دیرینه ترین گروه نوازی ها و محافل رامشگری(محافل موسیقی دانان) در سرتاسر دنیا مربوط به موسیقی ایران بوده است. مهر چغامیش در دزفول اصلی ترین مدرک مستدل بر این مدعا است، قدمت این مهر نگاره 3400 سال است و در آن بزم های رامشگران به تصویر کشیده شده است. در این تصویر مشاهده میکنیم عده ای از رامشگران گرداگرد یکدیگرنشسته اند و نوازنده ای مشغول نواختن چنگ و نوازنده ی دیگر شیپور و دیگری تنبک است و فردی در حال شعرخوانی است. موسیقی سنتی ایرانی در طول تاریخ همواره دستخوش تغییراتی شد که بسیاری از آنها در ارتقا و حرکت رو به کمال آن نقش پر رنگی داشت.
- موسیقی اصیل ایرانی، جزو کهنترین سبکهای موسیقایی از دوران باستان تا به امروز است.[۲] همچون گذشتههای دور، مشاهیر صاحب سبک بسیاری در تاریخ ایران معاصر سر برآورده و هر یک، گامی مؤثّر در اعتلا و پویندگی این موسیقی اصیل برداشته اند.
- همه مردم در هر گروه سنی ای که باشند می توانند به به ملودی سنتور گوش دهند.
- علاوه بر این موسیقی ایرانی دریافتی از دردها رنجها خوشیها یک تمدن چندین تکهٔ یک پارچهاست که امروزه بسیاری از یادبودهای آن مانند گوشهها (حسینی جامه دران شبدیز…)گواه این مدعاست.
- این موسیقی همانطور که گفته شد، دارای دستگاهها و آوازهای مختلف و همچنین گوشهها است که جلوتر با آنها بیشتر آشنا میشوید.
- نواهایی که ریشه در جان ما ایرانیان دارند و چون به ساز دل نواخته میشوند، بیشک به گوش جان نیز شنیده خواهند شد.
یکی از این تغییرات، تحول از مقام های چند گانه به موسیقی دستگاهی و ایجاد ردیف موسیقی دستگاهی می باشد. احتمالا اسمهای موسیقی سنتی، موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی دستگاهی به گوشتان خورده است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که مفهوم دستگاه در موسیقی سنتی چیست؟ آیا موضوعی بسیار پیچیده است یا میتوان با زبانی ساده درباره آن اطلاعات کسب کرد! دستگاه نوا را آوازی در مرز میانه که آهنگی آرام،میانه و معتدل نه خیلی نشاط انگیز و نه خیلی غم انگیز دارد، میشناسند. نوا یکی از معدود دستگاههایی است که به طور کمی توسط استادان موسیقی سنتی ایرانی سروده میشود و خوانندگان جوان بیشتر به طرف شور و ضمایم آن (به علت آسانی و ملایم تر بودن) گرایش دارند. دستگاه ماهور یکی از شایع و وسیع ترین دستگاههای موسیقی سنتی ایرانی است و در گوشه های مختلف پنجاه گوشه دارد و به دلیل وضع وبعد روانی که دارد بیشتر به شکل موسیقی نشاط انگیز در مراسم و مهمانی ها سروده میشود.
معرفی دستگاه ها و آوازهای موسیقی سنتی ایرانی:
در ادبیات فنی در مورد سنت، اصطلاحات نسخه، نوع و فرم ممکن است برای بیان درجات رابطه استفاده شود. بنابراین، برای مثال، چندین اجرای کاملاً مشابه توسط یک خواننده ممکن است نسخهای از یک آهنگ باشد. گرچه یک آهنگ محلی در هر زمان که شنیده شود به نوعی تحت تاثیر سنت یک جامعه است اما همانطور که سینه به سینه منتقل می شود دست خوش تغییر نیز خواهد شد. ما همانند این خنیاگران را در ایلام و در سده ۲۷ پیش از میلاد و از زمان پادشاهی «پوزوز این شوشیناک» در شوش میشناسیم. از همین گاه، مُهر و نشانههایی در دست است که نشان میدهند، خنیاگران بسیاری در ایران میزیستند. در این هنگام، نواختن چنگ بسیار گسترش داشتهاست و این ساز از ساختههای ایرانیان است.
مجموعه گنج سوخته
اگر طرفدار همیشگی موسیقی سنتی هستید پیشنهاد میکنیم زمانی که صبحها بیدار میشوید و احساس خستگی و کسلی میکنید آهنگ ساخته شده در دستگاه چهارگاه را گوش دهید تا انرژی شما بیشتر شود. حتما لازم نیست جزء نوازندگان، خوانندگان یا تنظیم کنندگان موسیقی سنتی باشید تا خود را ملزم به دانستن تئوریهایی راجع به آن بدانید! به عقیده ما به عنوان یک شنونده موسیقی سنتی یا حتی یک ایرانی بهتر است با موسیقی کشورمان و برخی تئوریهای آن آشنا باشیم. این چوب ها با پوست بره نازک و رشته های فلزی ترکیب می شوند و ساز خارق العادۀ تار را ایجاد می کنند. انحناها و لبههای تار به بهره وری آن میافزایند و به هنرمند کمک میکنند تا ساز را راحتتر نگه دارد. جادو و زیبایی واقعی زمانی اتفاق می افتد که هنرمند، تار را نزدیک سینه خود گرفته و شروع به نواختن موسیقی می کند.
آلبوم موسیقی سنتی ایرانی
وبسایت مجله خبری اهواز موزیکی نت به نت سالهاست که در زمینه آموزش مجازی موسیقی سنتی فعالیت مداوم و پایسته ای دارد. هنرجویان زیادی کار خود را با این موسسه مجازی آغاز کرده و به سطوح مختلف نوازندگی رسیده اند. آموزش موسیقی سنتی شامل آموزش مجازی سه تار، آموزش مجازی تار، آموزش مجازی تنبک و آموزش مجازی سنتور است.