با گذشت سال های دیگری از قرن ۲۰، سازمان هایی برای حفظ و مطالعۀ موسیقی محلی تأسیس شدند، و موسیقی شناسان اجراهای مختلفی از این نوع موسیقی را از سرتاسر جهان ترانویسی و سپس ضبط می کردند. در ۱۹۳۱ نخستین فستیوال بین المللی فرهنگ های محلی در کپنهاگ، دانمارک، برگزار شد. در ابعاد بین المللی، آوازها و موسیقیِ محلی را شورای بین المللیِ موسیقی محلی (تأسیس ۱۹۴۷) و یا انجمن اتنوموزیکولوژی (تأسیس ۱۹۵۶) مطالعه و منتشر می کنند. اغلب فرهنگهاى پيشرفته علاوه بر موسيقى به اصطلاح سنتى خود، داراى موسيقى ديگرى نيز هستند که به آن موسيقى محلى گفته مىشود. موسيقى همهٔ احتياجات مردم را در خود منعکس مىکرده است و به تمام شئون فردى و اجتماعى تعلق داشته است.در فرهنگهاى اواخر عصر حَجَر، موسيقىدان شفادهندهاى است که سلامتى را به انسان بازمىگرداند.
- از جمله پیشکسوتان موسیقی دیلمان میتوان به نوازنده سورنا، «ابرار خان خوشخوان» اشاره کرد.
- موسیقی محلی بوشهر در هر محل نسبت به محله دیگر با کمی تفاوت نواخته میشود که همین تفاوت باعث بهوجودآمدن سبکهای مختلف در این منطقه شده است.
- موسیقیهای منطقه خواف معمولا درباره کار و فعالیت، جنگ و دلاوری، عشق، معرفت و…
سبک از موسیقی که بسیار رواج دارد و در این منطقه یک موسیقی اصیل بهحساب میآید که در شهرهای مذهبی در ایام سوگواری خوانده میشود. او بارها این قطعات را در این برنامه خواند و نیانبان یکی از ارکان موسیقی بوشهری را به عموم مردم شناساند. البته اجرای این گروه مورد تایید فرجی نبود و او معتقد بود این گروه ابیاتی جعلی روی ملودی این قطعه خواندهاند.
موسیقی فولکلور یا موسیقی محلی
این قطعه که خیلیها فکر میکنند یکی از تولیدات مستقل گروه رستاک است، در واقع متعلق به خوانندهای لر زبان به نام “حسین فرجی” است. قطعه زیبای “رعنا” یکی از همین قطعات محلی است که به احتمال زیاد نسخه اصلی آن را با صدای فریدون پوررضا یا نسخه بازخوانی شده آن را توسط گروه رستاک، شنیدهاید. در موسیقی محلی اغلب جلوههای طبیعت چون آبشار، دشتها و درههای سبز، شکوفههای درختان، بهار و خزان و حتی سوز زمستان خودنمایی میکند. در موسیقى بومى یا محلى ایران از یک سو نقش هنرهاى اولیه، باورها، احساسات و بهطورکلى زندگى گذشتگان را مىتوان بازیافت و از سوى دیگر جلوههاى طبیعت را جزء اصلى موسیقى محلى ایران را ترانهها تشکیل مىدهند. در فرهنگهاى اواخر عصر حَجَر، موسیقىدان شفادهندهاى است که سلامتى را به انسان بازمىگرداند. این دیدگاه در فرهنگ بسیارى از نقاط جهان و از جمله بخشهاى قابل توجهى از ایران دیده مىشود.
آرامش در خرید
پوررضا یکی از شاگردان مجله خبری اهواز موزیک ایرانی استاد بنان بوده و قطعات معروف موسیقی سریال پرمخاطب “پس از باران” را نیز خوانده است. این قطعه یکی از آثار شاخص خراسانی اسماعیل ستارزاده است که موسیقی آن را با دوتار اجرا کرده است. لالایی یا همان آواز مادران و دایهها برای خواباندن کودک خود نیز نوعی موسیقی فولکلور یا محلی قلمداد میشود. حال اگر” کشور” را به عنوان یک میدان فرهنگی در نظر بگیریم، در این میدان، اقوام گوناگون با آداب و رسوم، تاریخ و فرهنگهای مختلف زندگی میکنند.
موسیقی محلی خراسانی
از مهمترین سازها در موسیقی استان اصفهان سازهای کوبهای است که این سازها همان دایره و تنبک هستند. در استان اصفهان هم مانند بسیاری از استانها سازهای سورنا، کرنا، دهلف و… ایران عزیز ما، کشور فرهنگها و آداب رسوم غنی است که میتواند از طریق پرداختن به موسیقی محلی که خود شاخهای از فرهنگ بومی است، توجه گردشگران بینالمللی به خود جلب کند. موسیقی بومی و محلی کشور ایران به عنوان یکی از پرطرفدارترین هنرهای ایرانیان نقش بسزایی در شناخت سرزمین ما برای سایر کشورها دارد. در پس پرده موسیقی محلی و بومی خاطرات تلخ و شیرینی نهفته است که یادآور لحظات شیرین کودکی، نوجوانی، جوانی یا حتی بزرگسالی و کهنسالی است. موسیقی محلی هر یک از استانهای کشور عزیزمان ایران در قلب، روح و جسم هر فردی چه ایرانی و غیر ایرانی نفوذ میکند و این خود، معنای معجزه و نفوذ آن در روح و جان ما است.