موسیقی سنتی ایرانی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | ahwaz-music

امروزه موسیقی سنتی ایرانی با عنوان موسیقی دستگاهی نیز شناخته می‌شود. این موسیقی همان‌طور که گفته شد، دارای دستگاه‌ها و آوازهای مختلف و همچنین گوشه‌ها است که جلوتر با آنها بیشتر آشنا می‌شوید. موسیقی سنتی ایرانی همین‌طور که از نام آن پیداست موسیقی اصیل و رایج کشور ایران است که برای سالیان سال در بین مردم مورد استقبال قرار گرفته است. می‌توان گفت موسیقی سنتی ایران روی موسیقی اصیل کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان نیز تاثیرگذار بوده است. دانلود آهنگ سنتی و آمار بالای آن، با توجه به الفت و نزدیکی جامعه ما با شعر و موسیقی، امر غریبی نیست. موسیقی سنتی ایرانی که آن را با اسامی از قبیل موزیک کلاسیک ایرانی، موسیقی اصیل و نیز موسیقی دستگاهی ایرانی هم می‌شناسیم، قدمتی دیرینه دارد.

  • تا جایی که همه روزه، بخشی از ظرفیت فضای مجازی، صرف دانلود آهنگ سنتی ایرانی می‌شود.
  • در طول تاریخ و جغرافیای ایران، هر جا و هر زمان نام و نشانه‌ای از فرهنگ ایرانی بوده، نوای موزیک و آهنگ‌های اصیل این مرز و بوم نیز، به گوش می‌رسیده است.
  • اما آسمان ترانه‌های ایرانی هم، پرستاره و درخشان است و توجه گروه کثیری را به خود جلب نموده است.
  • آوازی است که از مناجات دلدادگان فاصله کشیده و از درماندگی بیچارگان صحبت می‌کند.
  • از این صداها برای برقراری ارتباط، هشدار و همچنین ایجاد ترس در دل حیوانات و دشمنان استفاده می شد.

ردیف موسیقی در واقع همان چیزی است که امروزه مبنای شناخت ما از موسیقی سنتی را در برمیگیرد. ردیف های موسیقی مجموعه مثال های موسیقیایی از گوشه های مختلف هر دستگاه است. به عبارتی می توان ردیف موسیقی را شناسنامه ای برای موسیقی دستگاهی بر شمرد. پس به طور کلی می توان گفت ردیف موسیقی سنتی ایرانی مجموعه ای است از دستگاه ها، نغمات و آوازهایی که در طول تاریخ نسل به نسل گردیده و به دست ما رسیده است. موسیقی سنتی ایران از دستگاه‌ها، محلقات، متعلقات و گوشه‌های موسیقی تشکیل شده است. دستگاه از دو واژه‌ی «دست» و «گاه» به معنای زمان و نغمه تشکیل شده و به نوعی به موسیقی که با دست اجرا می‌شود اشاره می‌کند.

آهنگ های گلچین شده

سازهای سنتی ایرانی از موانع زبانی فراتر رفته اند و می‌توان به یاری آنها زبان واقعی ذهن و روح انسان را یافت. تنها باید با دقت به آنها گوش دهید و از ریتم زیبای آنها لذت ببرید. تنبک یکی از محبوب ترین سازهای سنتی است که به دلیل صدای بی نظیرش جایگاه ویژه ای در سبک های مختلف موسیقی ایرانی دارد. اگر به شکل آن نگاه کنید، یک چوب توخالی بزرگ را می بینید که با پوست نازک بز یا گوسفند پوشیده شده است.

موسیقی سنتی و پاپ و کلاسیک

تنبک علاوه بر محبوبیت در میان نوازندگان، سازی دوست داشتنی و مورد استفاده مردم در مراسم های عروسی است. ملودی ریتمیکی که می توانید با تنبک بسازید باعث می شود مردم آن را دوست داشته باشند. موسیقی سنتی ایرانی نوعی بدیهه گویی بوده و اساس آن یک سری از مدل‌ها قیاسی است که باید حفظ شوند.

و به مجله خبری اهواز موزیک می‌رسد که اکثر آهنگ‌های سنتی انگلیسی تنها اعضای هفت خانواده این آهنگ‌ها هستند. از سوی دیگر، موسیقی محلی مجارستان شامل حدود 200 واحد است که می‌توان آن‌ها را معادل خانواده‌های لحن توصیف کرد. موسیقی محلی ، نوعی موسیقی سنتی و عموماً روستایی است که در ابتدا از طریق خانواده ها و سایر گروه های اجتماعی کوچک منتقل شده است. به طور معمول، نوای محلی، مانند ادبیات عامیانه، سنت و فرهنگ یه جامعه را از طریق شنیدن به جای خواندن بیان می کند.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: