موسیقی سنتی ایرانی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | ahwaz-music

مجله خبری اهواز موزیک راست‌پنج‌گاه را می‌ شود یکی از دستگاه‌های بسیار دیرینه و کهنه به حساب آورد. این دستگاه مانند ماهور است و بایستی گوش موسیقی دان بسیار حساس و مأنوس به این دستگاه باشد. این دستگاه عمدتا جهت ابراز اندوه و دلگرفتگی که به امیدواری گرایش دارد شایسته است.

  • آنها نواخته ها و هر آنچه در مورد موسیقی باستان ایرانی یاد گرفته بودند را دسته بندی کردند و این دسته بندی، ردیف موسیقی ایرانی نام گرفت.
  • برای این‌که ذهنتان درگیر گوشه ها نشود لازم است بگوییم، گوشه‌ها در حقیقت ملودی‌های کوتاهی هستند که شما در یک ساز و اواز یا تکنوازی یک ساز ایرانی می‌شنوید.
  • در ادبیات فنی در مورد سنت، اصطلاحات نسخه، نوع و فرم ممکن است برای بیان درجات رابطه استفاده شود.
  • علاقه به ترانه‌های سنتی ایرانی تا آنجا پیش رفته که در عصر ارتباطات و با وجود امکان دانلود سریع و باکیفیت انواع آهنگ‌های جدید، آهنگ‌های خوانندگان بسیار قدیمی هم‌چنان حفظ شده‌اند.

هرگونه رفتار، هنر، آیین و فرهنگی که از نسل های گذشته سینه به سینه به زمان حال رسیده باشد، نوعی سنت به حساب می آید. به عبارت دیگر سنت را می توان میراثی دانست که از گذشته های دور، میان طیف خاصی از انسانها (از نظر جغرافیا، ژنتیک، فرهنگ و…) دست به دست گردیده و به نسل حاضر رسیده باشد. دستگاه راست پنجگاه یکی از دستگاه‌های مهجور ایرانی است که متاسفانه آهنگ‌های زیادی برای آن ساخته نشده. دستگاه راست پنجگاه تقریبا شبیه دستگاه ماهور است با این تفاوت که این دستگاه از نظر جمله بندی و فرودها و نت‌های ایست و شاهد با ماهور فرق‌های اساسی دارند. اگر بخواهیم با زبان ساده این دستگاه را تعریف کنیم، باید بگوییم دستگاه نوا نه زیاد شاد است و نه زیاد غم ‌انگیز.

سرنوشت 11 خواهر و برادر محمدرضا پهلوی چه شد؟

شاید یکی از قدم هایی که به سوی موسیقی کلاسیک برداشته شد، آزاد شدن اثر موسیقی از قید و بند تقلیدها، بیان ،معرفی، در خدمت بودن حتی سرگرمی های اجباری بود و نتیجتاً خود اصل موسیقی مد نظر قرار گرفت. پس برای اولین بار در موسیقی این فکر و ایده ظهور کرد که موسیقی در حقیقت همانند دیگر هنرها ” مقصود وهدفی” ندارد، بلکه صرفاً به خاطر خودش وجود دارد . به عبارت دیگر، در دوره ی کلاسیک با ایده” هنر به خاطر هنر ” برخورد می شد که از آن زمان تا کنون هم خیال همراه موسیقی جریان دارد . ترانه‌های پاپ در سه دقیقه اجرا می‌شوند و در آنها از ملودی‌هایی استفاده می‌شود که بسیار شنیدنی بوده و عده بسیاری را به خود جلب می‌کند، مشخصه موسیقی پاپ یک عنصر ریتمیک سنگین در زیر است که توسط دستگاه‌های تقویت کننده الکترونیک اجرا می‌شود و ملودی اصلی بر این ریتم غالب است.

ویژگی های عمومی موسیقی محلی

با استفاده از شواهد کاویده شده، مانند تندیس کشف شده در ساسا، سوابق موسیقی به خوبی به دوران امپراتوری ایلامی (۶۴۴–۲۵۰۰ قبل از میلاد) برمی گردد. به‌طور مشهود، اطلاعات کمی در خصوص موسیقی این دوره در دسترس است. تنها استثناء ابزار باقی‌مانده موسیقی مانند گیتارها، عودها و فلوت‌هایی که ابداع و نواخته شده، هستند.

آهنگ های گلچین شده

موسیقی ردیف دستگاهی امروز ایران از دورهٔ آقا علی‌اکبر فراهانی (نوازندهٔ تار دورهٔ ناصرالدین شاه) باقی مانده‌است. آقا علی اکبر فراهانی به‌واسطهٔ میرزا تقی خان فراهانی (امیر کبیر) برای نشر موسیقی ایرانی به دربار دعوت شد. ردیف دستگاهی از زمان ناصرالدین شاه و به دست دو برادر به نام میرزا حسینقلی و میرزا عبدالله فراهانی شکل گرفت.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: