از پخش نغمه‌های عاشورایی تا اهتزاز ۱۰۰ ابر پرچم در شهر تهران

از پخش نغمه‌های عاشورایی تا اهتزاز ۱۰۰ ابر پرچم در شهر تهران

اقدامات سازمان زیباسازی شهرداری در ایام محرم تشریح کرد:

موسیقی ما- مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران در تشریح اقدامات این سازمان در ایام محرم از اتصال تابلوهای شهر تهران از طریق کیو آر کد به نغمه های عاشورایی خبر داد.
 
«سیادی» در نشست خبری امروز چهارشنبه در تشریح اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران،  ویژه محرم گفت: «در آستانه‌ی محرم حسینی هستیم و امسال پس از چند بار که  شرایط کشور به دلیل شیوع کرونا به شکلی متفاوت بود بهبود یافته. هر چند که باید پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود. هر ساله در ایام محرم با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی، شعار سال طراحی می‌شود که امسال هم این شعار “نجات اهل عالم با حسین (ع)” تعیین شده است که به عنوان شعار ما در موضوع محرم مدنظر قرار دارد.»
 
وی افزود: «در بحث محرم دغدغه‌ای جدی داریم و آن جلب مشارکت مردمی در فعالیت‌های فرهنگی است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما این سرمایه بزرگ را در محرم به شکل ویژه‌ای داریم و مردم جلوتر از نهادها به این موضوع ورود دارند؛ لذا ما نیز تلاش می‌کنیم در هر کاری به گونه‌ای عمل کنیم که به فعالیت‌های مردمی خدشه‌ای وارد نشود. در ایام محرم نیز تلاش کرده‌ایم جزیی از مردم شویم و همه فعالیت های ما در این محور باشد. اصلی ترین پروژه ما سیاه پوشان شهر است که در نقاط محلی همچون میادین و بزرگراههای اصلی شهر تمرکز کرده‌ایم. ۱۳ هزار پرچم در ابعاد ۱*۴ نصب کردیم و این اقدام علاوه بر نصب پرچم روی پل‌ها بوده است. حدود ۱۰۰ هزار پرچم محلی بین مردم شامل مساجد و هیئات توزیع کردیم . بیش از هزار و ۵۰۰ مسجد در تهران بسته های حمایتی فضاسازی محیطی را دریافت کردند. این اقدام ابتدا در نیمه شعبان ، مرحله بعد در عید غدیر و حالا در محرم عملیاتی شده است. از سوی دیگر بیش از ۱۵۰ نما پرچم بر روی ساختمانهای بلند مرتبه نصب خواهد شد که نصب این پرچم‌ها از فردا آغاز خواهد شد.»
 
مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به اهتزاز  ۱۰۰ ابر پرچم در شهر تهران اشاره کرد و افزود: «پیشتر این پرچم ها توسط همکاران ما در عتبات عالیات متبرک شدند که طرح آنها گنبد سید الشهدا است. این  پرچم ها نیز از فردا در سطح شهر تهران به اهتزاز درخواهند آمد.»
 
به گفته‌ی او، رویداد بزرگ «نشان عاشقی» اقدام دیگری است که در این ایام اجرایی خواهد شد. المان‌های حجمی در فضاسازی محیطی بسیار اهمیت دارد و امسال برای اولین بار یک سوگواره هنری شامل ۵۰ تیغه علامت که از قبل طراحی شده، هم اکنون هنرمندان در حال نقاشی، خوشنویسی هستند که این اقدام در عمارت عین الدوله انجام می شود. امیدواریم این رویداد تبدیل به یک سنت محرمی شود و مردم هر ساله این المان های حجمی را مشاهده کنند. از سوی دیگر بیش از ۲۰۰ کُتل نیز آماده شده که در سطح شهر تهران و ظرف دو روز  آینده نصب خواهد شد.
 
سیادی ادامه داد: «بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی هم در این ایام به کار گرفته شده  که بهره گیری از آنها با  چند رویکرد انجام شده است. نخست کودکان عاشورایی که عکس های با مضمون محرم است و مجموعه دیگر جمله های خاطره انگیز مردم است که تحت عنوان مضمون های عاشورایی  به نمایش در می آید. همچنین اتصال این بیلبوردها از طریق کیو آر کد به یک نغمه عاشورایی فراهم شده و در حقیقت امسال برخی از تابلوهای شهر تهران برای مردم نوحه پخش می کنند که این تابلوها در معابر پیاده روها نصب شده است. تلاش ما این بوده  که در ایام محرم در کنار مردم به مساجد و هیئات خدمت رسانی کنیم. عملیات نصب پرچم از دهه فجر در سازمان آغاز شده که علاوه بر نگاه مذهبی نگاه ملی نیز برایمان در این رویداد اهمیت داشته؛ لذا پس از دهه فجر تصمیم گرفتیم از پرچم به عنوان نماد استفاده کنیم و حالا این اقدام در محرم مد نظر قرار گرفته است.»
 
مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: «در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این ایام نیز ما تابع نهادهای متولی هستیم در حال حاضر هنوز چیزی به عنوان محدودیت های جدی اعمال نشده اگر چنین اتفاقی بیافتد و نیازی وجود داشته باشد از همه ظرفیت‌ها در سازمان استفاده خواهیم کرد.»


منبع: https://www.musicema.com/node/406427


منتشر شده

در

توسط