موسیقی ایرانیان سایت خبری و تحلیلی موسیقی | ahwaz-music

شهیدی که نوازندهٔ چیره‌دست عود نیز بود آهنگهای فراوانی ساخت و با بیش از ۲۳۰ اجرای مختلف، از پرکارترین هنرمندان حاضر در برنامهٔ موسیقی «گلها» بود. آهنگی با سرعت كند است كه معمولاً در گوشه‌های اصلی هر دستگاه بیان می‌شود و گاهی نیز به گوشه‌های خارج از یك دستگاه هم رفت و برگشتی انجام می‌گیرد. ریتم غالب پیش‌درآمدها 4/4 ، 3/4 ، 12/8 ، 6/4 ، 2/4 یا 6/8 است و در همه‌ی این موارد سرعت اجرا حالتی آرام و متین دارد.

آواز دشتی، وابسته به دستگاه شور، (مرتبه پنجم)

قاسم رفعتی هنرمند پیشکسوت موسیقی و خواننده آواز مشهور «سحرگهان» روز دوشنبه شانزدهم دی تحت عمل جراحی قرار گرفت. آکادمی موسیقی سرنا با هدف آموزش آکادمیک با شیوه ای نوین از سال 1391 فعالیت خود را آغاز نمود و برای دستیابی به این مهم سعی نمود بستری فراهم کند تا علاقمندان به موسیقی بتوانند در جهت رشد و اعتلای هنر والای موسیقی قدم بردارند… هنرمندان گروه دوم و سوم عموما کنیز یا غلام بوده‌اند و به‌عنوان عوامل همراهی‌کننده گروه اول شناخته می‌شدند. در دوران خلفای اموی مجموعه رخدادهایی منجر به پیشرفت، گسترش و تکامل بیشتر موسیقی (موسیقی دوران اسلامی) نسبت به خلفای راشدین شد. دختران خنیاگر عرب (قینه)، اشعار سلیمان، حنجره داوودی، ضلال دختر لَمِک (پدر نوح نبی) که از او به عنوان مخترع معازف (سازهای زهی) نام برده شده است و یا در داستانی دیگر، پدر نوح نبی، پدر تمام نوازندگان کنور است و هر یک از فرزندانش مخترع یک ساز هستند.

  • زبان عربی توانست میراث علمی و فلسفی یونان، ایران، هند و مناطق دیگر را گرد هم بیاورد و حتی خود نیز آن‌ها را کامل کند.
  • تازه ترین کنسرت ارکستر سازینه به سرپرستی پیمان بزرگ نیا، با حضور استادان برجسته مناطق مختلف ایران با موضوع وحدت نغمگی اقوام توسط انجمن موسیقی ایران برگزار شد.
  • در دوران سامانیان به‌خاطر توجهِ امیران سامانی به ترویج و پیشرفت زبان فارسی، موسیقی نیز به‌دلیل هم‌بنیانی با شعر مورد توجه قرار گرفت.
  • همین‌طور مدت زمان آن هم از یك تا ده دقیقه می‌تواند اختیار شود.
  • مطالعۀ نوشته‌ها و اشتراگذاری آن‌ها بزرگ‌ترین قدم شما در راه پشتیبانی از وب‌سایت ایران موزیکولوژی است.
هنرمندان ایرانی نیز برای اینکه آثارشان در کشورهای اسلامی قابل نشر و استفاده باشد، ترجیح دادند که رسالات یا کتاب‌های خود را به زبان عربی بنویسند. کتاب الاغانی تالیف ابوالفرج اصفهانی و کتاب تاریخ موسیقی خاورزمین نوشته هِنری جُرج فارمر محقق انگلیسی عمده‌ترین منابعی هستند که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در الاغانی بر این موضوع تاکید شده است که تعداد زیادی از خوانندگان و نوازندگان و آهنگسازان ایرانی‌تبار بوده‌اند، در صورتی که فارمر دارای نظری متفاوت است. ایستگاه های رادیویی که در این برنامه پیدا خواهید کرد ، در انتقال بهترین موسیقی ایرانی تخصص دارند ، شما می توانید با بهترین بازدیدهای موسیقی ایرانی ، آخرین آهنگ های فارسی هماهنگ شوید و می توانید بهترین موسیقی را در ایستگاه های رادیویی فعلی ایران.

دروس اصلی موسیقی ایرانی

حتی ترانه‌های متعددی از مجله خبری اهواز موزیک نواحی ایران در کوک هایی معادل شور اجرا می‌شوند. سائب خاثر (ابوجعفر سائب بن یسار متوفی 64 ه./ 683م.) یکی دیگر از هنرمندان آن دوره که برده‌ای ایرانی تبار بوده است و پس از رسیدن به آزادی با شرکت در مجالس نائحات (بانوان نوحه‌خوان سنتی) با موسیقی آشنا شد. او با خواندن اشعار عربی با آهنگ‌های ایرانی به شهرت رسید و نخستین موسیقی‌دانی بود که به جای قضیب (چوبدستی) با عود آواز خواند. شناسایی سازهای ایران ، تاریخ موسیقی، تاریخ موسیقی ایران، سازشناسی موسیقی جهانی(1و2) ، پیوند شعر و موسیقی آوازی، آشنایی با تمبک(1و2)، موسیقی نظری ایران، تاریخ موسیقی جهان(1و2)، آشنایی با تصانیف قدیمی ایران، فرم و آفرینش در موسیقی ایران. این دستگاه به نسبت اسم خود، حالتی پادشاهانه، خسروانه، ملوکانه و متین دارد، ولی با این طریق موضوع اجرای تعدادی از سرودها و نغمه های رایج در نواحی گسترده ایران است.

http://dastchinflower.ir

گفته می‌شود ابزار موسیقی مانند «باربت» ریشه در این دوران یعنی حدود سال ۸۰۰ قبل از میلاد داشته‌است. زریاب نام مستعار یا لقب او بود که یا از زبان عربی و از نام پرنده‌ای تیره رنگ و ظریف با صدایی زیبا گرفته شده و یا نامی فارسی و به معنی آب طلا بوده است. او هم‌دوره و شاگرد اسحاق موصلی بود و با نوازندگی عود مخصوص به‌خود که وزنش یک سوم بیشتر از دیگر عودها بود، به شهرت رسید. هم‌چنین عود او دارای دو رشته از ابریشم و دو رشته دیگر از روده تابیده بچه شیر بود و با مضرابی از جنس ناخن عقاب عود را می نواخت. زریاب توجه هارون را جلب کرد و این موضوع موجب حسادت استادش اسحاق موصلی شد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: