موسیقی ایرانیان سایت خبری و تحلیلی موسیقی | ahwaz-music

موسیقی رسمی و شهری ایران در حال حاضر به صورت هفت دستگاه مستقل، دسته‌بندی و ارائه می‌شود كه برخی از دستگاه‌ها دارای شعبه‌های كوچكتری به نام «آواز» هستند. این دستگاه عمدتا جهت ابراز اندوه و دلگرفتگی که به امیدواری گرایش دارد شایسته است. آوازی است که از مناجات دلدادگان فاصله کشیده و از درماندگی بیچارگان صحبت می‌کند. تک آهنگ «یکبار مصرف» با ملودی مهدی کولیوند و صدای رستاک حلاج، منتشر شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفت. «شهریور» نام تازه ترین قطعه با موسیقی و تکنوازی بم تارِ صائب کاکاوند است که به تازگی منتشر شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

آواز بیات ترک (بیات زند)، وابسته به دستگاه شور، (مرتبه سوم)

شواهد اندکی در مورد این دوران که پیشینه آن به حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد به‌دست رسیده است. از مهم‌ترین آثار مربوط به موسیقی در این دوران که تا حدود قرن هشتم پیش از میلاد ادامه داشته است، یکی همان مهر چُغامیش و دیگری کول فرح یا کول فرعون است که در آن سه نوازنده به اجرای مراسمی مذهبی مشغول هستند. این دستگاه، از دیدگاه دانش موسیقی یکی از برجسته ترین دستگاه های ایرانی است.

دروس تخصصی موسیقی ایرانی

این هفت نام در برخی کشور‌های غربی با کلماتی با هجای تکی و در برخی به صورت الفبایی تلفظ می‌شوند. تمامی توضیحاتی که در ادامه میخواهید وابسته به همین نت ها میباشند و بدون آنها کاملا بی معنا میشوند. خوارزمی (قرن چهارم هجری) یا “محمد بن احمد” را به‌جرأت می‌توان از مشهورترین موسیقی‌شناسان این دوره دانست. از آثار اسحاق می‌توان به الرقص و لزفن (پای‌کوبی) ، کتاب النفعم و الایقاع اشاره کرد.

  • از نام‌آورترین هنرمندان این دوره می‌توان به نشیط فارسی اشاره کرد که او نیز برده‌ای ایرانی و در خدمت عبدالله بن جعفر بود.
  • به عقیده ما به عنوان یک شنونده موسیقی سنتی یا حتی یک ایرانی بهتر است با موسیقی کشورمان و برخی تئوری‌های آن آشنا باشیم.
  • دستگاه راست پنجگاه تقریبا شبیه دستگاه ماهور است با این تفاوت که این دستگاه از نظر جمله بندی و فرودها و نت‌های ایست و شاهد با ماهور فرق‌های اساسی دارند.
  • از دیگر دست‌آوردهای او می‌توان به اضافه کردن سیم پنجم به ساز عود و هم‌چنین طراحی شیوه خاصی برای آموزش موسیقی اشاره کرد.
  • موسیقی رسمی و شهری ایران در حال حاضر به صورت هفت دستگاه مستقل، دسته‌بندی و ارائه می‌شود كه برخی از دستگاه‌ها دارای شعبه‌های كوچكتری به نام «آواز» هستند.

تازه‌ترین کنسرت ارکستر سازینه به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا با هدف حمایت از موسیقی اقوام برگزار شد. در شاهنامه فردوسی و خسرو و شیرین نظامی حکایات متعددی از او نقل شده است. ایشان بر این عقیده بوده‌اند که باربد مصنف ۳۰ لحن (به تعداد روزهای ماه)، ۷ خسروانی (به تعداد روزهای هفته) و ۳۶۰ دستان (به تعداد روزهای سال) بوده است. باربد در نزد خسروپرویز از چنان مقام و منزلتی برخوردار بوده است که پس از مرگ شبدیز (اسب محبوب شاه)، هیچ‌یک از درباریان جرات اظهار این خبر را نداشته‌اند و باربد نغمه مخصوصی در این باب تصنیف می‌کند و به این شیوه خسروپرویز از حادثه باخبر می‌شود. مارک الیاهو در دوران نوجوانی به آتن، پایتخت یونان رفت تا در آنجا موسیقی یونانی و ترکی فرا گیرد.

http://dastchinflower.ir

از سویی دیگر اصطلاحات ایقاعی مانند ثقیل و خفیف که مجله خبری اهواز موزیک بوده‌اند در آثار موسیقی‌دانان ایرانی چون فارابی، صفی‌الدین ارموی و حتی عبدالقادر مراغی دیده می‌شود. و حتی در کتاب الاغانیِ ابولفرج اصفهانی رواج آهنگی به نام سلمک در موسیقی ایران را به سلمک هنرمند ایرانی و معاصر هارون‌الرشید (خلیفه عباسی) نسبت داده است. این‌ نمونه‌ها را می‌توان نشانه‌هایی از تاثیر و تاثر فرهنگ و هنر، به‌ویژه موسیقی اعراب و ایران دانست. در این دوره بود که زبان عربی به عنوان زبان اول جهان اسلام شناخته شد و به‌عبارتی نقطه مشترکی میان همه مسلمانان به‌شمار می‌رفت. زبان عربی توانست میراث علمی و فلسفی یونان، ایران، هند و مناطق دیگر را گرد هم بیاورد و حتی خود نیز آن‌ها را کامل کند. بنابراین هر شخصی که به زبان عربی تسلط داشت، قادر به این بود تا به منابع مختلف دسترسی پیدا کند و حتی خود نیز چیزی بر آن‌ها بیفزاید.

تعاریف موسیقی ایرانی


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: