معرفی دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی با نمونه صدا مجله سازکالا | ahwaz-music

پس به طور کلی می توان گفت موسیقی سنتی ایرانی مجموعه ای است از دستگاه ها، نغمات و آوازهایی که در طول تاریخ نسل به نسل گردیده و به دست ما رسیده است. هر کشوری سازهایی بومی دارد تا مردم بتوانند موسیقی سنتی و معتبر خود را بشنوند. در ایران، نسل های متعددی از هنرمندان خلاق، تجربیات خود را روی هم انباشته کرده اند تا سازهای سنتی فعلی را خلق کنند. اگر می خواهید بیشتر فرهنگ ایرانی را بشناسید، آشنایی با موسیقی سنتی ایران و گوش دادن به آن، قطعا یکی از اولین قدم های پیش روی شماست.

  • 2)باربد که دربارۀ او حکایت زیاد استوشعرای قدیم او رامظهرموسیقی دانسته اند.
  • پس از آن نیاز است ساز مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس آموزش صفر تا صد موسیقی را در زمینه ی ساز منتخب پیگیری کنید.
  • آهنگ سنتی ایرانی، چنان که از نامش برمی‌آید، ریشه در فرهنگ بومی و سنت‌های ایرانی دارد.
  • اگر چه اصلیت مدل موسیقی ایرانی هنوز نامشخص است، تحقیقات باعث آشکار شدن جوانب جدیدی از آن شده‌است.

همچنین «ردیف های موسیقی اصیل» به عنوان نخستین پروندهٔ مستقل ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی در مهرماه ۱۳۸۸ ثبت شد. یکی از دلایل دیگری که افراد زیادی به سمت موسیقی سنتی و آموزش آن میروند تاثیر مثبت این نوع موسیقی بر جسم و روح انسان است. این دستگاه برخلاف دستگاه همایون آهنگ‌های فرح بخش و شاد تری دارد و سرشار از شور زندگی هستند. آهنگ‌هایی که در دستگاه ماهور هستند قطعا حال دلتان را خوب می‌کنند و حسابی شما را سرحال می‌آورند. پس اگر دوست دارید آهنگ‌هایی گوش کنید که شما را موقع ناراحتی سرحال بیاورد به آهنگ‌های دستگاه ماهور گوش دهید.

آهنگ های در انتظار پخش

موارد زیادی بر موسیقی سنتی تاثیر گذار است، از جمله خلاقیت، آهنگ‌هایی که قبلاً آموخته‌ شده و انتظارات سبکی. یکی از ویژگی های مهم یک آهنگ یا قطعه در فرهنگ عامیانه سنتی، وابستگی آن به پذیرش توسط جامعه است یعنی توسط یک روستا، ملت یا خانواده و تمایل آن به تغییر با انتقال از فردی به فرد دیگر. سرچشمه موسیقی محلی به ندرت شناخته شده است، با این حال، مشخص است که آهنگ‌های سنتی و سایر قطعات محلی حاصل خلق فردی هستند. این نوع از موسیقی چه توسط روستاییان و چه توسط نوازندگان حرفه‌ای اجرا شود آثارشان به نوعی در فرهنگ عامیانه گنجانده خواهد شد. کارنامه یک جامعه عامیانه احتمالاً همیشه شامل آهنگ هایی با ریشه های بسیار متنوع است.

موسیقی سنتی در ستون نویسندگان

هر دستگاه موسیقی ایرانی، از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده ‌است و معمولاً بدین شیوه ارائه می‌شود که از درآمد دستگاه آغاز می‌کنند، به گوشه های اوج در میانه ی کار می‌رسند. شایان ذکر است که چند تحرک احتمالاً باستانی محسوب نشده و فقط خیلی قدیمی هستند. همانگونه که در طول تاریخ سابقه داشت، موسیقی سنتی ایرانی به عملکرد خود به عنوان ابزاری روحانی ادامه داده و کمتر به عنوان وسیله تفریح به آن نگاه می‌شد.

می مجله خبری اهواز موزیکید ساعت ها به ملودی نی انبان گوش دهید اما همچنان می خواهید بیشتر بشنوید. با گوش دادن به یک اجرای انفرادی نی انبان حال و هوای آن را حس کرده و عاشق آن خواهید شد. از این صداها برای برقراری ارتباط، هشدار و همچنین ایجاد ترس در دل حیوانات و دشمنان استفاده می شد. این ابزارها به مرور زمان، تکامل یافته و تبدیل به آلاتی برای نواختن موسیقی شدند.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: