اگرچه در این مجله خبری اهواز موزیک موسیقی ریشهدار ساسانیان از میان رفته بود، اما ظرایف آن بر موسیقی مسلمانان تاثیر بهسزایی گذاشت و همچنین در مواردی از آن تاثیر پذیرفت. از آنجا که پادشاهان ساسانی ایرانیتبار بودند، بنابراین موسیقی در این دوره به حد کمال و رشد خود رسید. تا جاییکه موسیقیدانان در تقسیمبندی طبقات مردمی، در نظر اردشیر ساسانی طبقه خاصی را تشکیل میدادند. در روایات آن دوران آمده است که ذوق هنری بهرام گور به حدی بوده است که چهارصد (و در بعضی از روایات حتی ۱۲۰۰۰ نفر) لولی و رامشگر (نوازنده و خواننده) از هند به ایران میآورد.
آلبوم «از بهار بیشتر» منتشر شد| همکاری تازه ای از آرمان مهربان و وهاب ابراهیمی
آثار موسیقی امکان تغییر گسترده از آغاز تا پایان و معمولاً به صورت تغییر بین قطعات پایین، تفکری، نمایش پهلوانی نوازندگی با نام تحریر را داشتند. تعامل متون مذهبی به عنوان غزل جایگزین غزلهای بزرگی شد که شاعران صوفی قرون وسطی خصوصاً حافظ و جلال الدین رومی سروده بودند. علاوه بر این موسیقی ایرانی دریافتی از دردها رنجها خوشیها یک تمدن چندین تکهٔ یک پارچهاست که امروزه بسیاری از یادبودهای آن مانند گوشهها (حسینی جامه دران شبدیز…)گواه این مدعاست. اصطلاح «خنیای باستانی ایرانی» اصطلاحی مربوط به عصر پس از هخامنشیان است. اگر چه اصلیت مدل موسیقی ایرانی هنوز نامشخص است، تحقیقات باعث آشکار شدن جوانب جدیدی از آن شدهاست. باربد که یکی از موسیقی دانان دربار امپراتوری ساسانی بود نخستین سیستم موزیکال خاورمیانه که با نام سلطنتی خسروانی شناخته میشود را ابداع نموده و آن را به شاه خسرو (خسروان) تقدیم نمود.
علیرضا روزگار
پس از دوره هخامنشیان و تسلط یونانیان بر ایران، استقبال از آثار تمدن ایرانی رفتهرفته کمرنگ شد. در این دوره موسیقی و شعر، آنچنان به هم نزدیک میشوند که کسی نمیتوانست بدون اینکه با موسیقی آشنا باشد، خود را شاعر بداند. یکی از آثار کشفشده از این دوره ساتگین یا جام فلزی است که ظاهرا به سده دوم میلادی تعلق دارد و در آن دو ساز دونای و چنگ دیده میشود. در کنار تمامی این داستانها و روایات نمونههایی از دوران باستان وجود دارد که به وضوح نمایانگر حضور جریان هنر موسیقی در آن دوران است.
- با استفاده از شواهد کاویده شده، مانند تندیس کشف شده در ساسا، سوابق موسیقی به خوبی به دوران امپراتوری ایلامی (۶۴۴–۲۵۰۰ قبل از میلاد) برمی گردد.
- شواهد اندکی در مورد این دوران که پیشینه آن به حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد باز میگردد بهدست رسیده است.
- و از آنجادوباره به ماهور “سل” باز گشته اند این کار برای موسیقی دانی که به ردیف تسلط دارد ولی از موسیقی عملی بی اطلاع است نمونه ای از ذوق پردازی است.
- آکادمی موسیقی سرنا با هدف آموزش آکادمیک با شیوه ای نوین از سال 1391 فعالیت خود را آغاز نمود و برای دستیابی به این مهم سعی نمود بستری فراهم کند تا علاقمندان به موسیقی بتوانند در جهت رشد و اعتلای هنر والای موسیقی قدم بردارند…
- اگر مجری موسیقی ایرانی ـ چه خواننده و چه نوازنده ـ بخواهد از دستگاهی به دستگاه دیگر برود، در واقع از دانگهای مشترك بین دو دستگاه استفاده میكند و سپس به دانگ اختصاصی آن دستگاه فرود میآید.
موسیقی سنتی ایرانی همینطور که از نام آن پیداست موسیقی اصیل و رایج کشور ایران است که برای سالیان سال در بین مردم مورد استقبال قرار گرفته است. میتوان گفت موسیقی سنتی ایران روی موسیقی اصیل کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان نیز تاثیرگذار بوده است. یک نمایش مرسوم این موسیقی از «پیشدرآمد» (مقدمه اولیه)، «درآمد» (مقدمه)، «تصنیف» (آهنگ، وزن دار به همراه آواز خواننده)، «چهار مضراب» (وزن دار) و تعداد انتخابی «گوشه» (حرکات) تشکیل میشود. به صورت غیر مرسوم، این قسمتها را میتوان تغییر داده یا حذف نمود. با نزدیک شدن به پایان دوره صفویه (۱۷۳۶–۱۵۰۲)، نواختن گوشههای پیچیده ۱۰، ۱۴ و ۱۶ ضرب متوقف شدند.
مرگ اسحاق در سال 236 هجری و در اثر گرفتن روزه زیاد و ابتلا به بیماری ذرب (بیماری کبدی یا گوارشی) رقم خورد. همچنین بعدهها تفسیر و ترجمه پهلوی اوستا را نیز با آهنگ و آواز خوش میخواندهاند. در روزگار ما نیز همچنان اوستا را بهصورت آهنگین میخوانند و حتی این سنت نزد مهاجران ایرانی مقیم هند و زرتشتیان مقیم ایران همچنان پابرجاست. اما در این میان شاید فردوسی را مهمترین منبع برای معرفی اساطیر موسیقی ایران قلمداد کرد. او بیش از هر شاعر و نویسنده دیگری به موسیقیدانان و اسطورهها اشاره کرده است. از حدود ده هزار سال پیش، ایران در تصرف اقوام و مردمانی بوده است که میل به ماندگاری طولانی در این کشور داشتهاند.