نوا یکی از معدود دستگاههایی است که به طور کمی توسط استادان موسیقی سنتی ایرانی سروده میشود و خوانندگان جوان بیشتر به طرف شور و ضمایم آن (به علت آسانی و ملایم تر بودن) گرایش دارند. در دوران سامانیان بهخاطر توجهِ امیران سامانی به ترویج و پیشرفت زبان فارسی، موسیقی نیز بهدلیل همبنیانی با شعر مورد توجه قرار گرفت. در آثار ادبی آن دوره، از قبیل داستانی که نظامی در “چهارمقاله “و یا “مجمع النوادر” از هنرنمایی رودکی در دربار سامانی نقل کرده است؛ بهخوبی میتوان به اهمیت موسیقی پی برد. از موسیقیدانان معروف این دوره میتوان به ابن خردادبه (درگذشته حدود 300 هجری) که تبار ایرانی داشت و موسیقی را در بغداد از اسحاق موصلی آموخته بود، اشاره کرد.
از سویی دیگر اصطلاحات ایقاعی مانند ثقیل و خفیف که عربی بودهاند در آثار موسیقیدانان ایرانی چون فارابی، صفیالدین ارموی و حتی عبدالقادر مراغی دیده میشود. و حتی در کتاب الاغانیِ ابولفرج اصفهانی رواج آهنگی به نام سلمک در موسیقی ایران را به سلمک هنرمند ایرانی و معاصر هارونالرشید (خلیفه عباسی) نسبت داده است. این نمونهها را میتوان نشانههایی از تاثیر و تاثر فرهنگ و هنر، بهویژه موسیقی اعراب و ایران دانست. در این دوره بود که زبان عربی به عنوان زبان اول جهان اسلام شناخته شد و بهعبارتی نقطه مشترکی میان همه مسلمانان بهشمار میرفت. زبان عربی توانست میراث علمی و فلسفی یونان، ایران، هند و مناطق دیگر را گرد هم بیاورد و حتی خود نیز آنها را کامل کند. بنابراین هر شخصی که به زبان عربی تسلط داشت، قادر به این بود تا به منابع مختلف دسترسی پیدا کند و حتی خود نیز چیزی بر آنها بیفزاید.
- از طرف دیگر، شور و ضرب و شتم این موسیقی ریشه در روحیه باستانی و حماسی ایرانیان دارد که شنونده را به حرکت و تلاش سوق می دهد.
- او علاوه بر نوازندگی عود در دربار هارونالرشید در تصنیف موسیقی نیز بسیار ماهر بود.
- آهنگ های شادی که روح شما را جلا می دهد جزو دستگاه موسیقی ماهور است که یکی از دستگاه های گسترده موسیقی ایرانی می باشد که حال و هوای کاملا شادی دارد.
یعنی مجله خبری اهواز موزیکهایی كه از نظر ساختار، شباهت بیشتری به هم دارند، دارای قالب یكسانی هستند. چنان كه در گفتارهای پیشین آمد، تقریباً تمام موسیقیها از هفت نت حاصل میشوند و آنچه امروزه بهعنوان موسیقی میشنویم، چیزی جز تكرار همین هفت نت نیست. در چنین حالتی معمولاً دانگ دیگری به دنبال دانگ نخست میآید، بدون آن كه فاصلهای بین آنها پیدا شود، شكل دو دانگ به هم پیوسته را نشان میدهد. تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان (با شماره مجوز از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند. کلیه حقوق این تارنما برای سایت موسیقی ایرانیان محفوظ میباشد و هرگونه اقتباس یا برداشتی بدون ذکر ماخذ مجاز نیست. گفتگوی موسیقی ایرانیان و آرمان مهدیه با نگاهی به نخستین اثر رسمی نوازنده جوان سنتور کشورمان با عنوان «به موازات بی نهایت» منتشر شد.
آموزش آواز سنتی ایرانی
با استفاده از شواهد کاویده شده، مانند تندیس کشف شده در ساسا، سوابق موسیقی به خوبی به دوران امپراتوری ایلامی (۶۴۴–۲۵۰۰ قبل از میلاد) برمی گردد. بهطور مشهود، اطلاعات کمی در خصوص موسیقی این دوره در دسترس است. تنها استثناء ابزار باقیمانده موسیقی مانند گیتارها، عودها و فلوتهایی که ابداع و نواخته شده، هستند.
دستگاه موسیقی سه گاه
تمدنی که به رغم تغییرات گسترده، از نظر جغرافیایی و فرهنگی، شامل تمام بخشهایفلات ایران، بخشهای آسیای مرکزی، بلخ و رشتهکوههای هندوکُش در امتداد شمالشرقی، افغانستان و غرب پاکستان در بخش جنوبشرقی، و از سوی غرب، بینالنهرین و قفقاز در بخش شمالغربی است. بابک حیدری، مدیرعامل بیمارستان جم، محل بستری محمدرضا شجریان روز دوشنبه ۱۷ اوت (۲۷ مرداد) گفت که وی در وضعیت هوشیار به سر نمیبرد و شرایط خوبی ندارد. به بزرگترین جامعه آنلاین هنرمندان، گروههای موسیقی، دیجیها و سازندگان صدا بپیوندید.
آواپدیا – اولین سایت موزیک آنلاین ایران ، پخش آنلاین آهنگ ، ریمیکس و موزیک پادکست ، آهنگ آنلاین
توسط
برچسبها: