ابراهیم فرزند ماهان، بهخاطر اقامت نسبتا طولانی در موصل و شکوفا شدن هنرش در آن شهر، به موصلی معروف شد. او بعدها نام خود را به میمون یا ابن میمون تغییر داد و در جوانی برای یادگیری موسیقی به موصل رفت و در آنجا نزد سیاط روکی که خوانندهای توانا و نوازنده زبردست عود بهشمار میرفت، موسیقی ایرانی و عربی را فرا گرفت. او علاوه بر نوازندگی عود در دربار هارونالرشید در تصنیف موسیقی نیز بسیار ماهر بود.
- ارتفاع آن مثل دستگاه شور و همایون، پایین رونده و مثل ارتفع ماهور و اصفهان بالارونده است، چرا که در دو طریق دریافت شده است.
- از دیگر هنرمندان معروفی این دوره میتوان به “راتبه نیشاپور” اشاره کرد که از نوازندگان زبردست عود بهشمار میرفته است.
- در ضمن اسحق موصلی که یکی از اولین تئورسین های موسیقی ایرانی در دوره اسلامی است،معشوقه ای داشته به نام سلمک که به قول مورخین سلمک برای اولین بار ریتم را در موسیقی ایرانی پایه گذاری کرده و گوشه سلمک از ساخته های اوست.
- اگر علاقه مند به آشنایی با این رشته های هستید، میتوانید روی لینک مطلب کلیک کنید.
- از مهمترین آثار مربوط به موسیقی در این دوران که تا حدود قرن هشتم پیش از میلاد ادامه داشته است، یکی همان مهر چُغامیش و دیگری کول فرح یا کول فرعون است که در آن سه نوازنده به اجرای مراسمی مذهبی مشغول هستند.
مرگ اسحاق در مجله خبری اهواز موزیک 236 هجری و در اثر گرفتن روزه زیاد و ابتلا به بیماری ذرب (بیماری کبدی یا گوارشی) رقم خورد. همچنین بعدهها تفسیر و ترجمه پهلوی اوستا را نیز با آهنگ و آواز خوش میخواندهاند. در روزگار ما نیز همچنان اوستا را بهصورت آهنگین میخوانند و حتی این سنت نزد مهاجران ایرانی مقیم هند و زرتشتیان مقیم ایران همچنان پابرجاست. اما در این میان شاید فردوسی را مهمترین منبع برای معرفی اساطیر موسیقی ایران قلمداد کرد. او بیش از هر شاعر و نویسنده دیگری به موسیقیدانان و اسطورهها اشاره کرده است. از حدود ده هزار سال پیش، ایران در تصرف اقوام و مردمانی بوده است که میل به ماندگاری طولانی در این کشور داشتهاند.
دورهای طاهریان (205 تا 259 هجری)
آثار موسیقی امکان تغییر گسترده از آغاز تا پایان و معمولاً به صورت تغییر بین قطعات پایین، تفکری، نمایش پهلوانی نوازندگی با نام تحریر را داشتند. تعامل متون مذهبی به عنوان غزل جایگزین غزلهای بزرگی شد که شاعران صوفی قرون وسطی خصوصاً حافظ و جلال الدین رومی سروده بودند. علاوه بر این موسیقی ایرانی دریافتی از دردها رنجها خوشیها یک تمدن چندین تکهٔ یک پارچهاست که امروزه بسیاری از یادبودهای آن مانند گوشهها (حسینی جامه دران شبدیز…)گواه این مدعاست. اصطلاح «خنیای باستانی ایرانی» اصطلاحی مربوط به عصر پس از هخامنشیان است. اگر چه اصلیت مدل موسیقی ایرانی هنوز نامشخص است، تحقیقات باعث آشکار شدن جوانب جدیدی از آن شدهاست. باربد که یکی از موسیقی دانان دربار امپراتوری ساسانی بود نخستین سیستم موزیکال خاورمیانه که با نام سلطنتی خسروانی شناخته میشود را ابداع نموده و آن را به شاه خسرو (خسروان) تقدیم نمود.
برندگان جایزه گرمی ۲۰۲۳ معرفی شدند
موسیقی سنتی ایرانی همینطور که از نام آن پیداست موسیقی اصیل و رایج کشور ایران است که برای سالیان سال در بین مردم مورد استقبال قرار گرفته است. میتوان گفت موسیقی سنتی ایران روی موسیقی اصیل کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان نیز تاثیرگذار بوده است. یک نمایش مرسوم این موسیقی از «پیشدرآمد» (مقدمه اولیه)، «درآمد» (مقدمه)، «تصنیف» (آهنگ، وزن دار به همراه آواز خواننده)، «چهار مضراب» (وزن دار) و تعداد انتخابی «گوشه» (حرکات) تشکیل میشود. به صورت غیر مرسوم، این قسمتها را میتوان تغییر داده یا حذف نمود. با نزدیک شدن به پایان دوره صفویه (۱۷۳۶–۱۵۰۲)، نواختن گوشههای پیچیده ۱۰، ۱۴ و ۱۶ ضرب متوقف شدند.
وضعیت ادامه تحصیل در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در مقاطع بالاتر
این دانشجویان در دوران تحصیل خود با مبانی نظری و ردیف نوازی موسیقی، تاریخ موسیقی، صداها، فلسفه موسیقی، فواصل موسیقی آشنا می شوند. این دانشجویان در بخش عملی دروس خود نیز مهارت کافی برای نواختن حداقل یکی از سازهای موردعلاقه ایرانی مانند نی، قانون، سنتور، تار و سه تار، کمانچه و … را پیدا می کنند. یعنی میتواند از هر گوشهای آغاز شود و ریتمهای مختلفی هم داشته باشد.
توسط
برچسبها: