خانه موسیقی ایران | ahwaz-music

از نظر علمی اثبات شده است که موسیقی تأثیر قدرتمندی بر مغز دارد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که موسیقی می تواند در بسیاری از جنبه های مغز از جمله کاهش درد، کاهش استرس، تقویت حافظه و جلوگیری از آسیب های مغزی کمک کند. در این مطلب قصد داریم به یکی دیگر از رشته های جذاب موسیقی، رشته نوازندگی موسیقی ایرانی، از رشته های کنکور هنر بپردازیم و درباره بازارکار، شرایط تحصیل در آن، آینده شغلی، در آمد آن صحبت کنیم. آهنگی آزاد است که خواننده اشعاری را در یک دانگ مشخص می خواند و میزان کشش ها، تحریرها و سکوت ها کاملاً در اختیار اوست. یعنی همانند قطعات ضربی الزامی ندارد که با سرعت مشخصی به اجرای موسیقی بپردازد. آواز ایرانی در جهان یک نمونه منحصر به فرد است که اگر مجری آن مسلط و توانا باشد، با کمترین ساز همراهی کننده و گاه حتی بدون ساز می تواند بر شنونده تأثیر عمیق بگذارد (نمونه 3).

  • بهترین موسیقی ایرانی از استانهای مختلف ایران از شهرهای بزرگی مانند تهران ، اصفهان ، کاشان ، یدز ، تخت جمشید ، شیراز ، نقش رستم و بسیاری دیگر منتقل شده است.
  • در این مطلب قصد داریم به یکی دیگر از رشته های جذاب موسیقی، رشته نوازندگی موسیقی ایرانی، از رشته های کنکور هنر بپردازیم و درباره بازارکار، شرایط تحصیل در آن، آینده شغلی، در آمد آن صحبت کنیم.
  • آهنگ رنگ فرح، کاروان، آهنگ اگر بار گران بودیم رفتیم و شد خزان گلشن آشنایی جواد بدیع زاده از آهنگهای معروف در این دستگاه هستند.
  • مرگ اسحاق در سال 236 هجری و در اثر گرفتن روزه زیاد و ابتلا به بیماری ذرب (بیماری کبدی یا گوارشی) رقم خورد.

از آنجا که مجله خبری اهواز موزیک به سبک سینه به سینه آموزش داده می‌شد و دستگاه‌ها و تجهیزات امروزی برای ضبط موسیقی وجود نداشت، باعث شد تا طی چند صد سال ملودی‌های شاد فراموش شوند. و از آنجادوباره به ماهور “سل” باز گشته اند این کار برای موسیقی دانی که به ردیف تسلط دارد ولی از موسیقی عملی بی اطلاع است نمونه ای از ذوق پردازی است. سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در ۱۴ استان کشور برگزار خواهد شد …. او از جمله افرادی بود که شهرت زیادی نداشتند، اما به‌خاطر علاقه فراوان به موسیقی، آثاری را در این حوزه تالیف می‌کردند. بوزجانی ریاضی‌دان، منجم و دانشمند بود و کتابی به نام “مختصر فی فن الایقاع” را در موسیقی تالیف کرد . منصوربن جعفر زلزل، برادر همسر ابراهیم موصلی، موسیقی‌دان دیگری بود که بیشتر شهرتش مربوط به ابداع پرده‌ای در کوک سازهای ایرانی است و این پرده به نام او معروف شده است.

**تمامی صوت ها در این برنامه به صورت آفلاین می باشد ونیازی به صرف وقت برای دانلود صوت ها نیست.

تا به امروز ده‌ها مقاله در باب موسیقی کلاسیک غربی، کلاسیک ایرانی، مردمی ایران، مردم‌پسند در کنار نقد و بررسی کتاب‌ها و مقاله‌های علمی – پژوهشی حوزۀ موسیقی، منتشر کرده‌ایم. مطالعۀ نوشته‌ها و اشتراگذاری آن‌ها بزرگ‌ترین قدم شما در راه پشتیبانی از وب‌سایت ایران موزیکولوژی است. محمدبن ذکریای رازی (متوفی پیرامون 311 هجری) در کنار باقیِ علوم، از قافله موسیقی نیز جا نمانده است. این‌گونه که به‌نظر می‌رسد او با وجود شهرت در طب ظاهرا در آغاز عود می‌نواخته و با علاقه‌ای که به موسیقی داشته کتاب “فی جمل الموسیقی” را تالیف کرده است. ابومحمد اسحاق موصلی فرزند ابراهیم عودنواز، موسیقی‌دان، شاعر و خواننده ماهری بود.

از سه اثری که به وی نسبت داده شده، تنها کتاب “اللهو و الملاهی” باقی مانده است. در عصرِ جاهلیت نشانه‌هایی از وجود موسیقی به‌ویژه در میان زنان و دختران عرب وجود دارد. اما در همین دوره می‌توان گفت که موسیقی بیشتر وابسته به شعر بوده است. اعشی‌بن قیس را نخستین فرد عربی می‌دانند که با رفت و آمد در دربار ایران و فراگیری موسیقی ایرانی و اندکی زبان فارسی، موسیقی را در آن دوران احیا کرده است. هدف از ارائه این رشته در دانشگاه ها، تربیت نیروی متخصص و کاربلد در حوزه موسیقی و نوازندگی است.

موسیقی در دوران صفویه| موسیقیِ پادشاهان در ایران | ۱۴۰۰ تا ۱۷۲۲ میلادی

هم‌چون مهر چُغامیش که قدمت آن به حدود سه هزار و پانصد سال پیش از میلاد باز‌می‌گردد. به همین خاطر اغلب در اجراهای گروهی حضور می‌یابند یا از صدای زیرزمینه برای چندصدایی استفاده می‌شود. ساز ایرانی(۱و۲ و3و۴و۵و۶و۷و۸(، گروه نوازی(1و2و3)، آواز جمعی(1و2)، دشیفراژ(1و2)، ارکستر ایرانی(1و2و3و4)، اجرای صحنه های آواز جمعی، اجرای صحنه های ساز ایرانی۱ و ۲، اجرای نهایی (پروژه نهایی). این دانگ از چهار نت و سه عدد فاصله تشكیل شده است كه با همین چند نت آهنگ‌های بسیاری می‌توان نواخت. به علت شباهت دستگاه موسیقی نوا به دستگاه شور تشخیص این دو از هم نیاز به علم موسیقیایی دارد، اگر شناخت کافی از دستگاه شور داشته باشید می توانید به تفاوت نغمه های نوا با شور پی ببرید.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: