به احتمال زیاد سازها یا آلات موسیقی، قدیمی ترین وسیله تولید موسیقی هستند. انسان های اولیه قبل از اینکه خط و زبان را اختراع کنند صداهای طبیعت را تکرار می کردند و در تنه درختان خالی می دمیدند. آنها با استخوان های توخالی، شاخ حیوانات و صدف موجودات دریایی، صداهایی متفاوت و قوی تولید می کردند. البته این نوع موسیقی در گذر از دورههای تاریخی و با تغییر و تبدیلهایی که در مرزهای سیاسی و جغرافیایی انجام شده، دستخوش تحولاتی نیز گشته است. کشورهای همسایه و آسیای میانه از قبیل ترکیه، یونان، پاکستان و افغانستان و جمهوریهای آذربایجان و ارمنستان نیز، از این موسیقی ریشهدار ریشه گرفتهاند.
- وقتی به ساز سنتی سنتور گوش می دهید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند نت های کاریزماتیک و ملودی لذت بخش آن است.
- در زبان آلمانی به معنای موسیقی مردمی است و مفهوم طبقه را با اتحاد یک گروه قومی ترکیب می کند.
- هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شدهاست و معمولاً بدین شیوه ارائه میشود که از درآمد دستگاه آغاز میکنند، به گوشهٔ اوج یا مخالف دستگاه در میانهٔ ارائه کار میرسند، سپس با فرود به گوشههای پایانی و ارائهٔ تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان میرسانند.
- شاید یکی از قدم هایی که به سوی موسیقی کلاسیک برداشته شد، آزاد شدن اثر موسیقی از قید و بند تقلیدها، بیان ،معرفی، در خدمت بودن حتی سرگرمی های اجباری بود و نتیجتاً خود اصل موسیقی مد نظر قرار گرفت.
- در بحثهای محاورهای ترانههای عامیانه (یا قصهها)، از اصطلاحات و روایات برای برجسته کردن تفاوتها در شیوههای خواندن یک آهنگ (یا بیان یک داستان) استفاده میشود.
همچنین بسیاری از نامهای فمجله خبری اهواز موزیک مدهای موسیقی، در موسیقی سنتی ایران نیز وجود داشتهاند» دستگاهها از زمانهای باستان زبان به زبان به امروز رسیدهاند اگرچه بسیاری از مدها و ملودیها احتمالاً به دلیل تهاجم اعراب که موسیقی را مسئلهای غیراخلاقی میدانستند از بین رفتهاند. اصطلاح «خنیای باستانی ایرانی» حروفنویسی خالص کلمات ایرانی است که ترجمه آن عبارت از «موسیقی ایران باستان» یا به عبارت دیگر «موسیقی سنتی ایران» است. این اصطلاح ایرانی امروزه به خوبی قابل درک است ولی در مقایسه با اصطلاح پر مصرف «موسیقی اصیل» که معنای آن نیز همان است، به ندرت استفاده میشود.
**تمامی صوت ها در این برنامه به صورت آفلاین می باشد ونیازی به صرف وقت برای دانلود صوت ها نیست.
اکثر آوازهایی که خواننده آماتور ایرانی میخواند و اکثر آوازهای محلی از نواحی متفاوت ایران در یکی از قطعه های آن جای گرفته است، به این دلیل این دستگاه را مادر موسیقی ایرانی هم نامیده اند. گردآوری و تدوین ردیف به شکل امروزی از اواخر سلسلهٔ زند و اوایل سلسلهٔ قاجار آغاز شدهاست؛ یعنی در اوایل دورهٔ قاجار سیستم مقامی موسیقی ایرانی تبدیل به سیستم ردیف دستگاهی شد و جای مقامهای چندگانه را هفت دستگاه و پنج آواز گرفت. به عنوان مثال، اعتقاد بر این است که سبک محلی انگلیسی عمدتاً از حدود 40 خانواده آهنگ تشکیل شده است که هر یک از یک آهنگ منشا می گیرند.
هنر قلمزنی روی چرم
گفته میشود ابزار موسیقی مانند «باربت» ریشه در این دوران یعنی حدود سال ۸۰۰ قبل از میلاد داشتهاست. یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ موسیقی ما زمانی رخ داد که شخصی به نام علی اکبرخان فراهانی در زمانی که موسیقی سنتی ایرانی زیاد جدی گرفته نمیشد، گوشههای مختلف را در قالب هفت دستگاه و پنج آواز جمع آوری کرد و به آنها نظم بخشید. از میان دوستداران موسیقی اصیل ایرانی، گروهی به نغمههای بیکلام ایرانی بسنده کرده و شنیدن آنها را برای ساعتهای متمادی بر هر موزیک و نوای دیگری ترجیح میدهند.
آهنگ بیا که جان مرا بی تو نیست برگ حیات از محمدرضا شجریان
منوچهر انتقام ایرج را از برادران آن گرفت و در همین زمان بیست و نهمین لحن باربد به نام کین ایرج به وجود می آید، که تا دوره سلطه مغولها نواخته می شده است . در این ویکیپدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و همتراز با عنوان مقاله قرار دارند. همه حقوق مادی و معنوی و محتوای آهنگ ها برای تارنمای مختلف موزیک محفوظ می باشد. دانستن اصول و فنون نوازندگی باعث افزایش تاثیرات موسیقی بر شنونده میشود و موسیقی را بردل و جان مخاطب می نشاند.