مستر تهران موسیقی ایرانی برنامه‌ها در Google Play | ahwaz-music

دستگاه همایون یکی از دستگاه‌های بسیار غم‌انگیز است که حتی می‌توان گفت از دشتی هم اندوه ناک تر است! همان‌طور که از نام این دستگاه پیداست حالت اشرافی، شاهانه و با وقاری در احساس آهنگ‌ها وجود دارد. همچنین بسیاری از نغمه‌ها و لالایی‌ها در نقاط مختلف ایران در این دستگاه اجرا می‌شوند، حتی یکی از مثال‌های رایج این دستگاه را می‌توان موسیقی زورخانه‌ای دانست. اگر طرفدار همیشگی موسیقی سنتی هستید پیشنهاد می‌کنیم زمانی که صبح‌ها بیدار می‌شوید و احساس خستگی و کسلی می‌کنید آهنگ ساخته شده در دستگاه چهارگاه را گوش دهید تا انرژی شما بیشتر شود. گروه ایران موزیکولوژی در تلاش است بستری برای مطالعه و نگارش مقاله‌های تخصصی موسیقی فراهم کند.

  • از هردوت نقل است که در دوران امپراتوری هخامنشی که به «امپراتوری پارسی» نیز معروف است، موسیقی نقش مهمی به‌خصوص در دربارها داشته‌است.
  • کندی (فوت شده حدود 261 هجری)و یا به‌عبارتی ابویوسف یعقوب بن اسحق الکندی دیگر موسیقی‌دان این دوره و از اشراف عرب بود.
  • یکی از آثار کشف‌شده از این دوره ساتگین یا جام فلزی است که ظاهرا به سده دوم میلادی تعلق دارد و در آن دو ساز دونای و چنگ دیده می‌شود.
  • این دستگاه برخلاف دستگاه همایون آهنگ‌های فرح بخش و شاد تری دارد و سرشار از شور زندگی هستند.

همچنین بسیاری از نام‌های فعلی مدهای موسیقی، در موسیقی سنتی ایران نیز وجود داشته‌اند» دستگاه‌ها از زمان‌های باستان زبان به زبان به امروز رسیده‌اند اگرچه بسیاری از مدها و ملودی‌ها احتمالاً به دلیل تهاجم اعراب که موسیقی را مسئله‌ای غیراخلاقی می‌دانستند از بین رفته‌اند. امروزه موسیقی سنتی ایرانی با عنوان موسیقی دستگاهی نیز شناخته می‌شود. این موسیقی همان‌طور که گفته شد، دارای دستگاه‌ها و آوازهای مختلف و همچنین گوشه‌ها است که جلوتر با آنها بیشتر آشنا می‌شوید.

تاریخ موسیقی ایران

اگر مجری موسیقی ایرانی ـ چه خواننده و چه نوازنده ـ بخواهد از دستگاهی به دستگاه دیگر برود، در واقع از دانگ‌های مشترك بین دو دستگاه استفاده می‌كند و سپس به دانگ اختصاصی آن دستگاه فرود می‌آید. هنگام تغییر دستگاه به ‌طور طبیعی اندازه فواصل با استفاده از نشانه‌های جانبی تغییر می‌كند و معمولاً نت شاهد نیز عوض می‌شود. دستگاه ماهور یکی از شایع و وسیع ترین دستگاه‌های موسیقی سنتی ایرانی است و در گوشه های مختلف پنجاه گوشه دارد و به دلیل وضع وبعد روانی که دارد بیشتر به شکل موسیقی نشاط انگیز در مراسم و مهمانی ها سروده می‌شود. غمگین ترین دستگاه موسیقی ایرانی، دستگاه موسیقی همایون است حتی غم نهفته در آن از آواز دشتی هم بیشتر است، به دستگاه همایون دستگاه عشاق نیز گفته می شود که با حالت محزون و اسرار آمیز خود گوشه‌های متعددی دارد که گوشه بیداد اوج دستگاه همایون تلقی می‌شود. دستگاه شور یکی از دستگاه های بسیار بزرگ موسیقی ایرانی است که همانطور که از نام آن پیداست به موسیقی هایی که پر از شور و انرژی باشد گفته می شود و خیلی از موسیقی هایی که در هنگام جشن و پایکوبی می شنوید در این دستگاه موسیقی ساخته شده اند.

رضا بهرام

از دیگر دست‌آوردهای او می‌توان به اضافه کردن سیم پنجم به ساز عود و هم‌چنین طراحی شیوه خاصی برای آموزش موسیقی اشاره کرد. در آنجا مورد حمایت الحکم اول که از خلفای اموی آندلس بود، قرار گرفت و حتی پس از مرگش جانشین او عبدالرحمن ثانی هم‌چنان به حمایت از او ادامه داد. تاریخ درگذشت او معلوم نیست اما تا آخرین سال‌های فرمانروایی محمد اول، پنجمین فرد از خاندان خلفای اموی آندلس، در قید حیات بوده است. از همین رو تفکیک هنر ایران و عرب به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و همان‌طور که موسیقی ایرانی از تاثیر موسیقی عربی بی‌نصیب نمانده، موسیقی عربی هم تحت تاثیر موسیقی ایرانی قرار گرفته است. موسیقی سنتی ایرانی ایرانی مجموعه ای از آهنگ هایی است که طی قرن ها در این کشور ایجاد شده و نشان دهنده اخلاق ایرانیان است. از یک طرف، ظرافت و شکل خاص موسیقی ایرانی شنوندگان را ترغیب می کند تا به دنیای غیرمادی فکر کنند و به آرامش برسند.

رشته مدیریت امور بانکی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

همچنین می توانید اخبار مربوط به سرگرمی های مجله خبری اهواز موزیک ایرانی را گوش کنید. بیشتر پدیده‌ها در طبیعت دارای شكل و قیافه‌ای معین و مشخص‌اند كه با به خاطر سپردن آنها، به راحتی می‌توان تفاوت و اشتراك این پدیده‌ها را درك كرد. در موسیقی نیز برای تقسیم‌بندی آهنگ‌ها و به جهت سهولت ساخت، اجرا و درك آنها، در چندین قالب یا فرم دسته‌بندی می‌شوند.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: