ونیز از گوشه های این دستگاه در موسیقی سنتی ورزش زورخانه ای استفاده میشود. سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان با پژمان بلورچی ناشر باسابقه موسیقی کشورمان گفتکوی تصویری انجام داده است که در ادامه می توانید آنلاین ببینید و در صورت تمایل دانلود نمایید. ردیف در واقع مجموعهای از مثالهای ملودیک در موسیقی ایرانی است که تقریباً با واژهٔ رپرتوار در موسیقی غربی هممعنی است. یک مجموعهٔ ردیف، مجموعه مثالهایی موسیقایی از هر کدام از گوشههای یک دستگاهاست که بیانگر نسبت نتهای مورد استفاده در آن گوشه و حال و هوای احساسی آن است. که در موسیقی ملی ما معمول نبوده و با “بکار ” کردن نت “سی ” که در دلکش “کرون” شده بود دوباره مقام اصلی می شوند. و در قطعه ای دیگر به نام “گوشه نشین” که بروی اشعار سعدی تر کیب کرده اند پس از اینکه به دلکش رفته و حالتی از شور را نشان داده به طرز خوبی وارد آواز اصفهان شده و دوباره به مقام اصلی برگشته.
در مورد سازهایی که در این دوره معمول بودهاند میتوان به نای، غژک (غیچک)، رباب، بربط و چنگ اشاره کرد. از منظرهای که در طاق بستان به چشم میخورد، میتوان شاه و همراهانش را دید که مشغول شکار هستند و بانوان چنگنوازی که در قایق نشستهاند، با اجرای موسیقی ابزار تفریح آنان را فراهم میکردهاند. شاید بزرگترین سدی که در مسیر پژوهش در تاریخ موسیقی ایران قبل از اسلام یا بهطور کلی تاریخ موسیقی ایران قرار دارد، کمبود و یا حتی نبود منابع کافی است. متاسفانه به دلایل مختلفی همچون جنگهای متعدد منابع موجود بسیار محدود هستند. این محدودیت در بعضی از دوران تا جایی پیش میرود که تنها میتوانیم به جریان داشتن موسیقی در آن دوران اشاره کنیم و نه بیشتر. این افراد می توانند در آموزشگاه های موسیقی، فرهنگسراها، آموزشگاه های آزاد هنری، کارگاه های سازسازی و اینچنین مراکز مشغول به کار شوند.
گفتوگوی مدیرعامل بیمارستان جم با یورونیوز درباره شایعه مرگ شجریان؛ «کذب است»
ارتفاع آن مثل دستگاه شور و همایون، پایین رونده و مثل ارتفع ماهور و اصفهان بالارونده است، چرا که در دو طریق دریافت شده است. دستگاه راست پنجگاه یکی از دستگاههای مهجور ایرانی است که متاسفانه آهنگهای زیادی برای آن ساخته نشده. دستگاه راست پنجگاه تقریبا شبیه دستگاه ماهور است با این تفاوت که این دستگاه از نظر جمله بندی و فرودها و نتهای ایست و شاهد با ماهور فرقهای اساسی دارند. طاهریان یا آل طاهر هم دوستدارِ موسیقی بودهاند و حتی بعضی از افراد این خاندان، با موسیقی آشنایی داشتهاند.
- از همین رو تفکیک هنر ایران و عرب بهسادگی امکانپذیر نیست و همانطور که موسیقی ایرانی از تاثیر موسیقی عربی بینصیب نمانده، موسیقی عربی هم تحت تاثیر موسیقی ایرانی قرار گرفته است.
- آواز در موسیقی ایرانی غالباً یا یک ساز تنها، همراهی می شود، گاهی با مجموعه ای از نوازندگان همنواز و گاه بدون همراهی ساز.
- هر فامیل نسبت به فامیل دیگر استقلال شخصیتی دارد ولی اعضای فامیل كه همان گوشهها باشند، خیلی به هم شبیه و نزدیكاند.
- این موسیقی همانطور که گفته شد، دارای دستگاهها و آوازهای مختلف و همچنین گوشهها است که جلوتر با آنها بیشتر آشنا میشوید.
آواز در موسیقی ایرانی غالباً یا یک ساز تنها، همراهی می شود، گاهی با مجموعه ای از نوازندگان همنواز و گاه بدون همراهی ساز. اصطلاح «خنیای باستانی ایرانی» حروفنویسی خالص کلمات ایرانی است که ترجمه آن عبارت از «موسیقی ایران باستان» یا به عبارت دیگر «موسیقی سنتی ایران» است. این اصطلاح ایرانی امروزه به خوبی قابل درک است ولی در مقایسه با اصطلاح پر مصرف «موسیقی اصیل» که معنای آن نیز همان است، به ندرت استفاده میشود.
رضا یزدانی
مجله خبری اهواز موزیک سنتی ایرانی نوعی بدیهه گویی بوده و اساس آن یک سری از مدلها قیاسی است که باید حفظ شوند. هنر آموزان و استادان دارای ارتباطی سنتی بودهاند که این ارتباط در قرن بیستم و به موازات حرکت تعلیم موسیقی به دانشگاهها و هنرستانها رو به زوال نهادهاست. در واقع اگر بخواهیم دستگاه را با زبانی ساده معرفی کنیم باید بگوییم دستگاهها دسته بندیهایی را در موسیقی سنتی ایجاد میکنند که حتی کوک هم در هرکدام فرق دارد. این دستگاه ها دارای گوشههایی نیز هستند که با نظم مشخصی پشت سر هم چیده شدهاند.
دورهای طاهریان (205 تا 259 هجری)
توسط
برچسبها: