دولت هخامنشیان با کسب قدرت، جانشین تمامی دولتهای قبل از خود شد و از این رو میتوان گفت که از صنایع و هنرهای آنان نیز بهره جسته است. تا عصر سهشنبه رسانههای ترکیه هیچ خبری در مورد بازداشت امیر تتلو منتشر نکردند. پلیس ایران گفته است که درخواست بازداشت امیر تتلو «به دلیل ترغیب شهروندان خصوصا جوانان به استفاده از مواد مخدر به ویژه روانگردانها و نیز اشاعه فساد» بوده است. امید است تا با کمک همه مخاطبان فسفر، این مجموعه بتواند به این مهم دست یابد. افرادی هم که در شغل های آزاد مانند نوازندگی در گروه های موسیقی و … مشغول هستند، رنج درامد متفاوتی را دارند.
ماهیت رشته نوازندگی موسیقی ایرانی
در نغمه های محلی جز یک تم کوچک که بر زمینه دوبیتی ها ساخته شده و جزیی پرورش در حدود یک پنجم ویک چهارم تغییر دیگری در آن مشاهده نمی شود وهرآهنگ معمولأ در یک مقام (تنالیته) می باشد و تغییر مقام و تغییر مایه (مدولاسیون) در آن دیده نمی شود. تنها در یک آهنگ محلی به نام آهنگهای محلی مازندران یک تغییر مقام دیده می شود تم اصلی این آهنگ در « شور و دشتی » است و فرود آن به همایون است تکنیک هر دو مقام یکی است یعنی از« شور می » به « همایون می » می روند اما در ردیف دستگاه ها انواع تغییر مقام و تغییرمایه مشاهده می شود. بر اساس دفترچه های انتخاب رشته این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، این رشته دارای هیچ گرایشی نیست و به صورت عمومی با همین عنوان “نوازندگی موسیقی ایرانی” ارائه می شود.
موشكافی در ساختار آهنگهای ایرانی نشان میدهد كه تقریباً همه آنها از چهار یا پنج نت مختلف تشكیل شدهاند و فاصله بین نتهای تشكیلدهنده در هر آهنگ، پرده، نیمپرده، سهچهارم پرده و یا یك و یكچهارم پرده است. به زبان دیگر هر آهنگ ایرانی بهطور معمول بر اساس یك دانگ ساخته میشود و دانگ درحقیقت همان چهار یا پنج نتی هستند كه با فاصلههای مشخصی به دنبال هم قرار میگیرند. اکثر آوازهایی که خواننده آماتور ایرانی میخواند و اکثر آوازهای محلی از نواحی متفاوت ایران در یکی از قطعه های آن جای گرفته است، به این دلیل این دستگاه را مادر موسیقی ایرانی هم نامیده اند. در نقاشیِ دیواریعمرا (Quseir ‘Amra) نوعی طنبور ایرانی با دستهای بلند و کاسهای بزرگ دیده میشود.
دوره پارتیان (اشکانیان)
پس از مجله خبری اهواز موزیک هخامنشیان و تسلط یونانیان بر ایران، استقبال از آثار تمدن ایرانی رفتهرفته کمرنگ شد. در این دوره موسیقی و شعر، آنچنان به هم نزدیک میشوند که کسی نمیتوانست بدون اینکه با موسیقی آشنا باشد، خود را شاعر بداند. یکی از آثار کشفشده از این دوره ساتگین یا جام فلزی است که ظاهرا به سده دوم میلادی تعلق دارد و در آن دو ساز دونای و چنگ دیده میشود. در کنار تمامی این داستانها و روایات نمونههایی از دوران باستان وجود دارد که به وضوح نمایانگر حضور جریان هنر موسیقی در آن دوران است.
تغییر مقام صورت می گیرد که در موسیقی ما تا آن زمان سابقه نداشته بدین ترتیب که از ماهور و راست پنجگاه که گام هردو بزرگ است به مقام چهار گاه پنجم فوقانی رفته و مراجعت از چهار گاه به مقام اصلی بسیار زیرکانه و از روی ذوق انجام گرفته. حتما لازم نیست جزء نوازندگان، خوانندگان یا تنظیم کنندگان موسیقی سنتی باشید تا خود را ملزم به دانستن تئوریهایی راجع به آن بدانید! به عقیده ما به عنوان یک شنونده موسیقی سنتی یا حتی یک ایرانی بهتر است با موسیقی کشورمان و برخی تئوریهای آن آشنا باشیم. فارابی در حلب مورد توجه و حمایت سیف الدوله حمدان (ابولحسن علی 336 تا 356 هجری) که نخستین فرد از سلسله حمدانیان و فرمانروایان شیعه حلب محسوب میشد، قرار گرفت و در همانجا کتاب معروف خود “الموسیقی الکبیر” را برای ابوالقاسم کرخی یا کرجی وزیر آن سلطان تالیف کرد. هردو کتاب فارابی یعنی “الموسیقی الکبیر” و “احصا العلوم” به این خاطر که در سرتاسر قلمرو وسیع اسلام قابل نشر و استفاده باشد، به عربی نگاشته شدند.
- دلوگاز پس از شرح و تفسیر تصاویر نقشبسته بر روی مهر، آن را اولین نمونه از ارکستری میپندارد که بهمنظور اجرای مراسم مذهبی یا بزمی گردهم آمدهاند.
- تعامل متون مذهبی به عنوان غزل جایگزین غزلهای بزرگی شد که شاعران صوفی قرون وسطی خصوصاً حافظ و جلال الدین رومی سروده بودند.
- پلیس ایران گفته است که درخواست بازداشت امیر تتلو «به دلیل ترغیب شهروندان خصوصا جوانان به استفاده از مواد مخدر به ویژه روانگردانها و نیز اشاعه فساد» بوده است.
- در نقاشیِ دیواریعمرا (Quseir ‘Amra) نوعی طنبور ایرانی با دستهای بلند و کاسهای بزرگ دیده میشود.