خصوصی موسیقی ایرانی | ahwaz-music

تمدنی که به رغم مجله خبری اهواز موزیکات گسترده، از نظر جغرافیایی و فرهنگی، شامل تمام بخش‌هایفلات ایران، بخش‌های آسیای مرکزی، بلخ و رشته‌کوه‌های هندوکُش در امتداد شمال‌شرقی، افغانستان و غرب پاکستان در بخش جنوب‌شرقی، و از سوی غرب، بین‌النهرین و قفقاز در بخش شمال‌غربی است. بابک حیدری، مدیرعامل بیمارستان جم، محل بستری محمدرضا شجریان روز دوشنبه ۱۷ اوت (۲۷ مرداد) گفت که وی در وضعیت هوشیار به سر نمی‌برد و شرایط خوبی ندارد. به بزرگترین جامعه آنلاین هنرمندان، گروه‌های موسیقی، دی‌جی‌ها و سازندگان صدا بپیوندید.

محمدرضا شجریان

با استفاده از شواهد کاویده شده، مانند تندیس کشف شده در ساسا، سوابق موسیقی به خوبی به دوران امپراتوری ایلامی (۶۴۴–۲۵۰۰ قبل از میلاد) برمی گردد. به‌طور مشهود، اطلاعات کمی در خصوص موسیقی این دوره در دسترس است. تنها استثناء ابزار باقی‌مانده موسیقی مانند گیتارها، عودها و فلوت‌هایی که ابداع و نواخته شده، هستند.

  • در نغمه های محلی جز یک تم کوچک که بر زمینه دوبیتی ها ساخته شده و جزیی پرورش در حدود یک پنجم ویک چهارم تغییر دیگری در آن مشاهده نمی شود وهرآهنگ معمولأ در یک مقام (تنالیته) می باشد و تغییر مقام و تغییر مایه (مدولاسیون) در آن دیده نمی شود.
  • دستگاه موسیقی راست پنجگاه شباهت هایی به دستگاه ماهور دارد و تفاوت بزرگ این دو در حرکات و گردش ملودی هایشان است و حرکت نت های که برای گوشه های این دستگاه های موسیقی نوشته می شود یکسان می باشد.
  • در موسیقی ایرانی به مجموعه‌ی دو دانگ پیوسته كه یك پرده‌ی اضافی را هم به دنبال خود دارند، دور كامل گفته می‌شود.
  • در طراحی این دیکشنری گذشته از استاندارد بودن محتوا، توجه ویژه ای به المان های آموزشی شده است.
  • رشته موسیقی به رشته آهنگسازی، رشته نوازندگی موسیقی ایرانی و رشته نوازندگی موسیقی جهانی تقسیم می شود.

پس از به خلافت رسیدن معتضد، معلمش یعنی احمد سرخسی آن‌قدر مورد توجه بود که در بیشتر کارها با او مشورت می‌شد و به‌خاطر همین نزدیکی، سازمان اوزان و مقادیر بغداد به او سپرده شد. اما درنهایت به‌خاطر افشای یک سری اسرار سیاسی، مورد بدگمانی و سوءظن خلیفه قرار گرفت و پس از مصادره اموالش به قتل رسید.سرخسی همانند استادش کندی در بسیاری از علوم آن دوران مانند ریاضیات، نجوم، منطق و فلسفه صاحب اطلاع بود و موسیقی را بیشتر از دیدگاه فلسفی می‌دید. دوران خلفای عباسی به‌ویژه سال‌هایی که با خلافت سفاح (بنیانگذار خلافت عباسی) آغاز و به معتصم هشتمین خلیفه عباسی منتهی شد ، از اهمیت بیشتری برخوردار است و این دوره را می‌توان دوران بلوغ موسیقی اسلامی نامید.

http://dastchinflower.ir

یعنی آهنگ‌هایی كه از نظر ساختار، شباهت بیشتری به هم دارند، دارای قالب یكسانی هستند. چنان كه در گفتارهای پیشین آمد، ‌تقریباً تمام موسیقی‌ها از هفت نت حاصل می‌شوند و آنچه امروزه به‌عنوان موسیقی می‌شنویم، چیزی جز تكرار همین هفت نت نیست. در چنین حالتی معمولاً دانگ دیگری به دنبال دانگ نخست می‌آید، بدون آن كه فاصله‌ای بین آنها پیدا شود، شكل دو دانگ به هم پیوسته را نشان می‌دهد. تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان (با شماره مجوز از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند. کلیه حقوق این تارنما برای سایت موسیقی ایرانیان محفوظ می‌باشد و هرگونه اقتباس یا برداشتی بدون ذکر ماخذ مجاز نیست. گفتگوی موسیقی ایرانیان و آرمان مهدیه با نگاهی به نخستین اثر رسمی نوازنده جوان سنتور کشورمان با عنوان «به موازات بی نهایت» منتشر شد.

دانلود آهنگ امیر صیاف نم نم بارون

نوا یکی از معدود دستگاه‌هایی است که به طور کمی توسط استادان موسیقی سنتی ایرانی سروده می‌شود و خوانندگان جوان بیشتر به طرف شور و ضمایم آن (به علت آسانی و ملایم تر بودن) گرایش دارند. در دوران سامانیان به‌خاطر توجهِ امیران سامانی به ترویج و پیشرفت زبان فارسی، موسیقی نیز به‌دلیل هم‌بنیانی با شعر مورد توجه قرار گرفت. در آثار ادبی آن دوره، از قبیل داستانی که نظامی در “چهارمقاله “و یا “مجمع النوادر” از هنرنمایی رودکی در دربار سامانی نقل کرده است؛ به‌خوبی می‌توان به اهمیت موسیقی پی برد. از موسیقی‌دانان معروف این دوره می‌توان به ابن خردادبه (درگذشته حدود 300 هجری) که تبار ایرانی داشت و موسیقی را در بغداد از اسحاق موصلی آموخته بود، اشاره کرد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: