شهیدی که نوازندهٔ چیرهدست عود نیز بود آهنگهای فراوانی ساخت و با بیش از ۲۳۰ اجرای مختلف، از پرکارترین هنرمندان حاضر در برنامهٔ موسیقی «گلها» بود. آهنگی با سرعت كند است كه معمولاً در گوشههای اصلی هر دستگاه بیان میشود و گاهی نیز به گوشههای خارج از یك دستگاه هم رفت و برگشتی انجام میگیرد. ریتم غالب پیشدرآمدها 4/4 ، 3/4 ، 12/8 ، 6/4 ، 2/4 یا 6/8 است و در همهی این موارد سرعت اجرا حالتی آرام و متین دارد.
بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکلگیری این موسیقی داشتهاند. از موسیقیدانها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان میتوان به «باربد» و «نکیسا» و «رامتین» اشاره کرد. موسیقی اصیل ایرانی، جزو کهنترین سبکهای موسیقایی از دوران باستان تا به امروز است.[۲] همچون گذشتههای دور، مشاهیر صاحب سبک بسیاری در تاریخ ایران معاصر سر برآورده و هر یک، گامی مؤثّر در اعتلا و پویندگی این موسیقی اصیل برداشته اند. شایان ذکر است که چند تحرک احتمالاً باستانی محسوب نشده و فقط خیلی قدیمی هستند. همانگونه که در طول تاریخ سابقه داشت، موسیقی سنتی ایرانی به عملکرد خود به عنوان ابزاری روحانی ادامه داده و کمتر به عنوان وسیله تفریح به آن نگاه میشد.
- از جمله این آثار می توان به “رساله فی خبر تالیف الالحان” و رساله “فی اجزا خبریه الموسیقی” اشاره کرد که بهترتیب در موزه لندن و کتابخانه دولتی برلین نگهداری میشوند.
- سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر در ۱۴ استان کشور برگزار خواهد شد ….
- همچنین این افراد در صورت داشتن شرایط خوب می توانند آموزشگاه های آزاد هنری تاسیس کنند و آن را مدیریت کنند.
- از جمله این اشخاص میتوان به عبیدالله بن طاهرفرزند بنیانگذار سلسله طاهریان (درگذشته 230 هجری.) اشاره کرد که ساختههای خود را درحضور مأمون خلیفه عباسی میخوانده است.
- این محدودیت در بعضی از دوران تا جایی پیش میرود که تنها میتوانیم به جریان داشتن موسیقی در آن دوران اشاره کنیم و نه بیشتر.
- آهنگ های شادی که روح شما را جلا می دهد جزو دستگاه موسیقی ماهور است که یکی از دستگاه های گسترده موسیقی ایرانی می باشد که حال و هوای کاملا شادی دارد.
از دیگر دستآوردهای او مجله خبری اهواز موزیک به اضافه کردن سیم پنجم به ساز عود و همچنین طراحی شیوه خاصی برای آموزش موسیقی اشاره کرد. در آنجا مورد حمایت الحکم اول که از خلفای اموی آندلس بود، قرار گرفت و حتی پس از مرگش جانشین او عبدالرحمن ثانی همچنان به حمایت از او ادامه داد. تاریخ درگذشت او معلوم نیست اما تا آخرین سالهای فرمانروایی محمد اول، پنجمین فرد از خاندان خلفای اموی آندلس، در قید حیات بوده است. از همین رو تفکیک هنر ایران و عرب بهسادگی امکانپذیر نیست و همانطور که موسیقی ایرانی از تاثیر موسیقی عربی بینصیب نمانده، موسیقی عربی هم تحت تاثیر موسیقی ایرانی قرار گرفته است. موسیقی سنتی ایرانی ایرانی مجموعه ای از آهنگ هایی است که طی قرن ها در این کشور ایجاد شده و نشان دهنده اخلاق ایرانیان است. از یک طرف، ظرافت و شکل خاص موسیقی ایرانی شنوندگان را ترغیب می کند تا به دنیای غیرمادی فکر کنند و به آرامش برسند.
اگر چه اکثر حاکمان عرب فعالیتهای مرتبط با موسیقی را ممنوع اعلام کردند، دیگران به موسیقیدانان ایران دستور دادند که قطعاتی را به صورت کتاب تصنیف کنند که به عربی آن را «کتاب موسیقی کبیر» بمعنای کتاب فراگیر موسیقی میخواندند. بیش از تأثیرات امپراتوری ساسانی، این دلیل دیگری بر این واقعیت است که ملودیهای موسیقی سنتی ترکیه، سوریه، عراق و مصر شامل اسامی مقیاسها و مدهای ایرانی هستند. هر دستگاه موسیقی ایرانی، از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده است و معمولاً بدین شیوه ارائه میشود که از درآمد دستگاه آغاز میکنند، به گوشه های اوج در میانه ی کار میرسند. سپس با فرود به گوشههای پایانی اجرای خود را به پایان میرسانند. موسیقی هر ملتی مانند آینه ای است که می توان وضعیت اجتماعی، تغییر و انحطاط جامعه را مشاهده کرد.
آهنگ ایرانینمایش بیشتر
همچنین بسیاری از نامهای فعلی مدهای موسیقی، در موسیقی سنتی ایران نیز وجود داشتهاند» دستگاهها از زمانهای باستان زبان به زبان به امروز رسیدهاند اگرچه بسیاری از مدها و ملودیها احتمالاً به دلیل تهاجم اعراب که موسیقی را مسئلهای غیراخلاقی میدانستند از بین رفتهاند. امروزه موسیقی سنتی ایرانی با عنوان موسیقی دستگاهی نیز شناخته میشود. این موسیقی همانطور که گفته شد، دارای دستگاهها و آوازهای مختلف و همچنین گوشهها است که جلوتر با آنها بیشتر آشنا میشوید.