یکی از این تغییرات، تحول از مقام های چند گانه به موسیقی دستگاهی و ایجاد ردیف موسیقی دستگاهی می باشد. احتمالا اسمهای موسیقی سنتی، موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی دستگاهی به گوشتان خورده است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که مفهوم دستگاه در موسیقی سنتی چیست؟ آیا موضوعی بسیار پیچیده است یا میتوان با زبانی ساده درباره آن اطلاعات کسب کرد! دستگاه نوا را آوازی در مرز میانه که آهنگی آرام،میانه و معتدل نه خیلی نشاط انگیز و نه خیلی غم انگیز دارد، میشناسند. نوا یکی از معدود دستگاههایی است که به طور کمی توسط استادان موسیقی سنتی ایرانی سروده میشود و خوانندگان جوان بیشتر به طرف شور و ضمایم آن (به علت آسانی و ملایم تر بودن) گرایش دارند. دستگاه ماهور یکی از شایع و وسیع ترین دستگاههای موسیقی سنتی ایرانی است و در گوشه های مختلف پنجاه گوشه دارد و به دلیل وضع وبعد روانی که دارد بیشتر به شکل موسیقی نشاط انگیز در مراسم و مهمانی ها سروده میشود.
- اگر در گوگل عبارت سازهای سنتی را جستجو کنید متوجه این واقعیت خواهید شد زیرا نتایج متعددی از سازهای سنتی کشورهای مختلف، پیش رویتان ظاهر می شود.
- از موسیقیدانها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان میتوان به «باربد» و «نکیسا» و «رامتین» اشاره کرد.
- حتی ترانههای متعددی از موسیقی نواحی ایران در کوک هایی معادل شور اجرا میشوند.
وبسایت مجله خبری اهواز موزیکی نت به نت سالهاست که در زمینه آموزش مجازی موسیقی سنتی فعالیت مداوم و پایسته ای دارد. هنرجویان زیادی کار خود را با این موسسه مجازی آغاز کرده و به سطوح مختلف نوازندگی رسیده اند. آموزش موسیقی سنتی شامل آموزش مجازی سه تار، آموزش مجازی تار، آموزش مجازی تنبک و آموزش مجازی سنتور است.
**تمامی صوت ها در این برنامه به صورت آفلاین می باشد ونیازی به صرف وقت برای دانلود صوت ها نیست.
در ادبیات فنی در مورد سنت، اصطلاحات نسخه، نوع و فرم ممکن است برای بیان درجات رابطه استفاده شود. بنابراین، برای مثال، چندین اجرای کاملاً مشابه توسط یک خواننده ممکن است نسخهای از یک آهنگ باشد. گرچه یک آهنگ محلی در هر زمان که شنیده شود به نوعی تحت تاثیر سنت یک جامعه است اما همانطور که سینه به سینه منتقل می شود دست خوش تغییر نیز خواهد شد. ما همانند این خنیاگران را در ایلام و در سده ۲۷ پیش از میلاد و از زمان پادشاهی «پوزوز این شوشیناک» در شوش میشناسیم. از همین گاه، مُهر و نشانههایی در دست است که نشان میدهند، خنیاگران بسیاری در ایران میزیستند. در این هنگام، نواختن چنگ بسیار گسترش داشتهاست و این ساز از ساختههای ایرانیان است.
آموزش نوازندگی با سازهای سنتی
وقتی به ساز سنتی سنتور گوش می دهید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند نت های کاریزماتیک و ملودی لذت بخش آن است. صدای مسحورکننده سنتور به راحتی می تواند حال و هوای شما را تغییر دهد و شما را به سفری عرفانی ببرد. روندی که در آن اعضای جوامع عامیانه آهنگهای جدید میسازند به خوبی درک نشده است، اگرچه مطالعه چگونگی ارتباط آهنگها ممکن است بینشی ارائه دهد. روند آهنگسازی موسیقی محلی تفاوت کمی با موسیقی عامه پسند و کلاسیک دارد. در مقایسه با موسیقی هنری، که لذت زیبایی را به ارمغان می آورد و موسیقی عامه پسند، که (اغلب همراه با رقص اجتماعی) به عنوان سرگرمی عمل می کند، سبک محلی اغلب با فعالیت های دیگر، مانند آیین ها یا چرخه زندگی، کار، بازی و… همراه است.
اگر طرفدار همیشگی موسیقی سنتی هستید پیشنهاد میکنیم زمانی که صبحها بیدار میشوید و احساس خستگی و کسلی میکنید آهنگ ساخته شده در دستگاه چهارگاه را گوش دهید تا انرژی شما بیشتر شود. حتما لازم نیست جزء نوازندگان، خوانندگان یا تنظیم کنندگان موسیقی سنتی باشید تا خود را ملزم به دانستن تئوریهایی راجع به آن بدانید! به عقیده ما به عنوان یک شنونده موسیقی سنتی یا حتی یک ایرانی بهتر است با موسیقی کشورمان و برخی تئوریهای آن آشنا باشیم. این چوب ها با پوست بره نازک و رشته های فلزی ترکیب می شوند و ساز خارق العادۀ تار را ایجاد می کنند. انحناها و لبههای تار به بهره وری آن میافزایند و به هنرمند کمک میکنند تا ساز را راحتتر نگه دارد. جادو و زیبایی واقعی زمانی اتفاق می افتد که هنرمند، تار را نزدیک سینه خود گرفته و شروع به نواختن موسیقی می کند.