انواع فرش ابریشمی

افشان: زیرگونه های افشان در یک نگاه کلی شامل افشان های ۱.سراسری ۲.یک دوم ۳.یک چهارم که اینها در واقع بر اساس نوع تقارن شکل گرفته اند از دیدگاه دیگر بعد از اینکه نوع تقارن مشخص شد از نظر نوع نقوشی که توی قالی استفاده شده اینها را در قالب افشان های ۱.ساده ۲.غیر ساده تقسیم بندی کرد. لچک ترنج های کف پر زیرگونه های مختلف دارند ولی مهم ترین آنها شامل : ۱.دسته گلی ۲.خوشه ای ۳.شاه عباسی می باشد.

درست است که از پشم در بافت فرش های دستباف استفاده می شود، اما باید بدانید که برخی از فرش های ماشینی نیز از این نخ بافته می شوند. چون علاوه بر اینکه استحکام و مقاومت بالایی دارد و پس از مدت کوتاهی فرسوده نمی شود، شستشوی آسانی داشته و رطوبت جذب نمی کند. فرش واژه ای عربی است که در لغت به معنای گستردن و گستردنی است , ولی در اصطلاح به زیر اندازی گفته میشود که با دست یا ماشین بافته میشود , و به مواردی چون قالی و گلیم و گبه و… هنگامی که از جنس فرش صحبت میکنیم، در ۹۵% موارد به جنس نخ همین بخش از فرش اشاره داریم. انواع فرش دستبافت ایرانی به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود که یکی از این دسته بندی ها انواع فرش از نظر سبک محلی می باشد در این مقاله قصد داریم در مورد سبک هایی محلی فرش دستبافت ایرانی توضیح دهیم.

” اگر به دنبال انتخاب بهترین برند فرش ماشینی هستید، میتوانید با اطمینان خاطر بهترین فرش کاشان را انتخاب و خریداری کنید. در صورتی که از اعداد بیانشده توسط فروشنده اطمینان ندارید، میتوانید خودتان میزان تراکم و شانه را بدست بیاورید. همچنین جنس الیاف پلی استر به گونه ای است که آلودگی به راحتی در آن نفوذ نکرده و کثیف نمی شود. همه این موارد باعث شده است تا فرش های ایرانی از محبوبیت ویژه ای برخوردار باشند. اگر میزان تراکمی که در فرشهای ۷۰۰ شانه وجود دارد تا ۳۰۰۰ باشد این فرشهای ۷۰۰ شانه از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و نخی که در آنها به کار برده شدهاست نخ آکریلیک میباشد. اگر میخواهید فرش دستباف بخرید یا تصمیم دارید فرش دستباف تان را عوض کنید، بهتر است قبل از این کار نکته هایی را که برای خرید یک فرش دستباف خوب لازم است، بدانید.

ذکر این نکته برای خریداران فرش خالی از لطف نیست که معمولا با افزایش تعداد شانه، ضخامت فرش ( ارتفاع پرز یا خاب قالی) کاهش مییابد؛ یکی از علتهای آن میتواند این باشد که وقتی پرزها کوتاهتر باشند، نقوش روی فرش جلوه بیشتری پیدا خواهند کرد. ارتفاع خاب معمولا در فرشهای ۷۰۰ شانه ۱۱ میلیمتر، در ۱۰۰۰ شانهها ۹ میلیمتر و در ۱۲۰۰ شانه، ۸ میلیمتر است. خاب فرش همان گرههای U شکلی هستند که در سطح فرشها قرار میگیرند. با وجود اینکه نخهای استفادهشده در تار و پود فرشها در استحکام آنها اهمیت زیادی دارد، اما حتی اگر بهترین نخ هم برای چله و پود قالی استفاده شود، در صورتی که نخ انتخابی برای خاب (پرز) قالی نامناسب و بی کیفیت باشد، این فرش ماندگاری و دوام زیادی نخواهد داشت. فرش دستباف متشکل از تار(چله) ,پود ,پرز(یا اصطلاحا خامه) است.

به همین خاطر اگر برای پر رفت و آمدترین قسمت خانه خود به دنبال فرشی هستید که در برابر ترددهای مکرر و انواع آلودگی ها مقاومت داشته باشد، بهتر است فرشی بخرید که از الیاف پلی پروپیلن در بافت آن استفاده شده باشد. کف ساده همانطور که از اسمش مشخص است یعنی فرشی که توی زمینه هیچ نقشی نداریم و فقط یک زمینه ساده دیده می شود یعنی در مرکز فرش فقط ترنج قرار می گیرد و در چهار گوشه فرش لچک ها قرار میگیرند ؛ مابین اینها هیچ نقشی را نمی بینیم. افشان های غیر ساده می شود برعکس این یعنی آن دسته از افشان هایی که علاوه بر گردش های گل و برگ در زمینه از یک فرم دیگر مثل ترنج یا چند قاب توی زمینه استفاده شده باشد حتی گاهی فقط لچک داشته باشد و بقیه زمینه به شکل افشان ساده با گردش های گل و برگ ختایی پر شده باشد.

برای فرشهای دستباف اما، برای نشان دادن فشردگی گرههای فرش، بجای این دو مورد تنها از یک عدد رجشمار استفاده میکنند که برای طول و عرض قالی به یک اندازه بوده و نشاندهنده تعداد گرههای آن در یک واحد طول (۶ونیم یا ۷ سانتیمتر) است که این معیار در مناطق مختلف متفاوت است و برای تشخیص صحت ادعای فروشنده درباره عدد رجشمار، باید دانست فرش دستباف موردنظر، کار دست کدام استان است. ۴.فرش تمام پشمی: در این نمونه فرش دستباف تار(چله) , پود و پرز( خامه) از جنس پشمی میباشد اما این مدل فرش های دستباف بیشتر در مناطق عشایری رواج دارد و امروزه در فرش های دستباف شهری معمولا به جای استفاده از تار و پود پشم از چله و پود پنبه ای استفاده میکنند . امروزه عرصه فرش نسبت به چند دهه پیش که تنها به قالیهای دستباف پنبهای و پشمی و یا نهایتا فرشهای ماشینی پشمی محدود میشد بسیار گستردهتر شدهاست.

بعضی از طرح ها، هم دارای پرز برشی و هم پرز حلقه ای هستند که برای ایجاد تاثیر ابعادی به الگو، ترکیب می شوند. نخهای رنگی که به شکل “U” و یا با گرههایی بصورت “لا” بین تار و پودها گیر میشوند و طرح و حجم فرش را تشکیل میدهند. امروزه به دلایلی که در ادامه گفته میشود، استفاده از پشم رونق چندانی ندارد. در ادامه به توضیح مختصری در مورد انواع سبک های فرش ایرانی و تقسیم بندی آن می پردازیم. در ادامه بیشتر در مورد انواع شانه و تراکم صحبت می کنیم . برای این محاسبه نیازی به شمردن تمام گرههای موجود در یک متر طولی و یک متر عرضی فرش ندارید؛ شما تنها میتوانید با شمارش دقیق تعداد گرهها در یک سانتیمتر و یا برای اطمینان بیشتر در ۱۰ سانتیمتر و سپس ضرب تعداد گرههای شمارششده به ترتیب در اعداد ۱۰۰ و ۱۰، به عدد تراکم واقعی فرش دست یافته و با عدد نوشتهشده روی برچسب پشت قالی و یا عددی که مغازهدار اظهار میکند مقایسه کنید.

رطوبت دشمن فرش است. حال امروزه صنعت فرش ماشینی در جایگاه ویژه ای قرار داشته و دیگر مثل سابق فرش ها فقط به روش دستباف تولید نمی شوند. فرش عشایری و ایلی مثل فرش روستایی، ساده و ابتدایی است با نقوش برخاسته از محیط و زندگی ایل نشینان. دارای نقش های خلوت و اشکال شکسته و هندسی با نقش هایی برگرفته از محیط اطراف محل زندگی آنها بافته می شده و به دلیل نداشتن نقشه و ذهنی باف بودن , حیوانات , گیاهان به صورت کاملا انتزاعی نقش اندازی می شده است. این طرح هم مشخصاتش مانند طرح درختی است اما با این تفاوت که در اغلب طرح های شکارگاه، حیوانات وحشی در حال شکار نقش شان حک شده است و در قسمتهای مختلف طرح یک سوار کار با وسیله ای همانند تیر و کمان یا نیزه مشغول شکار آهو و یا سایر جانوران است.

یکی از اصلی ترین فعالیت های عشایران ایران دامداری می باشد از این رو نخ های لازم برای بافت فرش را خودشان تولید می کنند. شاید فرش های عشایری قیمت به مراتب پایین تری بسبت به چله ابریشم بافت داشته باشد اما جالب است بدانید این نوع فرش طرفداران بسیاری در اروپا دارد. نخ تار یا چله سبب استحکام و مقاومت فرش در جهت طولی آن میشود بنابراین بدیهی است هر چه کیفیت خود الیاف و ریس آنها بالاتر باشد، کیفیت و دوام فرش نیز بیشتر خواهد بود.

قیمت فرش دستباف 9 متری هر چند که در مقایسه با نوع ماشینی آن گرانتر است ولی کاملا مشخص است که دوام و جذابیت آن با فرش ماشینی قابل قیاس نیست و برای خرید به صرفه تر، بهتر است به شهر محل بافت آن مراجعه کنیم یا از طریق سایت اینترنتی با تولید کننده مستقیما ارتباط بگیریم که همه این راهها کمک میکند خرید با قیمتی مناسب داشته باشیم. اگر تمامی هزینه فرش به صورت اینترنتی و آنلاین پرداخت شود، ارسال فرش برای یزد رایگان است.

همچنین رنگ دیوارها و کف هم در کوچک یا بزرگ نشان داده، فضا تاثیر زیادی دارد. بیان ویژگی فرش کاشان و معایب فرش کاشان و معایب فرش اکرولیک و هیت ست کردن نخها و روش تشخیص شانه و تراکم فرش ماشینی و خرید مستقیم فرش درجه یک و فرش ماشینی درجه یک کاشان به قیمت روز فرش ماشینی در کاشان و عرضه انواع فرش های ماشینی 12 متری، فرش ماشینی 9 متری، فرش ماشینی 6 متری و قالیچه و فرش سرمه ای و فرش آبی و فرش زمینه لاکی و فرش فیروزه ای و فرش زمینه سرمه ای و فرش خلوت و فرش گل ریز با کیفیتی برابر با فرش یلدای کویر کاشان و فرش قیطران و فرش مشهد و قالی سلیمان و فرش ستاره کویر یزد با قیمتی بسیار ارزان تر با نشان استاندارد ایران و اروپا. مورد دیگری که در طبقه بندی و خرید فرش دستباف بسیار حائز اهمیت است طرح و نقشه ی فرش می باشد که تاثیر بسزایی در زیبایی , قیمت و ارزشمندی آن دارد.

الیاف پلی پروپیلن از جمله الیافی است که در انواع فرش ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد. در آنجا از «فرش بهارستان» سخن میرود که در حملهٔ اعراب به ایران از کاخ تیسفون بدست آمدهاست. اهمیت فرش علاوه بر عرصه های فرهنگی و هنری ، در صحنه های اجتماعی و اقتصادی نیز بر هیچکس پوشیده نیست ، به ویژه که به عنوان نخستین کالاهای صادراتی صنایع و غیرنفتی کشور و پر اشتغال ترین هنر بومی و پر تقاضا ترین کالای هنری کشور جایگاه ویژه ای در زندگی اقتصادی مردم و در نتیجه برنامه ریزی های دستگاه ها و مسئولان ذیربط دارد.قالی هم به نیاز زیستی بشر و هم بعد عاطفی و زیباشناختی و روانشناختی او را جوابگو است و چون نقش مهمی در اقتصاد دارد در مباحث اجتماعی و تعاملات سیاسی نیز جایگاه می یابد .از همه مهمتر اینکه از گذشته تا اکنون معرف فرهنگ و مدنیت ایرانیان در سطح جهانی بوده و به عنوان نماد فرهنگی ف هنری و صنعتی ایران در بین ملت ها شهرت داشته است.

فرش های ۱۲۰۰ شانه بهترین و با کیفیت ترین فرش های دست بافت هستند که با فرش های دست بافت مو نمی زنند و به دلیل ظرافت در طراحی و بافت، لطافت باور نکردنی و زیبایی خیره کننده، یک سر و گردن از دیگر فرش ها بالا تر قرار گرفته اند. هرچه این دو عدد بالاتر باشند، نشاندهنده زیادتر بودن فشردگی گرههای فرش در آن است که به معنای ظرافت بیشتر طرح و محکمتر بودن بافت آن میباشد. اگر در شرف رفتن به خانه بخت هستید یا میخواهید پیشاپیش برای تهیه جهیزیه خود اقدام کنید، و یا حتی اگر عروس دهههای قبل بودهاید و اکنون قصد دارید پس از مدت زیادی در دکوراسیون منزل و از جمله فرشهای آن تغییری ایجاد کنید، به احتمال خیلی زیاد اگر بدون داشتن اطلاع از زیر و بم دنیای فرش به بازار مراجعه کنید، دو احتمال وجود دارد: یا با توضیحات مختلف و گاها متناقض فروشندگان و همچنین انواع و اقسام متفاوت طرحها و جنسهای متفاوت قالیهای موجود گیج خواهید شد و نمیتوانید از میان انبوه آنها موردی را که برای نیازتان مناسب باشد انتخاب کنید و یا اینکه تنها از روی ظاهر فرش و شاید با توجه به صحبتهای مغازهداران محترم یک تصمیم ریسکی میگیرید.

فرش ها در گذشته تنها به روش دستباف تهیه می شدند که طبیعتا در بافت آنها از الیاف طبیعی چون پشم حیوانات اهلی و ابریشم استفاده می کردند و به این ترتیب گستردگی و تنوع چندانی در فرش ها دیده نمی شد. این کیفیت بالا باعث شده است فرش مشهد به عنوان عرضه کننده یکی از بادوام ترین فرش های ماشینی در کشور شناخته شود که بیش از 40 سال تجربه مشتریان این شرکت نیز این ادعا را به اثبات رسانده است. صرف نظر از اینکه الیاف آکریلیک دارای ویژگی هایی چون ضد حساسیت، عدم پرزدهی، مقاومت بالا در برابر عوامل مختلف خارجی و… چون درخشندگی رنگ های این الیاف بهتر از سایر الیاف بوده و به همین خاطر فرش های بافته شده از پلی استر زیباتر و به عبارتی خوش رنگ تر از سایر فرش هایی که از الیاف دیگر بافته شده اند، دیده می شوند.

اولین مرحله از بافت یک قالی چله کشی آن است که در واقع چارچوب و اساس کار بافت میباشد مثال آن در معماری مثل اسکلت بندی یک ساختمان میباشد , خرید آنلاین فرش به دو روش کلی فارسی و ترکی انجام میشود .در ادامه ی مطلب بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت. البتّه فرهنگ لغت عمید کلمهٔ قالی را برگرفته از کلمهٔ ترکی قالین به معنای فرشِ پُرزدار که با نخ و پشم به رنگهای مختلف بافته میشود، معنی کردهاست. محرابی: طرح فرشی که در زمینه آن دو فرم مثلثیِ لچک مانند در بالای کار باشد محرابی نامیده میشود؛ و زمینه آن از اهمیت کمتری برخوردار است ، زیرا هر نقشی هم که در زمینه باشد روی نام گذاری تغییری ایجاد نمی کند. و ایران یکی از کشورهایی ست که قدمت قالی بافی در آن به زمان تهمورث یعنی نخستین خاندان پادشاهی که فردوسی به نام پیشدادیان ذکر کرده است , پیوند میخورد.

فرش طرح دار


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: