موسیقی سنتی سازنو | ahwaz-music

امید است که این مقاله برای دوستداران موسیقی، مفید واقع شده باشد. مهم نیست که اهل کجا باشید، موسیقی برای لذت بردن از زندگی مهم است. بسیاری از بزرگان موسیقی ایرانی در نواختن کمانچه استاد هستند، اما کیهان کلهر یکی از مشهورترین آنهاست.

  • موسیقی محلی ، نوعی موسیقی سنتی و عموماً روستایی است که در ابتدا از طریق خانواده ها و سایر گروه های اجتماعی کوچک منتقل شده است.
  • با این حال، بلافاصله بعد از اینکه هنرمندان، ساز را می نوازند شما عاشق آن خواهید شد.
  • ساز گیتار به عنوان یکی از محبوب‌ترین سازهای دنیای امروز، مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به حوزه موسیقی است.
  • تعامل متون مذهبی به عنوان غزل جایگزین غزل‌های بزرگی شد که شاعران صوفی قرون وسطی خصوصاً حافظ و جلال الدین رومی سروده بودند.
  • چوب های گردو یا توت مواد اصلی مورد استفاده برای ساخت تار هستند.

تفصیل اینکه باید به صورت مشخص اظهار کنیم که اعراب پس از تهاجم به امپراتوری ایران، سرزمین‌های تسخیر کرده را با نام «جهان اسلام» معرفی نمودند. اگر چه اکثر حاکمان عرب فعالیت‌های مرتبط با موسیقی را ممنوع اعلام کردند، دیگران به موسیقی‌دانان ایران دستور دادند که قطعاتی را به صورت کتاب تصنیف کنند که به عربی آن را «کتاب موسیقی کبیر» بمعنای کتاب فراگیر موسیقی می‌خواندند. بیش از تأثیرات امپراتوری ساسانی، این دلیل دیگری بر این واقعیت است که ملودی‌های موسیقی سنتی ترکیه، سوریه، عراق و مصر شامل اسامی مقیاس‌ها و مدهای ایرانی هستند.

دستگاه راست ‌پنج‌گاه

آثار مجله خبری اهواز موزیک امکان تغییر گسترده از آغاز تا پایان و معمولاً به صورت تغییر بین قطعات پایین، تفکری، نمایش پهلوانی نوازندگی با نام تحریر را داشتند. تعامل متون مذهبی به عنوان غزل جایگزین غزل‌های بزرگی شد که شاعران صوفی قرون وسطی خصوصاً حافظ و جلال الدین رومی سروده بودند. علاوه بر این موسیقی ایرانی دریافتی از دردها رنج‌ها خوشی‌ها یک تمدن چندین تکهٔ یک پارچه‌است که امروزه بسیاری از یادبودهای آن مانند گوشه‌ها (حسینی جامه دران شبدیز…)گواه این مدعاست. اصطلاح «خنیای باستانی ایرانی» اصطلاحی مربوط به عصر پس از هخامنشیان است. اگر چه اصلیت مدل موسیقی ایرانی هنوز نامشخص است، تحقیقات باعث آشکار شدن جوانب جدیدی از آن شده‌است. باربد که یکی از موسیقی دانان دربار امپراتوری ساسانی بود نخستین سیستم موزیکال خاورمیانه که با نام سلطنتی خسروانی شناخته می‌شود را ابداع نموده و آن را به شاه خسرو (خسروان) تقدیم نمود.

نیِ انبان، یکی دیگر از سازهای سنتی و محلی در ایران

آوازها متعلقات یک دستگاه به حساب می آیند و شباهت زیادی به دستگاه مادر خود دارند و از نظر فواصل با دستگاه اصلی یکسان هستند. تفاوت آنها با دستگاه های اصلی بیشتر در نت های پایه و ایست می باشد که بر درجات مختلف دستگاه اصلی گردش می کنند. وظیفه دستگاه ها دریافت داده های خام و تبدیل آن ها به یک محصول است.

موسیقی سنتی ایرانی را می توان یکی از مهمترین ارکان فرهنگی ملت ایران دانست، تاجاییکه این موسیقی بعنوان « میراث فرهنگ ناملموس » نزد یونسکو به ثبت رسیده است. اگر اهل موسیقی کلاسیک باشید می دانید که ملودیِ ساز سنتی چنگ، چقدر زیبا و آرام به نظر می رسد. وقتی می‌بینید که دستان هنرمند، سیم‌های چنگ را لمس می‌کند می توانید احساس کنید که قلب و درون شما گرمتر از همیشه شده است. با وجود اینکه ساز چنگ در ایران بوجود آمد اما پس از مدتی استفاده از آن کمتر شد.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: