دانلود آرشیو موسیقی سنتی فروشگاه آوای بزرگان | ahwaz-music

موسیقی هرچه هست، سرچشمه‌ای از درون انسان دارد و مخلوقی است که از روح آدمی جان گرفته به روح آدمی جان می‌دهد. موسیقی یکی از نمادهای فرهنگی یک کشور محسوب می‌شود که در این گزارش به بررسی دو قطب اصلی و پرطرفدار سبک موسیقی در کشورمان می‌پردازیم. خوشبختانه این سلسله با موفقیت و قدرت تمام ادامه یافته و نسل نوین خوانندگان سبک سنتی، توانسته‌اند جای پدران خود را به‌خوبی پر کنند. حضور خوانندگان خوش آوای این سبک موسیقی نیز، در گسترش این عرصه هنری بی‌تاثیر نبوده و توجه به این بخش از هنر را در کشورمان دو چندان کرده است. نغمه‌ها و آوازهایی که سینه به سینه طی قرن‌ها پیش از میلاد مسیح تاکنون به ما رسیده و در این مسیر تاثیر و تاثراتی را با فرهنگ‌های همسایه مبادله نموده است. در دورۀ سلوکیان تنها نکتۀ حائز اهمیت این می باشد که پادشاهان سلوکی موسیقی یا ادبیات یونانی را در ایران رواج داده اند و از این رهگذر تأثیر متقابل عمیقی بین موسیقی ایران و یونان پدید آمد.

  • در مقایسه با موسیقی هنری، که لذت زیبایی را به ارمغان می آورد و موسیقی عامه پسند، که (اغلب همراه با رقص اجتماعی) به عنوان سرگرمی عمل می کند، سبک محلی اغلب با فعالیت های دیگر، مانند آیین ها یا چرخه زندگی، کار، بازی و… همراه است.
  • هر دستگاه یا دستگاه فرعی ( نغمه ) به طور تقریبی حدود 10 تا 30 گوشه دارد و هر گوشه مفهوم و طرح کلی و بخشی از ظرفیت و قابلیت دستگاه نغمه را در خود دارد .
  • مدیر راد لیلا دارای ۱۵ سال تجربه کار با کودکان و نوجوانان می باشد.

هرگونه رفمجله خبری اهواز موزیک، هنر، آیین و فرهنگی که از نسل های گذشته سینه به سینه به زمان حال رسیده باشد، نوعی سنت به حساب می آید. به عبارت دیگر سنت را می توان میراثی دانست که از گذشته های دور، میان طیف خاصی از انسانها (از نظر جغرافیا، ژنتیک، فرهنگ و…) دست به دست گردیده و به نسل حاضر رسیده باشد. دستگاه راست پنجگاه یکی از دستگاه‌های مهجور ایرانی است که متاسفانه آهنگ‌های زیادی برای آن ساخته نشده. دستگاه راست پنجگاه تقریبا شبیه دستگاه ماهور است با این تفاوت که این دستگاه از نظر جمله بندی و فرودها و نت‌های ایست و شاهد با ماهور فرق‌های اساسی دارند. اگر بخواهیم با زبان ساده این دستگاه را تعریف کنیم، باید بگوییم دستگاه نوا نه زیاد شاد است و نه زیاد غم ‌انگیز.

دانلود آهنگ جهان پیر است و بی بنیاد از محمدرضا شجریان

شاید یکی از قدم هایی که به سوی موسیقی کلاسیک برداشته شد، آزاد شدن اثر موسیقی از قید و بند تقلیدها، بیان ،معرفی، در خدمت بودن حتی سرگرمی های اجباری بود و نتیجتاً خود اصل موسیقی مد نظر قرار گرفت. پس برای اولین بار در موسیقی این فکر و ایده ظهور کرد که موسیقی در حقیقت همانند دیگر هنرها ” مقصود وهدفی” ندارد، بلکه صرفاً به خاطر خودش وجود دارد . به عبارت دیگر، در دوره ی کلاسیک با ایده” هنر به خاطر هنر ” برخورد می شد که از آن زمان تا کنون هم خیال همراه موسیقی جریان دارد . ترانه‌های پاپ در سه دقیقه اجرا می‌شوند و در آنها از ملودی‌هایی استفاده می‌شود که بسیار شنیدنی بوده و عده بسیاری را به خود جلب می‌کند، مشخصه موسیقی پاپ یک عنصر ریتمیک سنگین در زیر است که توسط دستگاه‌های تقویت کننده الکترونیک اجرا می‌شود و ملودی اصلی بر این ریتم غالب است.

دانلود آهنگ رفتم به در میخانه ساقی و ساغر و پیمانه

با استفاده از شواهد کاویده شده، مانند تندیس کشف شده در ساسا، سوابق موسیقی به خوبی به دوران امپراتوری ایلامی (۶۴۴–۲۵۰۰ قبل از میلاد) برمی گردد. به‌طور مشهود، اطلاعات کمی در خصوص موسیقی این دوره در دسترس است. تنها استثناء ابزار باقی‌مانده موسیقی مانند گیتارها، عودها و فلوت‌هایی که ابداع و نواخته شده، هستند.

در محور این موسیقی نکاتی چند مانند تداوم اجرای آن برای شنونده همراه با ایجاد جو و فضای تأثیر کننده و حاکم بر شنونده در محدوده قوانین و قواعد تئوریک مدون و ارائه توسط موسیقی دانان و اساتید حرفه ای که سعی در ارائه تسلط خود به همراه بیان سنن گذشته دارند مشاهده می شود. در هر منطقه از یک کشور، جامعه، روستا یا خانواده، و حتی در رپرتوار هر خواننده در طول زمان، ممکن است تفاوت های قابل توجهی داشته باشد و اجرای یک آهنگ ممکن است منحصر به فرد باشد. در بحث‌های محاوره‌ای ترانه‌های عامیانه (یا قصه‌ها)، از اصطلاحات و روایات برای برجسته کردن تفاوت‌ها در شیوه‌های خواندن یک آهنگ (یا بیان یک داستان) استفاده می‌شود. سنت های اصلی موسیقی محلی به صورت شفاهی یا شنوایی منتقل می شوند، یعنی از طریق شنیدن به جای خواندن کلمات و همچنین معمولاً در شبکه های اجتماعی غیررسمی و کوچک اقوام یا دوستان به جای نهادهایی مانند مدرسه یا کلیسا، آموخته می شوند.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: