سازهای سنتی ایرانی از موانع زبانی فراتر رفته اند و میتوان به یاری آنها زبان واقعی ذهن و روح انسان را یافت. تنها باید با دقت به آنها گوش دهید و از ریتم زیبای آنها لذت ببرید. تنبک یکی از محبوب ترین سازهای سنتی است که به دلیل صدای بی نظیرش جایگاه ویژه ای در سبک های مختلف موسیقی ایرانی دارد. اگر به شکل آن نگاه کنید، یک چوب توخالی بزرگ را می بینید که با پوست نازک بز یا گوسفند پوشیده شده است.
- نغمهها و آوازهایی که سینه به سینه طی قرنها پیش از میلاد مسیح تاکنون به ما رسیده و در این مسیر تاثیر و تاثراتی را با فرهنگهای همسایه مبادله نموده است.
- به عبارتی می توان ردیف موسیقی را شناسنامه ای برای موسیقی دستگاهی بر شمرد.
- در ایران معروف ترین منطقه برای دف، کردستان است که میتوانید در آنجا از تکنوازی و همنوازی های زیبای دف لذت ببرید.
- همچنین «ردیف های موسیقی اصیل» به عنوان نخستین پروندهٔ مستقل ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی در مهرماه ۱۳۸۸ ثبت شد.
- یک دستگاه موسیقی از نظر قالب، قطعهای کامل است و مانند سونات و سمفونی دارای قواعد و قسمتهای مختلفی است که با ساز و آوار اجرا میشود.
تنبک علاوه بر محبوبیت در میان مجله خبری اهواز موزیکزندگان، سازی دوست داشتنی و مورد استفاده مردم در مراسم های عروسی است. ملودی ریتمیکی که می توانید با تنبک بسازید باعث می شود مردم آن را دوست داشته باشند. موسیقی سنتی ایرانی نوعی بدیهه گویی بوده و اساس آن یک سری از مدلها قیاسی است که باید حفظ شوند.
برنامههای مشابه
اصوات یا نت های موسیقی، در یک دستگاه موسیقی وارد می شوند و شاکله ای خاص از نظر حس و حال به خود می گیرند. اگر با ذکر مثالی ساده بخواهیم دستگاه موسیقی را توضیح دهیم، می توانیم بگوییم که موسیقی سنتی همانند زبان فارسی است و دستگاه ها هر کدام لهجه های این زبان هستند. آواز معمولاً قسمتی از دستگاه مورد نظر است که میتوان آن را دستگاه فرعی نامید.
نیِ انبان، یکی دیگر از سازهای سنتی و محلی در ایران
این سبک از موسیقی را امروزه به نام های دیگری چون موسیقی کلاسیک ایرانی و یا موسیقی دستگاهی نیز می شناسند. موسیقی سنتی ایرانی از دیرباز تا کنون مخاطبان و علاقه مندان زیادی داشته است. دوست داران موسیقی سنتی به دو دسته تقسیم میشوند، افرادی که از روی علاقه به سمت موسیقی سنتی و آهنگ های موسیقی سنتی جذب میشوند و افرادی که برای کسب درآمد به سمت آموزش موسیقی سنتی می روند. موسیقی ردیف دستگاهی امروز ایران از دورهٔ آقا علی اکبر فراهانی (نوازندهٔ تار دورهٔ ناصرالدین شاه) باقی مانده است. آقا علی اکبر فراهانی به واسطهٔ میرزا تقی خان فراهانی (امیر کبیر) برای نشر موسیقی ایرانی به دربار دعوت شد. اصطلاح «خنیای باستانی ایرانی» حروف نویسی خالص کلمات ایرانی است که ترجمه آن عبارت از «موسیقی ایران باستان» یا به عبارت دیگر «موسیقی سنتی ایران» است.
و به نظر میرسد که اکثر آهنگهای سنتی انگلیسی تنها اعضای هفت خانواده این آهنگها هستند. از سوی دیگر، موسیقی محلی مجارستان شامل حدود 200 واحد است که میتوان آنها را معادل خانوادههای لحن توصیف کرد. موسیقی محلی ، نوعی موسیقی سنتی و عموماً روستایی است که در ابتدا از طریق خانواده ها و سایر گروه های اجتماعی کوچک منتقل شده است. به طور معمول، نوای محلی، مانند ادبیات عامیانه، سنت و فرهنگ یه جامعه را از طریق شنیدن به جای خواندن بیان می کند.