سی پی یو CPU️قیمت انواع سی پی یو پردازنده مرکزی کامپیوتر شهر فافا

البته ممکن است بیش از یک نسل سی پی یو از ساختار فیزیکی مشابهی استفاده کنند که به این ساختار سوکت می‌گویند. پیش از این در «مجله فرادرس» انواع سوکت پردازنده را بررسی کرده‌ایم که می‌توانید از اینجا با انواع سوکت سی پی یو بیشتر آشنا شوید. در حال حاضر دو کمپانی «Intel» و «AMD» اصلی‌ترین تولیدکنندگان سی‌پی‌یو در دنیا هستند که هرکدام محصولات متفاوتی را در بازه‌های قیمتی متنوع عرضه می‌کنند. این محصولات بسته به فناوری به کار رفته، به نسل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که همواره هر نسل نسبت به نسل قبل کارایی و عملکرد بهتری ارائه می‌کند. هر CPU از کنار هم قرار گرفتن میلیون‌ها ترانزیستور که روی یک چیپ کامپیوتری سوار شده‌اند، ساخته می‌شود. این ترانزیستورها در کنار هم امکان رسیدگی به محاسبات و اجرای نرم‌افزارها را برای سی پی یو فراهم می‌کنند.

اولین مرحله واکشی (Fetch) نام دارد که در واقع وظیفهٔ استخراج یک دستورالعمل (که توسط تعدادی یا صفی از اعداد نشان داده می‌شود) را از حافظه برنامه بر عهده دارد. بعد از اینکه دستورالعمل واکشی شد، مقدار شمارندهٔ برنامه به میزان اندازهٔ دستورالعمل افزایش می‌یابد، تا آدرس دستورالعمل بعدی در توالی مورد نظر، در آن قرار گیرد. معمولاً دستورالعملی که قرار است واکشی شود، باید از یک حافظهٔ نسبتاً کند واکشی شود، که باعث می‌شود تا پردازنده منتظر بماند تا دستورالعمل برگردد. این مشکل به میزان زیادی در پردازنده‌های جدید، با استفاده از حافظه‌های نهان و معماری‌های خط تولید، کمتر شده‌است. معمولاً محدوده فرکانس تاثیر زیادی در قیمت پردازنده کامپیوتر ندارد و به مشصخه‌های دیگر بستگی دارد. با مشاهده لیست قیمت سی پی یو یکی از عواملی که با آن مواجه می‌شوید، نسل پردازنده است؛ به این صورت که گاهی اوقات با روی کار آمدن نسل جدید، قیمت CPU نیز افزایش پیدا می‌کند.

در زمان خرید یک پردازنده به چه ویژگی‌هایی باید دقت کنیم؟

CPU مشخصات مختلفی دارد که تولیدکننده و مدل، از جمله این مشخصات به حساب می‌آیند. اما ویژگی‌های اصلی پردازنده که در انتخاب آن تاثیر می‌گذارند، تعداد «هسته» (Core)، تعداد «رشته» (Thread)، «سرعت کلاک» (Clock Speed) و حافظه «کش» (Cache) هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. چیپ پردازنده یا سی پی یو طی فرایندی تحت عنوان فوتولیتوگرافی (Photo-lithography) که اغلب تحت عنوان لیتوگرافی (Lithography) از آن یاد می‌کنند، ساخته می‌شود. در این فرایند به بیان ساده، استفاده از پرتو نور لایه‌های متعدد تشکیل‌دهنده چیپ، حکاکی شده و روی هم قرار می‌گیرند. در قسمت ” مشخصات دستگاه ” را نگاه کنید ، نام پردازنده کامپیوتر شما و سرعت آن در سمت راست ” پردازنده ” نمایش داده می شوده .

  • به همین دلیل توصیه‌ای کاملا بی‌طرفانه، برای انتخاب بهترین پردازنده کمی دشوار است.
  • بدیهی است باید برای پردازنده کامپیوتر انتخابی خود یک مادربرد سازگار با آن نیز انتخاب کنید.
  • این به این معنی است که مادربردی که از سی پی یو amd پشتیبانی میکند دیگر قادر نخواهد بود سی پی یو intel را پشتیبانی کند.
  • هــر پــردازنــده شامل تعدادی واحد مجزای ریز پردازنده است که هر کدام از آنها اصـطـلاحـاً یـک هـسـتـه نــام دارنــد .
  • در واقع باید اول هدف و کاربرد را در نظر بگیرید و سپس با برآورد بودجه، مدل مناسب را در راهنمایی خرید CPU مورد اعتماد شناسایی کرده و در نهایت، خرید را انجام دهید.

در انتها هم نحوه مشاهده میزان عملکرد سی‌ پی‌ یو را یاد گرفتیم و پیشنهاداتی برای بهبود آن ارائه کردیم. Cache نوع به‌خصوصی از حافظه است که سرعت بسیار بالایی داشته و در کنار پردازنده، برای دریافت بهینه اطلاعات از حافظه اصلی سیستم استفاده می‌شود. کش حافظه‌ای موقتی است که به CPU کمک می‌کند اطلاعات را با سرعت بیشتری در اختیار بگیرد. البته به دلیل فناوری پیشرفته و سرعت زیاد، این نوع حافظه قیمت بالایی هم دارد.

مشخصات برای (خرید و قیمت فن amd)

شروع استفاده از این قطعات به ظهور نسل جدیدی از کامپیوتر ها منجر شد که می‌توانستند برنامه هایی را در خود ذخیره کنند. به‌طوری‌که این روزها هسته های زیادی برای ی پی یو ها در نظر گرفته می‌شود. با افزایش تعداد هسته‌ها، سی‌پی‌یوها قادر به مدیریت و پردازش‌های چندگانه همزمان شدند.

حافظه کش (Cache)


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: