موسیقی محلی ایران | ahwaz-music
انتشار: شهریور 18، 1403
بروزرسانی: 26 خرداد 1404

موسیقی محلی ایران | ahwaz-music

از ویژگى هاى موسیقى محلى در ایران کارآیى آن در مراسم مذهبى است. بنابر آنچه در تاریخ آمده مغ ها در دورهٔ هخامنشى نیایش هاى خود را با آهنگ مى خوانده اند. در موسیقی محلی می توان نقش ادبیات، احساسات درونی، باورها و به طور کلی زندگی گذشتگان را مشاهده کرد. گاهی محتوای ترانه های موسیقی محلی به شرایط موجود در جامعه ربط دارد.

  • موسیقی استان فارس از جمله موسیقی هایی است که برای جمع آوری نواهای آن زحمت های بسیاری کشیده شده است.
  • بنابراین، برای مثال، چندین اجرای کاملاً مشابه توسط یک خواننده ممکن است نسخه ای از یک آهنگ باشد.
  • موسيقى همهٔ احتياجات مردم را در خود منعکس مى کرده است و به تمام شئون فردى و اجتماعى تعلق داشته است.در فرهنگ هاى اواخر عصر حَجَر، موسيقى دان شفادهنده اى است که سلامتى را به انسان بازمى گرداند.
  • علاقۀ نوپای دیگری نیز به موسیقیِ فرهنگ های دیگر در اروپاییان پدید آمد، که به شکل گیری رشتۀ جدیدی با عنوان موسیقی شناسی قومی (اتنوموزیکولوژی) منجر شد.
  • این نوع موسیقی در حقیقت چیزی بیش از یک نیروی طبیعی که بطور غریزی بر مردم بد و رمانده از تمدن شهری تأثیر می گذارد، نیست.

در واقع این موسیقی مشهور اثر دست و صدای هنرمندانی به نام عاشیق است. عاشیق ها گروه کاملی هستند که از شاعر، خواننده و نوازنده تشکیل می شوند. سازی که عاشیق ها از آن ها استفاده می کنند شباهت بسیاری به تار دارد که از نُه سیم تشکیل شده است.

موسیقی محلی

از هنرمندان معروف در حوزه موسیقی بومی و محلی این استان می توان، شهرام ناظری، احمد کایا، عباس کمندی و... اصطلاح «موسیقی محلی» عموماً برای توصیف موسیقی ای به کار می رود که به سنت شفاهی مرتبط است و آهنگ سازان غیرحرفه ای، به ویژه در نواحی روستایی، آن را اجرا می کنند و از این نظر با موسیقی کلاسیک، شهری و تجاریِ یک کشور یا یک فرهنگ تفاوت دارد. این تعریف برای فرهنگ هایی به کار می رود که سنّتِ موسیقی کلاسیک یا موسیقیِ هنری را داشته باشند (مانند چین، هند، اروپا، و امریکای شمالی)؛ در دیگر کشورها چنین تمایزی مشاهده نمی شود. در جامعه فرهنگی بوشهر بیشترین اثر را موسیقی آفریقایی داشته است و البته چون این منطقه به مناطقی از استان های لر هم نزدیک است موسیقی لری هم به موسیقی این منطقه راه پیدا کرده است.

موسیقی محلی و سنتی ایرانی

بنابراین، برای مثال، چندین مجله خبری اهواز موزیکی کاملاً مشابه توسط یک خواننده ممکن است نسخه ای از یک آهنگ باشد. گرچه یک آهنگ محلی در هر زمان که شنیده شود به نوعی تحت تاثیر سنت یک جامعه است اما همانطور که سینه به سینه منتقل می شود دست خوش تغییر نیز خواهد شد. به طور کلی، “موسیقی محلی” به ژانری اطلاق می شود که بخش های وسیعی از مردم به ویژه طبقات اقتصادی/اجتماعی پایین تر آن را درک کرده و با آن هم ذات پنداری می کنند. «مجله گردشگری یومگ» از معرفی مقصدهای برتر جهان گرفته تا نکات پر اهمیت سفر، از جذابیت های فرهنگی مقصد گرفته تا راه و رسم سفر حرف ها و نکته های بسیاری برای شما دارد. 1) ازدیدکاه آئینی ترانه های بومی آوازی که بصورت دسته جمعی یا انفرادی خوانده می شوند.

در مقایسه با موسیقی هنری، که لذت زیبایی را به ارمغان می آورد و موسیقی عامه پسند، که (اغلب همراه با رقص اجتماعی) به عنوان سرگرمی عمل می کند، سبک محلی اغلب با فعالیت های دیگر، مانند آیین ها یا چرخه زندگی، کار، بازی و… همراه است. عوامل بسیار زیادی در جذب گردشگر موثر هستند که یکی از مهم ترین این عوامل موسیقی بومی و محلی است. موسیقی و گردشگری ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند به طوری که موسیقی بومی و محلی بازتابی از فرهنگ و هویت یک منطقه برای گردشگران و بازدیدکنندگان است. شکل دیگر از موسیقی محلی بوشهر محسوب می شود که معمولا در عزا و جشن عروسی اجرا می شود.

http://dastchinflower.ir