مستر تهران موسیقی ایرانی برنامه‌ها در Google Play | ahwaz-music

شهیدی که نوازندهٔ چیره‌دست عود نیز بود آهنگهای فراوانی ساخت و با بیش از ۲۳۰ اجرای مختلف، از پرکارترین هنرمندان حاضر در برنامهٔ موسیقی «گلها» بود. آهنگی با سرعت كند است كه معمولاً در گوشه‌های اصلی هر دستگاه بیان می‌شود و گاهی نیز به گوشه‌های خارج از یك دستگاه هم رفت و برگشتی انجام می‌گیرد. ریتم غالب پیش‌درآمدها 4/4 ، 3/4 ، 12/8 ، 6/4 ، 2/4 یا 6/8 است و در همه‌ی این موارد سرعت اجرا حالتی آرام و متین دارد.

آلبوم «از بهار بیشتر» منتشر شد| همکاری تازه ای از آرمان مهربان و وهاب ابراهیمی

بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکل‌گیری این موسیقی داشته‌اند. از موسیقی‌دان‌ها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان می‌توان به «باربد» و «نکیسا» و «رامتین» اشاره کرد. موسیقی اصیل ایرانی، جزو کهن‌ترین سبک‌های موسیقایی از دوران باستان تا به امروز است.[۲] همچون گذشته‌های دور، مشاهیر صاحب سبک بسیاری در تاریخ ایران معاصر سر برآورده و هر یک، گامی مؤثّر در اعتلا و پویندگی این موسیقی اصیل برداشته اند. شایان ذکر است که چند تحرک احتمالاً باستانی محسوب نشده و فقط خیلی قدیمی هستند. همانگونه که در طول تاریخ سابقه داشت، موسیقی سنتی ایرانی به عملکرد خود به عنوان ابزاری روحانی ادامه داده و کمتر به عنوان وسیله تفریح به آن نگاه می‌شد.

  • اگرچه در این دوران موسیقی ریشه‌دار ساسانیان از میان رفته بود، اما ظرایف آن بر موسیقی مسلمانان تاثیر به‌سزایی گذاشت و هم‌چنین در مواردی از آن تاثیر پذیرفت.
  • دستگاه همایون یکی از دستگاه‌های بسیار غم‌انگیز است که حتی می‌توان گفت از دشتی هم اندوه ناک تر است!
  • غمگین ترین دستگاه موسیقی ایرانی، دستگاه موسیقی همایون است حتی غم نهفته در آن از آواز دشتی هم بیشتر است، به دستگاه همایون دستگاه عشاق نیز گفته می شود که با حالت محزون و اسرار آمیز خود گوشه‌های متعددی دارد که گوشه بیداد اوج دستگاه همایون تلقی می‌شود.
  • از جهاتی شبیه چهار مضراب است، یعنی سرعت آن بالا و دارای مدت زمان كوتاهی است اما پایه‌ی تكراری ندارد و به جای آن از تنوع جمله‌بندی برخوردار است.
  • آهنگی با سرعت كند است كه معمولاً در گوشه‌های اصلی هر دستگاه بیان می‌شود و گاهی نیز به گوشه‌های خارج از یك دستگاه هم رفت و برگشتی انجام می‌گیرد.

از دیگر دست‌آوردهای او می‌توان به اضافه کردن سیم پنجم به ساز عود و هم‌چنین طراحی شیوه خاصی برای آموزش موسیقی اشاره کرد. در آنجا مورد حمایت الحکم اول که از خلفای اموی آندلس بود، قرار گرفت و حتی پس از مرگش جانشین او عبدالرحمن ثانی هم‌چنان به حمایت از او ادامه داد. تاریخ درگذشت او معلوم نیست اما تا آخرین سال‌های فرمانروایی محمد اول، پنجمین فرد از خاندان خلفای اموی آندلس، در قید حیات بوده است. از همین رو تفکیک هنر ایران و عرب به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و همان‌طور که موسیقی ایرانی از تاثیر موسیقی عربی بی‌نصیب نمانده، موسیقی عربی هم تحت تاثیر موسیقی ایرانی قرار گرفته است. موسیقی سنتی ایرانی ایرانی مجموعه ای از آهنگ هایی است که طی قرن ها در این کشور ایجاد شده و نشان دهنده اخلاق ایرانیان است. از یک طرف، ظرافت و شکل خاص موسیقی ایرانی شنوندگان را ترغیب می کند تا به دنیای غیرمادی فکر کنند و به آرامش برسند.

http://dastchinflower.irقاسم رفعتی مجله خبری اهواز موزیکمند پیشکسوت موسیقی و خواننده آواز مشهور «سحرگهان» روز دوشنبه شانزدهم دی تحت عمل جراحی قرار گرفت. آکادمی موسیقی سرنا با هدف آموزش آکادمیک با شیوه ای نوین از سال 1391 فعالیت خود را آغاز نمود و برای دستیابی به این مهم سعی نمود بستری فراهم کند تا علاقمندان به موسیقی بتوانند در جهت رشد و اعتلای هنر والای موسیقی قدم بردارند… هنرمندان گروه دوم و سوم عموما کنیز یا غلام بوده‌اند و به‌عنوان عوامل همراهی‌کننده گروه اول شناخته می‌شدند. در دوران خلفای اموی مجموعه رخدادهایی منجر به پیشرفت، گسترش و تکامل بیشتر موسیقی (موسیقی دوران اسلامی) نسبت به خلفای راشدین شد. دختران خنیاگر عرب (قینه)، اشعار سلیمان، حنجره داوودی، ضلال دختر لَمِک (پدر نوح نبی) که از او به عنوان مخترع معازف (سازهای زهی) نام برده شده است و یا در داستانی دیگر، پدر نوح نبی، پدر تمام نوازندگان کنور است و هر یک از فرزندانش مخترع یک ساز هستند.

رشته مدیریت امور بانکی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

اگر چه اکثر حاکمان عرب فعالیت‌های مرتبط با موسیقی را ممنوع اعلام کردند، دیگران به موسیقی‌دانان ایران دستور دادند که قطعاتی را به صورت کتاب تصنیف کنند که به عربی آن را «کتاب موسیقی کبیر» بمعنای کتاب فراگیر موسیقی می‌خواندند. بیش از تأثیرات امپراتوری ساسانی، این دلیل دیگری بر این واقعیت است که ملودی‌های موسیقی سنتی ترکیه، سوریه، عراق و مصر شامل اسامی مقیاس‌ها و مدهای ایرانی هستند. هر دستگاه موسیقی ایرانی، از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده ‌است و معمولاً بدین شیوه ارائه می‌شود که از درآمد دستگاه آغاز می‌کنند، به گوشه های اوج در میانه ی کار می‌رسند. سپس با فرود به گوشه‌های پایانی اجرای خود را به پایان میرسانند. موسیقی هر ملتی مانند آینه ای است که می توان وضعیت اجتماعی، تغییر و انحطاط جامعه را مشاهده کرد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: