دستگاه های موسیقی ایرانی معرفی هفت دستگاه موسیقی ایران دستگاه های موسیقی ایرانی | ahwaz-music

در نغمه های محلی جز یک تم کوچک که بر زمینه دوبیتی ها ساخته شده و جزیی پرورش در حدود یک پنجم ویک چهارم تغییر دیگری در آن مشاهده نمی شود وهرآهنگ معمولأ در یک مقام (تنالیته) می باشد و تغییر مقام و تغییر مایه (مدولاسیون) در آن دیده نمی شود. تنها در یک آهنگ محلی به نام آهنگهای محلی مازندران یک تغییر مقام دیده می شود تم اصلی این آهنگ در « شور و دشتی » است و فرود آن به همایون است تکنیک هر دو مقام یکی است یعنی از« شور می » به « همایون می » می روند اما در ردیف دستگاه ها انواع تغییر مقام و تغییرمایه مشاهده می شود. بر اساس دفترچه های انتخاب رشته این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، این رشته دارای هیچ گرایشی نیست و به صورت عمومی با همین عنوان “نوازندگی موسیقی ایرانی” ارائه می شود.

دستگاه سه‌ گاه

موشكافی در ساختار مجله خبری اهواز موزیک‌های ایرانی نشان می‌دهد كه تقریباً همه آنها از چهار یا پنج نت مختلف تشكیل شده‌اند و فاصله بین نت‌های تشكیل‌دهنده در هر آهنگ، پرده، نیم‌پرده، سه‌چهارم پرده و یا یك و یك‌چهارم پرده است. به زبان دیگر هر آهنگ ایرانی به‌طور معمول بر اساس یك دانگ ساخته می‌شود و دانگ درحقیقت همان چهار یا پنج نتی هستند كه با فاصله‌های مشخصی به دنبال هم قرار می‌گیرند. اکثر آوازهایی که خواننده آماتور ایرانی می‌خواند و اکثر آوازهای محلی از نواحی متفاوت ایران در یکی از قطعه های آن جای گرفته است، به این دلیل این دستگاه را مادر موسیقی ایرانی هم نامیده اند. در نقاشیِ دیواریعمرا (Quseir ‘Amra) نوعی طنبور ایرانی با دسته‌ای بلند و کاسه‌ای بزرگ دیده می‌شود.

درباره این برنامه

اگرچه در این دوران موسیقی ریشه‌دار ساسانیان از میان رفته بود، اما ظرایف آن بر موسیقی مسلمانان تاثیر به‌سزایی گذاشت و هم‌چنین در مواردی از آن تاثیر پذیرفت. از آن‌جا که پادشاهان ساسانی ایرانی‌تبار بودند، بنابراین موسیقی در این دوره به حد کمال و رشد خود رسید. تا جایی‌که موسیقی‌دانان در تقسیم‌بندی طبقات مردمی، در نظر اردشیر ساسانی طبقه خاصی را تشکیل می‌دادند. در روایات آن دوران آمده است که ذوق هنری بهرام گور به حدی بوده است که چهارصد (و در بعضی از روایات حتی ۱۲۰۰۰ نفر) لولی و رامش‌گر (نوازنده و خواننده) از هند به ایران می‌آورد.

http://dastchinflower.irپس از دوره هخامنشیان و تسلط یونانیان بر ایران، استقبال از آثار تمدن ایرانی رفته‌رفته کم‌رنگ شد. در این دوره موسیقی و شعر، آن‌چنان به هم نزدیک می‌شوند که کسی نمی‌توانست بدون این‌که با موسیقی آشنا باشد، خود را شاعر بداند. یکی از آثار کشف‌شده از این دوره ساتگین یا جام فلزی است که ظاهرا به سده دوم میلادی تعلق دارد و در آن دو ساز دونای و چنگ دیده می‌شود. در کنار تمامی این داستان‌ها و روایات نمونه‌هایی از دوران باستان وجود دارد که به وضوح نمایانگر حضور جریان هنر موسیقی در آن دوران‌ است.

  • از آنجا که موسیقی به سبک سینه به سینه آموزش داده می‌شد و دستگاه‌ها و تجهیزات امروزی برای ضبط موسیقی وجود نداشت، باعث شد تا طی چند صد سال ملودی‌های شاد فراموش شوند.
  • آلبوم «از بهار بیشتر» تازه ترین اثر موسیقایی با ملودی آرمان مهربان و خوانندگی وهاب ابراهیمی منتشر شده و آماده شنیدن است.
  • اگرچه او عرب بود، اما آثار او تمایل و علاقه‌اش نسبت به موسیقی ایرانی را نشان می‌دهد.

دولت هخامنشیان با کسب قدرت، جانشین تمامی دولت‌های قبل از خود شد و از این رو می‌توان گفت که از صنایع و هنرهای آنان نیز بهره جسته است. تا عصر سه‌شنبه رسانه‌های ترکیه هیچ خبری در مورد بازداشت امیر تتلو منتشر نکردند. پلیس ایران گفته است که درخواست بازداشت امیر تتلو «به دلیل ترغیب شهروندان خصوصا جوانان به استفاده از مواد مخدر به ویژه روانگردان‌ها و نیز اشاعه فساد» بوده است. امید است تا با کمک همه مخاطبان فسفر، این مجموعه بتواند به این مهم دست یابد. افرادی هم که در شغل های آزاد مانند نوازندگی در گروه های موسیقی و … مشغول هستند، رنج درامد متفاوتی را دارند.

نوازندگی موسقی ایرانی آزمون عملی دارد؟


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: