او در ایتدا به شمال آفریقا رفت و مورد توجه زیادةالله اول قرار گرفت. اما طولی نکشید که با خواندن شعری از عنتره (شاعر معروف دوره جاهلیت عرب) که در آن به سیاهی رنگ مادرش اشاره شده بود، موجب ناراحتی سلطان قیروان شد و حتی به دستور زیادةالله اول تنبیه شد. این موضوع باعث آن شد که زریاب از مدیترانه عبور کند و به آندلس برود. از استاتید بزرگ موسیقی سنتی ایرانی می توان به درویش خان، استاد ابوالحسن صبا، استاد حسن کسائی، فرامز پایور، محمد رضا شجریان، استاد جلیل شهناز، روح الله خالقی، استاد علی نقی وزیری، غلامحسین بنان و دیگر اساتید اشاره کرد. دستگاه نوا را آوازی در مرز میانه که آهنگی آرام،میانه و معتدل نه خیلی نشاط انگیز و نه خیلی غم انگیز دارد، میشناسند.
کیهان کلهر به يورونيوز: حرفم را با موسیقیام میزنم
مقامات موسیقی محلی معمولأ “کوچک” است و مجالی برای تغییر مقام ندارد. این دستگاه را میتوان یکی از قدیمی ترین دستگاه های موسیقی ایرانی دانست چرا که تبار کهن تری نسب به سایر دستگاهها دارد. این دستگاه که در تمام کشورهای مسلمان وجود دارد، بیشتر برای نشان دادن احساس غم و اندوه در قطعه مناسب است. با توجه به اینکه قسمت زیادی از قطعات موسیقی ایرانی مثل تصنیفها چهارمضرابها و غیره بر اساس این دستگاه ساخته شدهاند میتوان گفت این دستگاه یکی از بزرگترین دستگاههای موسیقی ایرانی محسوب میشود.
نمایشگاه سه تار محمود صادق محمدی از هنرمندان فعال حوزه موسیقی ایرانی در تبریز برگزار خواهد شد…. خاندان موصلی اولین خاندان هنر بود که نامشان در تاریخ دوران اسلامی دیده میشود. این خاندان در اصل ایرانی و اهل ارجان (ارگان) فارس در نزدیک شیراز بودهاند. از نامآورترین هنرمندان این دوره میتوان به نشیط فارسی اشاره کرد که او نیز بردهای ایرانی و در خدمت عبدالله بن جعفر بود. او با اجرای آهنگهای ایرانی در مدینه به شهرت رسید و مدتی نزد سائب خاثر آموزش دید. بر این اساس موسیقیِ گاهانی را که در دوره مادها رواج داشته و تا کنون به حیات خود ادامه داده است را میتوان سرچشمه اصلی موسیقی ایرانی، موسیقی ایران قبل از اسلام و بهویژه موسیقی آیینی پنداشت.
- در چنین حالتی معمولاً دانگ دیگری به دنبال دانگ نخست میآید، بدون آن كه فاصلهای بین آنها پیدا شود، شكل دو دانگ به هم پیوسته را نشان میدهد.
- در آنجا مورد حمایت الحکم اول که از خلفای اموی آندلس بود، قرار گرفت و حتی پس از مرگش جانشین او عبدالرحمن ثانی همچنان به حمایت از او ادامه داد.
- حتی ترانههای متعددی از موسیقی نواحی ایران در کوک هایی معادل شور اجرا میشوند.
ابن محرز (ابولخطاب مسلم یا سلم، فوتشده در حدود ۹۷ هجری) موسیقیدان دیگری است که پدرِ او ایرانی و از نگهبانان کعبه بود. او درموسیقی آنچنان خوب بود که اعراب به وی لقب صناج (چنگ نواز یا دف نواز) دادند و از او به عنوان مبتکر زوجخوانی یا خواندن دوبیتی یاد میشود. شرایطِ پیشآمده در دوره پیش از اسلام یا همان عصر جاهلیت سبب شده بود که دستآوردهای هزارههای گذشته اعراب از میان بروند و اطلاعات تاریخی چندانی از موسیقی آن دوران در دست نباشد.
ئولین باغچه بان مدرس و خواننده کر( درگذشت 9آبان
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت آوای مجله خبری اهواز موزیک هوشمند هزاردستان (فروشگاه برنامههای موبایلی اندروید بازار) است. دستگاه راستپنجگاه را می شود یکی از دستگاههای بسیار دیرینه و کهنه به حساب آورد. این دستگاه مانند ماهور است و بایستی گوش موسیقی دان بسیار حساس و مأنوس به این دستگاه باشد. آلبوم «از بهار بیشتر» تازه ترین اثر موسیقایی با ملودی آرمان مهربان و خوانندگی وهاب ابراهیمی منتشر شده و آماده شنیدن است.