مجله خبری اهواز موزیک کردی از آواها و نغمههای دلانگیزی ساخته شده که چون روحی در هر انسانی دمیده میشود. موسیقی بومی و محلی استان کردستان شامل هفت دستگاه (ماهور، شور، نوا، همایون، سهگاه، چهارگاه و پنجگاه) است. نی، سورنا، نایه، دهل، دف، تنبک، تنبور، کمانچه، دیوان و شِمشال از سازهای مورد استفاده برای نواختن موسیقی بومی و محلی در استان کردستان هستند.
- این هم سبکی دیگر از موسیقی این منطقه است که در محافل شبانه و ادب و فرهنگ با آواز برگزار میشود.
- چک از اصطلاح به معنای ملت و نزدیکان آن استفاده میکند، که نشان میدهد ژانر محلی وحدت بخش تمامی انواع موسیقی است.
- کمرسری و میش حال نام برخی از این قطعهها هستند که با ساز (لَلِوا) نواخته میشوند.
- در برخی از نقاط ایران همچون اردبیل ،مشکین شهر و آذربایجان نوروز خوان ها با به حرکت در آوردن عروسک هایی که در دست دارند به خواندن می پردازند.
- به طور معمول، نوای محلی، مانند ادبیات عامیانه، سنت و فرهنگ یه جامعه را از طریق شنیدن به جای خواندن بیان می کند.
- گاهی محتوای ترانههای موسیقی محلی به شرایط موجود در جامعه ربط دارد.
البته باید به این نکته توجه کرد که از نظر تخصصی ، موسیقی نواحی در ایران حتما با آواز همراه می شود درحالی که موسیقی بومی ممکن است بدون آواز باشد. برخی از محققان بر این باور بودند که موسیقی سنتی ریشه در باستانگرایی دارد و میراثی است که میتوان از آن تاریخ گذشتگان، زبان، ادبیات و دیگر ویژگیهای فرهنگی را استخراج کرد. روندی که در آن اعضای جوامع عامیانه آهنگهای جدید میسازند به خوبی درک نشده است، اگرچه مطالعه چگونگی ارتباط آهنگها ممکن است بینشی ارائه دهد. روند آهنگسازی موسیقی محلی تفاوت کمی با موسیقی عامه پسند و کلاسیک دارد.
موسیقی محلی خواف
موسیقیهای بومی و محلی استانهای ایران هر کدام به تنهایی شنیدنی و جذاب هستند. این موسیقیها قدمت بسیاری دارند و برای هر ایرانی دارای اهمیت بالایی هستند. در ادامه همراه با یوتراوز هرآنچه را که درباره موسیقی محلی استانهای مختلف ایران نمیدانید، به شما خواهیم گفت. استان بوشهر یک فرهنگ خیلی قدیمی که قدمت آن حدود ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد را مشخص کردند دارد. این استان مانند استانهای نزدیک خلیجفارس از کشورهای بیگانه بهخصوص آفریقا به این منطقه کوچ کردند. موسیقی در بوشهر آوازی است که این نوع به دو گروه تقسیم شده غیرمذهبی و مذهبی است.
موسیقی محلی ترکمنی
از شما سروران خواهش مندم؛ اگر به نارسایی یا چالشی برخورد فرمودید، مرا راه نمایی بفرمایید. حقوق مادی و معنوی اين پايگاه متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است و نشر غیرمجاز محتوای آن پیگرد قانونی دارد. همیشه مضامین نغمه های نوروزی با شیوۀ زیست عام مردم و شرایط سیاسی اجتماعی آنها پیوند داشته و در قالب تصنیف های طنز آمیز پر معنی ترین مطالب بیان گردیده است. نوروز خوان ها حتی زمانی که سوگوارۀ محرم با نوروز و نو بهار مصادف میشود به در خوانه ها رفته و مضامین ترانه های نوروزی را در قالب اشعار رثایی می سرایند. حاجی فیروز ها امروزه مراسم نوروزی را ساده برگزار می کنند، ولی آتش افروز ها آن را با تشریفات بیشتری برگزار می کردند. نوروزخوان ها که پیام آور پیک های نوروزی و نوبهاری هستند امروزه اصطلاحا “حاجی فیروز” نامیده می شوند ولی قبلا ” آتش افروز خوانده می شدند.
در هر منطقه از یک کشور، جامعه، روستا یا خانواده، و حتی در رپرتوار هر خواننده در طول زمان، ممکن است تفاوت های قابل توجهی داشته باشد و اجرای یک آهنگ ممکن است منحصر به فرد باشد. در بحثهای محاورهای ترانههای عامیانه (یا قصهها)، از اصطلاحات و روایات برای برجسته کردن تفاوتها در شیوههای خواندن یک آهنگ (یا بیان یک داستان) استفاده میشود. موارد زیادی بر موسیقی سنتی تاثیر گذار است، از جمله خلاقیت، آهنگهایی که قبلاً آموخته شده و انتظارات سبکی. یکی از ویژگی های مهم یک آهنگ یا قطعه در فرهنگ عامیانه سنتی، وابستگی آن به پذیرش توسط جامعه است یعنی توسط یک روستا، ملت یا خانواده و تمایل آن به تغییر با انتقال از فردی به فرد دیگر.