موسیقی سنتی ایرانی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | ahwaz-music

«دست» به معنای عضوی از بدن و «گاه» به معنی محل و موقعیت كه در مجله خبری اهواز موزیک و نوازندگی می‌تواند این‌گونه تعبیر شود. وقتی دست انسان روی دسته‌ی برخی از سازها نظیر تار و سه‌تار و كمانچه و… حركت می‌كند، بر اثر آن موسیقی تولید می‌شود و چنانچه نوع حركت انگشتان دست روی دسته‌ی ساز تغییر كند، فضای موسیقایی هم دگرگون می‌شود كه اصطلاحاً می‌گویند، دستگاه عوض شد. در حال حاضر به مجموعه‌ای از گوشه‌ها كه از نظر دانگ‌های تشكیل‌دهنده، خویشاوندی نزدیكی به هم دارند، واژه دستگاه گفته می‌شود. اگر بخواهیم با یك مثال ساده بیان كنیم، دستگاه را می‌توان به یك فامیل تشبیه كرد. هر فامیل نسبت به فامیل دیگر استقلال شخصیتی دارد ولی اعضای فامیل كه همان گوشه‌ها باشند،‌ خیلی به هم شبیه و نزدیك‌اند.

http://dastchinflower.ir

برای این‌که ذهنتان درگیر گوشه ها نشود لازم است بگوییم، گوشه‌ها در حقیقت ملودی‌های کوتاهی هستند که شما در یک ساز و اواز یا تکنوازی یک ساز ایرانی می‌شنوید. مجموعه این گوشه‌ها در کنار هم بنای به وجود آمدن یک دستگاه هستند. حال زمان آشنایی با انواع دستگاه رسیده که برای شما شرح می‌دهیم؛ با ما همراه باشید. اگرچه او عرب بود، اما آثار او تمایل و علاقه‌اش نسبت به موسیقی ایرانی را نشان می‌دهد. فارمر او را نخستین یا از نخستین دانشمندانی معرفی می‌کند که آثاری در موسیقی داشته‌اند و خوشبختانه بعضی از این آثار هنوز به جای مانده است. از جمله این آثار می توان به “رساله فی خبر تالیف الالحان” و رساله “فی اجزا خبریه الموسیقی” اشاره کرد که به‌ترتیب در موزه لندن و کتابخانه دولتی برلین نگه‌داری می‌شوند.

بخش‌های مختلف جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند

به صورت میانگین میانگن درآمد ماهانه مشاغل این حوزه 5 میلیون تومان است. افرادی که خودشان موسس آموزشگاه باشند با توجه به تعداد شاگردها می توانند درآمد بیشتری هم داشته باشند. از دیگر شرایط لازم برای ورود به این رشته علاقه زیاد به هنر موسیقی، استعداد و ذوق هنری در موسیقی، خلاقیت، انگیزه و اراده زیاد، روحیه شکست ناپذیر بودن، اعتماد به نفس و انظباط، توانایی تحمل ساعات کاری طولانی و تمرین مداوم، علاقه مند به کارهای گروهی است.

  • آکادمی موسیقی سرنا با هدف آموزش آکادمیک با شیوه ای نوین از سال 1391 فعالیت خود را آغاز نمود و برای دستیابی به این مهم سعی نمود بستری فراهم کند تا علاقمندان به موسیقی بتوانند در جهت رشد و اعتلای هنر والای موسیقی قدم بردارند…
  • اگر مجری موسیقی ایرانی ـ چه خواننده و چه نوازنده ـ بخواهد از دستگاهی به دستگاه دیگر برود، در واقع از دانگ‌های مشترك بین دو دستگاه استفاده می‌كند و سپس به دانگ اختصاصی آن دستگاه فرود می‌آید.
  • از موسیقی‌دانان معروف دوره اموی می‌توان به ابن مسجح (ابوعثمان سعیدبن مسجح– درگذشته حدود ۹۷ هجری) اشاره کرد که در مکه متولد شده بود و علی‌رغم این‌که ایرانی نبود، با مسافرت به ایران و شام توانست نبرات (فاصله‌های ناساز) را از موسیقی عربی بزداید و روشی نو ایجاد کند.
  • با استفاده از شواهد کاویده شده، مانند تندیس کشف شده در ساسا، سوابق موسیقی به خوبی به دوران امپراتوری ایلامی (۶۴۴–۲۵۰۰ قبل از میلاد) برمی گردد.
  • شواهد اندکی در مورد این دوران که پیشینه آن به حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد به‌دست رسیده است.

از جهاتی شبیه چهار مضراب است، یعنی سرعت آن بالا و دارای مدت زمان كوتاهی است اما پایه‌ی تكراری ندارد و به جای آن از تنوع جمله‌بندی برخوردار است. ریتم غالب رنگ‌ها 6/8 است و به‌ ندرت از دیگر ریتم‌ها استفاده می‌شود (نمونه 5). در این نسخه برای نمونه تعدادی از دستگاه ها به طور کامل قرار داده شده است.

موسیقی ایرانی

استاد مهدی آذرسینا، موسیقی دان، مدرس، ردیف دان و نوازنده کمانچه پیشکسوت موسیقی ایرانی، در اسفند 1399 چهار جلد کتاب مرتبط با موسیقی کودکان را توسط انتشارات موسیقی عارف راهی بازار موسیقی کرد. احتمالا اسم‌های موسیقی سنتی، موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی دستگاهی به گوشتان خورده است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که مفهوم دستگاه در موسیقی سنتی چیست؟ آیا موضوعی بسیار پیچیده است یا می‌توان با زبانی ساده درباره آن اطلاعات کسب کرد! پیش از حمله اعراب به ایران، دوره ساسانیان را می‌توان نقطه اوج و طلایی تاریخ موسیقی ایران قبل از اسلام دانست. در اواخر دوره ساسانی و پادشاهی یزدگرد سوم، عواملی چون ضعفِ حکمرانان ایرانی، تبعیض، هزینه‌های سنگینِ نبردهای ناموفق با روم شرقی و نارضایتی مردم، درنهایت شرایط را برای حمله اعراب و سلطه آن‌ها بر ایران فراهم کرد.

رضا یزدانی


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: