معرفی دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی با نمونه صدا مجله سازکالا | ahwaz-music

همچنین بسیاری از نام‌های فعلی مدهای موسیقی، در موسیقی سنتی ایران نیز وجود داشته‌اند» دستگاه‌ها از زمان‌های باستان زبان به زبان به امروز رسیده‌اند اگرچه بسیاری از مدها و ملودی‌ها احتمالاً به دلیل تهاجم اعراب که موسیقی را مسئله‌ای غیراخلاقی می‌دانستند از بین رفته‌اند. امروزه موسیقی سنتی ایرانی با عنوان موسیقی دستگاهی نیز شناخته می‌شود. این موسیقی همان‌طور که گفته شد، دارای دستگاه‌ها و آوازهای مختلف و همچنین گوشه‌ها است که جلوتر با آنها بیشتر آشنا می‌شوید.

http://dastchinflower.ir

اگر مجری مجله خبری اهواز موزیک ایرانی ـ چه خواننده و چه نوازنده ـ بخواهد از دستگاهی به دستگاه دیگر برود، در واقع از دانگ‌های مشترك بین دو دستگاه استفاده می‌كند و سپس به دانگ اختصاصی آن دستگاه فرود می‌آید. هنگام تغییر دستگاه به ‌طور طبیعی اندازه فواصل با استفاده از نشانه‌های جانبی تغییر می‌كند و معمولاً نت شاهد نیز عوض می‌شود. دستگاه ماهور یکی از شایع و وسیع ترین دستگاه‌های موسیقی سنتی ایرانی است و در گوشه های مختلف پنجاه گوشه دارد و به دلیل وضع وبعد روانی که دارد بیشتر به شکل موسیقی نشاط انگیز در مراسم و مهمانی ها سروده می‌شود. غمگین ترین دستگاه موسیقی ایرانی، دستگاه موسیقی همایون است حتی غم نهفته در آن از آواز دشتی هم بیشتر است، به دستگاه همایون دستگاه عشاق نیز گفته می شود که با حالت محزون و اسرار آمیز خود گوشه‌های متعددی دارد که گوشه بیداد اوج دستگاه همایون تلقی می‌شود. دستگاه شور یکی از دستگاه های بسیار بزرگ موسیقی ایرانی است که همانطور که از نام آن پیداست به موسیقی هایی که پر از شور و انرژی باشد گفته می شود و خیلی از موسیقی هایی که در هنگام جشن و پایکوبی می شنوید در این دستگاه موسیقی ساخته شده اند.

دستگاه شور

دستگاه همایون یکی از دستگاه‌های بسیار غم‌انگیز است که حتی می‌توان گفت از دشتی هم اندوه ناک تر است! همان‌طور که از نام این دستگاه پیداست حالت اشرافی، شاهانه و با وقاری در احساس آهنگ‌ها وجود دارد. همچنین بسیاری از نغمه‌ها و لالایی‌ها در نقاط مختلف ایران در این دستگاه اجرا می‌شوند، حتی یکی از مثال‌های رایج این دستگاه را می‌توان موسیقی زورخانه‌ای دانست. اگر طرفدار همیشگی موسیقی سنتی هستید پیشنهاد می‌کنیم زمانی که صبح‌ها بیدار می‌شوید و احساس خستگی و کسلی می‌کنید آهنگ ساخته شده در دستگاه چهارگاه را گوش دهید تا انرژی شما بیشتر شود. گروه ایران موزیکولوژی در تلاش است بستری برای مطالعه و نگارش مقاله‌های تخصصی موسیقی فراهم کند.

  • در عصرِ جاهلیت نشانه‌هایی از وجود موسیقی به‌ویژه در میان زنان و دختران عرب وجود دارد.
  • گسترش دین اسلام در ایران، در عرصه‌های مختلفی هم‌چون سیاست، علم، هنر و به‌ویژه زبان تاثیر به‌سزایی داشت.
  • این دستگاه مانند ماهور است و بایستی گوش موسیقی دان بسیار حساس و مأنوس به این دستگاه باشد.
  • او با اجرای آهنگ‌های ایرانی در مدینه به شهرت رسید و مدتی نزد سائب خاثر آموزش دید.
همچنین می توانید اخبار مربوط به سرگرمی های موسیقی ایرانی را گوش کنید. بیشتر پدیده‌ها در طبیعت دارای شكل و قیافه‌ای معین و مشخص‌اند كه با به خاطر سپردن آنها، به راحتی می‌توان تفاوت و اشتراك این پدیده‌ها را درك كرد. در موسیقی نیز برای تقسیم‌بندی آهنگ‌ها و به جهت سهولت ساخت، اجرا و درك آنها، در چندین قالب یا فرم دسته‌بندی می‌شوند.

مستر تهران – موسیقی ایرانی

امکان ادامه تحصیل برای علاقه مندان به این رشته در ایران تنها در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان پذیر است. تحلیل مبانی نظری موسیقی، سرایش (1و2و3و4)، تربیت شنوایی(1و2)، هماهنگی یا هارمونی(1و2)، مبانی صداشناسی، پیانوی عمومی (1و2و3). با مسترتهران شما همیشه اولین نفری هستید که از جدیدترین موسیقی های منتشر شده با خبر می شوید. به نوعی از تصنیف اطلاق می‌شود كه شعر آن ساده و بی‌پیرایه و در برخی موارد بسیار عامیانه است. شعر خیلی از ترانه‌ها روی آهنگ، سروده می‌شود و در مجموع یك ترانه از اول تا آخر سادگی خودش را حفظ می‌كند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: