خصوصی موسیقی ایرانی | ahwaz-music

نوا یکی از معدود دستگاه‌هایی است که به طور کمی توسط استادان موسیقی سنتی ایرانی سروده می‌شود و خوانندگان جوان بیشتر به طرف شور و ضمایم آن (به علت آسانی و ملایم تر بودن) گرایش دارند. در دوران سامانیان به‌خاطر توجهِ امیران سامانی به ترویج و پیشرفت زبان فارسی، موسیقی نیز به‌دلیل هم‌بنیانی با شعر مورد توجه قرار گرفت. در آثار ادبی آن دوره، از قبیل داستانی که نظامی در “چهارمقاله “و یا “مجمع النوادر” از هنرنمایی رودکی در دربار سامانی نقل کرده است؛ به‌خوبی می‌توان به اهمیت موسیقی پی برد. از موسیقی‌دانان معروف این دوره می‌توان به ابن خردادبه (درگذشته حدود 300 هجری) که تبار ایرانی داشت و موسیقی را در بغداد از اسحاق موصلی آموخته بود، اشاره کرد.

تازه‌ترین کنسرت ارکستر سازینه به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا با هدف حمایت از موسیقی اقوام برگزار شد. در شاهنامه فردوسی و خسرو و شیرین نظامی حکایات متعددی از او نقل شده است. ایشان بر این عقیده بوده‌اند که باربد مصنف ۳۰ لحن (به تعداد روزهای ماه)، ۷ خسروانی (به تعداد روزهای هفته) و ۳۶۰ دستان (به تعداد روزهای سال) بوده است. باربد در نزد خسروپرویز از چنان مقام و منزلتی برخوردار بوده است که پس از مرگ شبدیز (اسب محبوب شاه)، هیچ‌یک از درباریان جرات اظهار این خبر را نداشته‌اند و باربد نغمه مخصوصی در این باب تصنیف می‌کند و به این شیوه خسروپرویز از حادثه باخبر می‌شود. مارک الیاهو در دوران نوجوانی به آتن، پایتخت یونان رفت تا در آنجا موسیقی یونانی و ترکی فرا گیرد.

حمید علیمی

این هفت نام در برخی کمجله خبری اهواز موزیک‌های غربی با کلماتی با هجای تکی و در برخی به صورت الفبایی تلفظ می‌شوند. تمامی توضیحاتی که در ادامه میخواهید وابسته به همین نت ها میباشند و بدون آنها کاملا بی معنا میشوند. خوارزمی (قرن چهارم هجری) یا “محمد بن احمد” را به‌جرأت می‌توان از مشهورترین موسیقی‌شناسان این دوره دانست. از آثار اسحاق می‌توان به الرقص و لزفن (پای‌کوبی) ، کتاب النفعم و الایقاع اشاره کرد.

  • پس اگر دوست دارید آهنگ‌هایی گوش کنید که شما را موقع ناراحتی سرحال بیاورد به آهنگ‌های دستگاه ماهور گوش دهید.
  • دستگاه راست‌پنج‌گاه را می‌ شود یکی از دستگاه‌های بسیار دیرینه و کهنه به حساب آورد.
  • یک نمایش مرسوم این موسیقی از «پیش‌درآمد» (مقدمه اولیه)، «درآمد» (مقدمه)، «تصنیف» (آهنگ، وزن دار به همراه آواز خواننده)، «چهار مضراب» (وزن دار) و تعداد انتخابی «گوشه» (حرکات) تشکیل می‌شود.
  • می‌توان گفت موسیقی سنتی ایران روی موسیقی اصیل کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان نیز تاثیرگذار بوده است.
  • منصوربن جعفر زلزل، برادر همسر ابراهیم موصلی، موسیقی‌دان دیگری بود که بیشتر شهرتش مربوط به ابداع پرده‌ای در کوک سازهای ایرانی است و این پرده به نام او معروف شده است.

شواهد اندکی در مورد این دوران که پیشینه آن به حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد به‌دست رسیده است. از مهم‌ترین آثار مربوط به موسیقی در این دوران که تا حدود قرن هشتم پیش از میلاد ادامه داشته است، یکی همان مهر چُغامیش و دیگری کول فرح یا کول فرعون است که در آن سه نوازنده به اجرای مراسمی مذهبی مشغول هستند. این دستگاه، از دیدگاه دانش موسیقی یکی از برجسته ترین دستگاه های ایرانی است.

مهدی احمدوند

از سویی دیگر اصطلاحات ایقاعی مانند ثقیل و خفیف که عربی بوده‌اند در آثار موسیقی‌دانان ایرانی چون فارابی، صفی‌الدین ارموی و حتی عبدالقادر مراغی دیده می‌شود. و حتی در کتاب الاغانیِ ابولفرج اصفهانی رواج آهنگی به نام سلمک در موسیقی ایران را به سلمک هنرمند ایرانی و معاصر هارون‌الرشید (خلیفه عباسی) نسبت داده است. این‌ نمونه‌ها را می‌توان نشانه‌هایی از تاثیر و تاثر فرهنگ و هنر، به‌ویژه موسیقی اعراب و ایران دانست. در این دوره بود که زبان عربی به عنوان زبان اول جهان اسلام شناخته شد و به‌عبارتی نقطه مشترکی میان همه مسلمانان به‌شمار می‌رفت. زبان عربی توانست میراث علمی و فلسفی یونان، ایران، هند و مناطق دیگر را گرد هم بیاورد و حتی خود نیز آن‌ها را کامل کند. بنابراین هر شخصی که به زبان عربی تسلط داشت، قادر به این بود تا به منابع مختلف دسترسی پیدا کند و حتی خود نیز چیزی بر آن‌ها بیفزاید.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: