نگاهی به موسیقی و سازهای سنتی ایرانی آموزشگاه موسیقی فردوس | ahwaz-music

سازهای سنتی ایرانی از موانع زبانی فراتر رفته اند و می‌توان به یاری آنها زبان واقعی ذهن و روح انسان را یافت. تنها باید با دقت به آنها گوش دهید و از ریتم زیبای آنها لذت ببرید. تنبک یکی از محبوب ترین سازهای سنتی است که به دلیل صدای بی نظیرش جایگاه ویژه ای در سبک های مختلف موسیقی ایرانی دارد. اگر به شکل آن نگاه کنید، یک چوب توخالی بزرگ را می بینید که با پوست نازک بز یا گوسفند پوشیده شده است.

  • علت محبوبت موسیقی اصیل ایرانی از مرزها فراتر رفته است و همراه هنرمندان ما که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اجراهای داخل و خارج از کشور آنها با استقبال بسیار زیاد مردم مواجه می‌شود.
  • موسیقی سنتی ایرانی را می توان یکی از مهمترین ارکان فرهنگی ملت ایران دانست، تاجاییکه این موسیقی بعنوان « میراث فرهنگ ناملموس » نزد یونسکو به ثبت رسیده است.
  • حتما لازم نیست جزء نوازندگان، خوانندگان یا تنظیم کنندگان موسیقی سنتی باشید تا خود را ملزم به دانستن تئوری‌هایی راجع به آن بدانید!
  • حال زمان آشنایی با انواع دستگاه رسیده که برای شما شرح می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

تنبک علاوه بر محبوبیت در میان مجله خبری اهواز موزیکزندگان، سازی دوست داشتنی و مورد استفاده مردم در مراسم های عروسی است. ملودی ریتمیکی که می توانید با تنبک بسازید باعث می شود مردم آن را دوست داشته باشند. موسیقی سنتی ایرانی نوعی بدیهه گویی بوده و اساس آن یک سری از مدل‌ها قیاسی است که باید حفظ شوند.

نیِ انبان، یکی دیگر از سازهای سنتی و محلی در ایران

و به نظر می‌رسد که اکثر آهنگ‌های سنتی انگلیسی تنها اعضای هفت خانواده این آهنگ‌ها هستند. از سوی دیگر، موسیقی محلی مجارستان شامل حدود 200 واحد است که می‌توان آن‌ها را معادل خانواده‌های لحن توصیف کرد. موسیقی محلی ، نوعی موسیقی سنتی و عموماً روستایی است که در ابتدا از طریق خانواده ها و سایر گروه های اجتماعی کوچک منتقل شده است. به طور معمول، نوای محلی، مانند ادبیات عامیانه، سنت و فرهنگ یه جامعه را از طریق شنیدن به جای خواندن بیان می کند.

آهنگ خورشید آرزو – همایون شجریان – فریدون مشیری – سعید فرج‌پوری

اصوات یا نت های موسیقی، در یک دستگاه موسیقی وارد می شوند و شاکله ای خاص از نظر حس و حال به خود می گیرند. اگر با ذکر مثالی ساده بخواهیم دستگاه موسیقی را توضیح دهیم، می توانیم بگوییم که موسیقی سنتی همانند زبان فارسی است و دستگاه ها هر کدام لهجه های این زبان هستند. آواز معمولاً قسمتی از دستگاه مورد نظر است که می‌توان آن را دستگاه فرعی نامید.

چه سازی یاد بگیرم؟

این سبک از موسیقی را امروزه به نام های دیگری چون موسیقی کلاسیک ایرانی و یا موسیقی دستگاهی نیز می شناسند. موسیقی سنتی ایرانی از دیرباز تا کنون مخاطبان و علاقه مندان زیادی داشته است. دوست داران موسیقی سنتی به دو دسته تقسیم میشوند، افرادی که از روی علاقه به سمت موسیقی سنتی و آهنگ های موسیقی سنتی جذب میشوند و افرادی که برای کسب درآمد به سمت آموزش موسیقی سنتی می روند. موسیقی ردیف دستگاهی امروز ایران از دورهٔ آقا علی اکبر فراهانی (نوازندهٔ تار دورهٔ ناصرالدین شاه) باقی مانده است. آقا علی اکبر فراهانی به واسطهٔ میرزا تقی خان فراهانی (امیر کبیر) برای نشر موسیقی ایرانی به دربار دعوت شد. اصطلاح «خنیای باستانی ایرانی» حروف نویسی خالص کلمات ایرانی است که ترجمه آن عبارت از «موسیقی ایران باستان» یا به عبارت دیگر «موسیقی سنتی ایران» است.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: