اصول طراحی گالری آثار هنری در مهندسی معماری | memarinavaz
هماهنگي اصول آكوستيكي با خصوصيات معماري از يكسو مربوط به سبك معماري و سازماندهي فضايي آن ميباشد و از سوي ديگر نيازمند توجه به خصوصيات مربوط به طراحي فني ساختمان نمايشگاه قرار ميگيرد. پيشرفتهاي فني در امر خلق يك محيط مصنوعي، اكنون به مرحلهاي رسيده است كه امكان تامين مصنوعي شرايط جوي را به طور كامل فراهم ساخته است. در اين شرايط ثبات، انعطافپذيري و نظم را ميتوان در چهارجوب فضايي نمايشگاه تأمين نمود.
اصول طراحی موزه
اشياء موزه جدا از ارزشهاي مادي، گاه به لحاظ معنوي منحصر به فرد هستند و سرقت يا مخدوش شدن آنها غيرقابل جبران است. لذا لازم است در ورودي و خروجي موزه و در طول مسير بازديد محلهايي را براي نگهبانان تعبيه كرد. همچنين جهت راهنمايي بازديدكنندگان يك بخش اطلاعرساني در كنار افراد آگاه به امر اطلاعرساني در ورودي و نيز در گالريهاي مختلف لازم ميباشد.
طراحی گالری ها می توانند پروژه ای چالش برانگیز برای طراحان و معماران داخلی باشند. نحوه طراحی داخلی یک گالری هنری نه تنها بر نحوه دریافت و درک بصری و همچنین پیمایش فضایی تأثیر مستقیم می گذارد، حتی ممکن است که بر موفقیت اقتصادی آن گالری نیز تأثیر گذار باشد. به عنوان مثال اگر بخشی از یک گالری هنری کم نور باشد و یا در انتهای راهرویی قرار گرفته باشد که کاملا در دید نباشد، ممکن است که افراد از آن بخش ها بازدید نکرده و در نتیجه می تواند تأثیر عمیقی کاهش فروش اثر داشته باشد.
ضوابط طراحی موزه
عرصه آموزشیآموزش علمی فرش از اركان مهم این موزه است كه از طریق آن می توان این هنر را بازشناسی كرده و ترویج داده و در اختیار برنامه فیزیکی گالری همگان قرار داد. این مهم از طریق بخش های آموزشی موزه انجام می شود كه وظیفه این بخش عمدتاً دایر كردن كلاسها و كارگاه های آموزشی در زمینه ی تاریخ، نقوش، بافت، رنگرزی و مرمت فرش می باشد. این بخش با توجه به اهداف و وظایف آن از فضاهایی مانند كلاس و كارگاه و آزمایشگاه تشكیل شده است.
- معماری و طراحی برنامه فیزیکی گالری متروپولیتن هنر، همراه با مجموعه گسترده آثار هنری، فضاهای زیبا و خدمات عالی، تجربهای منحصربهفرد و فرهنگی را به بازدیدکنندگان ارائه میدهد.
- واحدهای اداریجریان كار در یك اداره مانند ماشین است كه تمام اجزاء آن با هم كار می كنند.
- Ü نورپردازي از بالا روشي است راحتتر و ثابتتر در نورپردازي و كمتر در معرض موانع جنبي در داخل و خارج از بنا مانند ساختمانهاي ديگر و درختان قرار ميگيرد.
- به اين منظور ميتوان گالريهاي اختصاصي سمعي – بصري جهت نمايش فيلم، اسلايد و پخش موسيقي در نظر گرفت كه البته بايد گالريهاي سمعي – بصري ايزولاسيون صوتي كافي شده و بهتر است توسط پيشفضاها با ساير گالريها ارتباط داشته باشند.
براي به حداقل رساندن نوفهاي كه ناشي از نواحي و وسايل پر سروصدا و شلوغ است، موقعيت ساختمان را بايد در محلي ساكت و آرام پيشبيني نمود. در صورتي كه يك منبع نوفه جهتدار در نزديكي ساختمان قرار گرفته باشد، ميتوان از عملكردهاي مقاومتر به عنوان مانع استفاده كرد و عملكردها حساستر را در فاصله بيشتري از منبع نوفه قرار داد. اين ادراك در محيطي با ساختار روشن، آسانتر و با خستگي كمتر به دست ميآيد تا در فضائي كه تركيب ضعيف و ناخوانايي دارد.