هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شدهاست و معمولاً بدین شیوه ارائه میشود که از درآمد دستگاه آغاز میکنند، به گوشهٔ اوج یا مخالف دستگاه در میانهٔ ارائه کار میرسند، سپس با فرود به گوشههای پایانی و ارائهٔ تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان میرسانند. در واقع اگر بخواهیم دستگاه را با زبانی ساده معرفی کنیم باید بگوییم دستگاهها دسته بندیهایی را در موسیقی سنتی ایجاد میکنند که حتی کوک هم در هرکدام فرق دارد. این دستگاه ها دارای گوشههایی نیز هستند که با نظم مشخصی پشت سر هم چیده شدهاند. برای اینکه ذهنتان درگیر گوشه ها نشود لازم است بگوییم، گوشهها در حقیقت ملودیهای کوتاهی هستند که شما در یک ساز و اواز یا تکنوازی یک ساز ایرانی میشنوید. مجموعه این گوشهها در کنار هم بنای به وجود آمدن یک دستگاه هستند. حال زمان آشنایی با انواع دستگاه رسیده که برای شما شرح میدهیم؛ با ما همراه باشید.
- هر دستگاه موسیقی ایرانی، از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده است و معمولاً بدین شیوه ارائه میشود که از درآمد دستگاه آغاز میکنند، به گوشه های اوج در میانه ی کار میرسند.
- آواز معمولاً قسمتی از دستگاه مورد نظر است که میتوان آن را دستگاه فرعی نامید.
- مهر چغامیش در دزفول اصلی ترین مدرک مستدل بر این مدعا است، قدمت این مهر نگاره 3400 سال است و در آن بزم های رامشگران به تصویر کشیده شده است.
- وبسایت آموزشی نت به نت سالهاست که در زمینه آموزش مجازی موسیقی سنتی فعالیت مداوم و پایسته ای دارد.
- از سوی دیگر، موسیقی محلی مجارستان شامل حدود 200 واحد است که میتوان آنها را معادل خانوادههای لحن توصیف کرد.
موسیقی هرچه هست، سرچشمهای از درون انسان دارد و مخلوقی است که از روح آدمی جان گرفته به روح آدمی جان میدهد. موسیقی یکی از نمادهای فرهنگی یک کشور محسوب میشود که در این گزارش به بررسی دو قطب اصلی و پرطرفدار سبک موسیقی در کشورمان میپردازیم. خوشبختانه این سلسله با موفقیت و قدرت تمام ادامه یافته و نسل نوین خوانندگان سبک سنتی، توانستهاند جای پدران خود را بهخوبی پر کنند. حضور خوانندگان خوش آوای این سبک موسیقی نیز، در گسترش این عرصه هنری بیتاثیر نبوده و توجه به این بخش از هنر را در کشورمان دو چندان کرده است. نغمهها و آوازهایی که سینه به سینه طی قرنها پیش از میلاد مسیح تاکنون به ما رسیده و در این مسیر تاثیر و تاثراتی را با فرهنگهای همسایه مبادله نموده است. در دورۀ سلوکیان تنها نکتۀ حائز اهمیت این می باشد که پادشاهان سلوکی موسیقی یا ادبیات یونانی را در ایران رواج داده اند و از این رهگذر تأثیر متقابل عمیقی بین موسیقی ایران و یونان پدید آمد.
مجموعه گنج سوخته
تحقیقات نشان میدهد که گوش دادن به موسیقی آرام و ملایم سبب کاهش استرس در افراد میشود. به این صورت که با گوش دادن به یک موسیقی ترشح هورمون کورتیزول و به دنبال آن فشار خون و سطح استرس در بدن شما به شدت کاهش می یابد. انتخاب نوع و جایگاه موزیک و شاد یا غمگین بودن آن، امری عمدتا سلیقهای بوده و به حال و هوا و ذائقه افراد بستگی دارد. در دورۀ اشکانیان نیز اجتماع از رونق کافی برای پرورش موسیقی برخوردار نبودند و به همین جهت به مدرکی که حاکی از ترقی و پیشرفت موسیقی در این دوره باشد بر نمی خوریم.
موسیقی سنتی ایران
سماع درویشان که هنوز هم مجله خبری اهواز موزیکزد است به مثابه وسیله ای برای تربیت سالک درسیرالی الله بوده است و هنوز هم پس ازسالهای دور از ورای شعرهای مولانا می توان آهنگ سماع ودف را شنید. برای دست یافتن به اطلاتی در این زمان در رابطه با موسیقی الزاما به سنبل های تاریخی رجوع می کنیم. ویکیپدیا® علامتی تجاری متعلق به سازمان غیرانتفاعی بنیاد ویکیمدیا است. از هردوت نقل است که در دوران امپراتوری هخامنشی که به «امپراتوری پارسی» نیز معروف است، موسیقی نقش مهمی بهخصوص در دربارها داشتهاست. او میگوید که وجود موسیقی برای مراسم مذهبی پرستش خداوند، بسیار ضروری بودهاست. بعدها یعنی پس از ابلاغ دین پیامبر زرتشت، میترا، شخصی که به عنوان “داواً یک خدای دروغین یا شیطان و همچنین بتان دیگر بیشتر و بیشتر مقبول واقع شدند.
در محور این موسیقی نکاتی چند مانند تداوم اجرای آن برای شنونده همراه با ایجاد جو و فضای تأثیر کننده و حاکم بر شنونده در محدوده قوانین و قواعد تئوریک مدون و ارائه توسط موسیقی دانان و اساتید حرفه ای که سعی در ارائه تسلط خود به همراه بیان سنن گذشته دارند مشاهده می شود. در هر منطقه از یک کشور، جامعه، روستا یا خانواده، و حتی در رپرتوار هر خواننده در طول زمان، ممکن است تفاوت های قابل توجهی داشته باشد و اجرای یک آهنگ ممکن است منحصر به فرد باشد. در بحثهای محاورهای ترانههای عامیانه (یا قصهها)، از اصطلاحات و روایات برای برجسته کردن تفاوتها در شیوههای خواندن یک آهنگ (یا بیان یک داستان) استفاده میشود. سنت های اصلی موسیقی محلی به صورت شفاهی یا شنوایی منتقل می شوند، یعنی از طریق شنیدن به جای خواندن کلمات و همچنین معمولاً در شبکه های اجتماعی غیررسمی و کوچک اقوام یا دوستان به جای نهادهایی مانند مدرسه یا کلیسا، آموخته می شوند.