خانه موسیقی ایران | ahwaz-music

از جهاتی شبیه چهار مضراب مجله خبری اهواز موزیک یعنی سرعت آن بالا و دارای مدت زمان كوتاهی است اما پایه‌ی تكراری ندارد و به جای آن از تنوع جمله‌بندی برخوردار است. ریتم غالب رنگ‌ها 6/8 است و به‌ ندرت از دیگر ریتم‌ها استفاده می‌شود (نمونه 5). در این نسخه برای نمونه تعدادی از دستگاه ها به طور کامل قرار داده شده است.

به صورت میانگین میانگن درآمد ماهانه مشاغل این حوزه 5 میلیون تومان است. افرادی که خودشان موسس آموزشگاه باشند با توجه به تعداد شاگردها می توانند درآمد بیشتری هم داشته باشند. از دیگر شرایط لازم برای ورود به این رشته علاقه زیاد به هنر موسیقی، استعداد و ذوق هنری در موسیقی، خلاقیت، انگیزه و اراده زیاد، روحیه شکست ناپذیر بودن، اعتماد به نفس و انظباط، توانایی تحمل ساعات کاری طولانی و تمرین مداوم، علاقه مند به کارهای گروهی است.

  • این دستگاه‌ ها دارای گوشه‌هایی نیز هستند که با نظم مشخصی پشت سر هم چیده شده‌اند.
  • به زبان دیگر هر آهنگ ایرانی به‌طور معمول بر اساس یك دانگ ساخته می‌شود و دانگ درحقیقت همان چهار یا پنج نتی هستند كه با فاصله‌های مشخصی به دنبال هم قرار می‌گیرند.
  • «دست» به معنای عضوی از بدن و «گاه» به معنی محل و موقعیت كه در موسیقی و نوازندگی می‌تواند این‌گونه تعبیر شود.
  • هنگام تغییر دستگاه به ‌طور طبیعی اندازه فواصل با استفاده از نشانه‌های جانبی تغییر می‌كند و معمولاً نت شاهد نیز عوض می‌شود.
  • برای تمامی صدا‌های موسیقی از بم‌ترین تا زیرترین آنها هفت نام در نظر گرفته شده است که به آن‌ها نت موسیقی میگوییم.

برای این‌که ذهنتان درگیر گوشه ها نشود لازم است بگوییم، گوشه‌ها در حقیقت ملودی‌های کوتاهی هستند که شما در یک ساز و اواز یا تکنوازی یک ساز ایرانی می‌شنوید. مجموعه این گوشه‌ها در کنار هم بنای به وجود آمدن یک دستگاه هستند. حال زمان آشنایی با انواع دستگاه رسیده که برای شما شرح می‌دهیم؛ با ما همراه باشید. اگرچه او عرب بود، اما آثار او تمایل و علاقه‌اش نسبت به موسیقی ایرانی را نشان می‌دهد. فارمر او را نخستین یا از نخستین دانشمندانی معرفی می‌کند که آثاری در موسیقی داشته‌اند و خوشبختانه بعضی از این آثار هنوز به جای مانده است. از جمله این آثار می توان به “رساله فی خبر تالیف الالحان” و رساله “فی اجزا خبریه الموسیقی” اشاره کرد که به‌ترتیب در موزه لندن و کتابخانه دولتی برلین نگه‌داری می‌شوند.

تعاریف موسیقی ایرانی

«دست» به معنای عضوی از بدن و «گاه» به معنی محل و موقعیت كه در موسیقی و نوازندگی می‌تواند این‌گونه تعبیر شود. وقتی دست انسان روی دسته‌ی برخی از سازها نظیر تار و سه‌تار و كمانچه و… حركت می‌كند، بر اثر آن موسیقی تولید می‌شود و چنانچه نوع حركت انگشتان دست روی دسته‌ی ساز تغییر كند، فضای موسیقایی هم دگرگون می‌شود كه اصطلاحاً می‌گویند، دستگاه عوض شد. در حال حاضر به مجموعه‌ای از گوشه‌ها كه از نظر دانگ‌های تشكیل‌دهنده، خویشاوندی نزدیكی به هم دارند، واژه دستگاه گفته می‌شود. اگر بخواهیم با یك مثال ساده بیان كنیم، دستگاه را می‌توان به یك فامیل تشبیه كرد. هر فامیل نسبت به فامیل دیگر استقلال شخصیتی دارد ولی اعضای فامیل كه همان گوشه‌ها باشند،‌ خیلی به هم شبیه و نزدیك‌اند.

وحدت نغمگی اقوام ایران شنیده شد

به اعتقاد برخی از موسیقی شناسان دستگاه موسیقی سه گاه از دستگاه موسیقی چهارگاه منشعب شده است، این دستگاه علاوه بر بر ایجاد حالت سرحالی در شونده و اثر بیدار کنندگی که مشخصه مهم دستگاه چهارگاه است، در برخی جاها حالت شور و وجد دارد که البته به خاطر عوض شدن یکی دو نت کوچک است. آهنگ های شادی که روح شما را جلا می دهد جزو دستگاه موسیقی ماهور است که یکی از دستگاه های گسترده موسیقی ایرانی می باشد که حال و هوای کاملا شادی دارد. گردآوری و تدوین ردیف به شکل امروزی از اواخر سلسلهٔ زند و اوایل سلسلهٔ قاجار آغاز شده‌است؛ یعنی در اوایل دورهٔ قاجار سیستم مقامی موسیقی ایرانی تبدیل به سیستم ردیف دستگاهی شد و جای مقام‌های چندگانه را هفت دستگاه و پنج آواز گرفت. در ضمن اسحق موصلی که یکی از اولین تئورسین های موسیقی ایرانی در دوره اسلامی است،معشوقه ای داشته به نام سلمک که به قول مورخین سلمک برای اولین بار ریتم را در موسیقی ایرانی پایه گذاری کرده و گوشه سلمک از ساخته های اوست.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: