و بحثهای زمجله خبری اهواز موزیکی برای مشخص کردن معنی آن صورت میگیرد. واژه ی کلاسیک و کلاسیسم , معمولاً به یک دوره از موسیقی اطلاق شده است, امّا اغلب با معانی مختلف, در اصل عنوان سبک یک دوره ی خاص یا سبک مشخصی از موسیقی نیست. علت محبوبت موسیقی اصیل ایرانی از مرزها فراتر رفته است و همراه هنرمندان ما که در این زمینه فعالیت میکنند، اجراهای داخل و خارج از کشور آنها با استقبال بسیار زیاد مردم مواجه میشود. علت این امر هم آن است که توالی از پردههای مختلف موسیقی ایرانی و انتخاب آن حس و شور خاصی را به شنونده انتقال میدهد و یادآور روزهای گذشته و زندگی اصیل ایرانی در ذهن یک شنونده است. در کنار موسیقی بیکلام سنتی کشورمان، خوانندگان ایرانی نیز نقش مثبت و مهمی در احیای فرهنگ موسیقیایی این مرز و بوم ایفا نمودهاند. از خوانندگان بنام و خاطره آفرینی چون الهه، دلکش، مرضیه و دیگر بانوان عرصه موسیقی ایرانی، امروز خاطره و صدایی گرم در میان ما به یادگار مانده است.
بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکلگیری این موسیقی داشتهاند. از موسیقیدانها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان میتوان به «باربد» و «نکیسا» و «رامتین» اشاره کرد. موسیقی اصیل ایرانی، جزو کهنترین سبکهای موسیقایی از دوران باستان تا به امروز است.[۲] همچون گذشتههای دور، مشاهیر صاحب سبک بسیاری در تاریخ ایران معاصر سر برآورده و هر یک، گامی مؤثّر در اعتلا و پویندگی این موسیقی اصیل برداشته اند.