معرفی دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی با نمونه صدا مجله سازکالا | ahwaz-music

اما آسمان ترانه‌های ایرانی هم، پرستاره و درخشان است و توجه گروه کثیری را به خود جلب نموده است. تا جایی که همه روزه، بخشی از ظرفیت فضای مجازی، صرف دانلود آهنگ سنتی ایرانی می‌شود. از مهرواره ها و نقوش باستانی ثبت شده مشخص گردیده که موسیقی سنتی، بسیار پر قدمت است.

  • اگر به شکل آن نگاه کنید، یک چوب توخالی بزرگ را می بینید که با پوست نازک بز یا گوسفند پوشیده شده است.
  • موسیقی ردیف دستگاهی امروز ایران از دورهٔ آقا علی‌اکبر فراهانی (نوازندهٔ تار دورهٔ ناصرالدین شاه) باقی مانده‌است.
  • هنرمندان به واسطه دو چکش مضراب چوبی، این ساز زیبا را می نوازند.
  • ایران همواره مهد فرهنگ و هنر بوده است و موسیقی نیز با فرهنگ و هنر پیوندی دیرینه دارد.
  • اصطلاح «خنیای باستانی ایرانی» حروف نویسی خالص کلمات ایرانی است که ترجمه آن عبارت از «موسیقی ایران باستان» یا به عبارت دیگر «موسیقی سنتی ایران» است.
  • معنای این اصطلاح با توجه به قسمتی از جهان، طبقه اجتماعی و دوره تاریخ متفاوت است.

هر دستگاه یا دستگاه فرعی ( نغمه ) به طور تقریبی حدود 10 تا 30 گوشه دارد و هر گوشه مفهوم و طرح کلی و بخشی از ظرفیت و قابلیت دستگاه نغمه را در خود دارد . در موسیقی سنتی شرق ایران، برخی از انواع شعر مانند رباعی محبوب چهاربیتی همگی با نسخه های یک آهنگ خوانده می شوند. به طور سنتی، نوازندگان موسیقی محلی اغلب آماتور بودند و برخی از آهنگ‌های محلی به معنای واقعی کلمه برای همه اعضای یک جامعه شناخته شده بود.در قرن بیستم، نقش حرفه ای ها به عنوان مجریان و حاملان سنت های عامیانه به طور چشمگیری گسترش یافت.

دانلود مجموعه آثار منتشر نشده استاد محمدرضا لطفی

یک دستگاه موسیقی از نظر قالب، قطعه‌ای کامل است و مانند سونات و سمفونی دارای قواعد و قسمتهای مختلفی است که با ساز و آوار اجرا می‌شود. در دستگاه‌ موسیقی ایرانی، آوار قسمت اصلی و مرکزی موسیقی است و قسمت‌های پیشین آواز و قسمت‌های بعدی آواز در حقیقت‌ به طور مقدمه یا خاتمه موسیقی به آن بستگی دارد. سازهای سنتی متنوعی در موسیقی سنتی ایرانی استفاده می شوند و تنوع این سازها شاید بیش از سازهای سنتی اکثر کشورها باشد. ایران همواره مهد فرهنگ و هنر بوده است و موسیقی نیز با فرهنگ و هنر پیوندی دیرینه دارد. همه این ها زمینه ساز ساخت و استفاده از آلات موسیقی متنوع و متعدد در موسیقی سنتی ایران شده اند. تعدادی از مهمترین و معروف ترین سازهای سنتی ایرانی به شرح زیر هستند.

آهنگ های جدید

ابومجله خبری اهواز موزیک سینا موسیقی را جزو چهارم حکمت ریاضی و در ردیف حساب و هندسه و هیأت قرار داده است. موسیقی در ایران به دلایل بسیار تاریخی، از روزگاران پیشین فراتر از مرزهای کنونی ایران قدم گذاشته و خواستگاه های بسیارداشته است، نکته ضروری اینکه بدانیم بسیاری از مرزهایی که در روزگاران دور جزء سرزمین های ایران بوده و از مراکز علمی فرهنگی در ایران به شمار می رفتند. این مطلب را برای آن گفتم که جوهره این مقاله برای خودم و آنانکه به مطالعه آن می پردازند آشکار شود، گرچه در این اندک نوشته ها توا ن پرداختن به بحث کلی سنت در موسیقی نیست و شجاعت من درادای این تحقیق کم می باشد به همین علت وجود سنت رادرموسیقی ایران رامورد بررسی قرار می دهم.

آری،به راستی موسیقی یکی از هنرهای ملی ماستو همچون هنرهای دیگر که آئینه زندگی و تاریخ سرزمین ما می باشد، موسیقی کهن ترین هنرهاست. در آغاز اسلام موسیقی غنا تلقی می شدکه در اصل به معنی آواز بوده است و موسیقی دان مغنی یا مغن نهم می گرفت به معنی خواننده. در این نسخه برای نمونه تعدادی از دستگاه ها به طور کامل قرار داده شده است.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: