از دیگر دستآوردهای او میتوان به اضافه کردن سیم پنجم به ساز عود و همچنین طراحی شیوه خاصی برای آموزش موسیقی اشاره کرد. در آنجا مورد حمایت الحکم اول که از خلفای اموی آندلس بود، قرار گرفت و حتی پس از مرگش جانشین او عبدالرحمن ثانی همچنان به حمایت از او ادامه داد. تاریخ درگذشت او معلوم نیست اما تا آخرین سالهای فرمانروایی محمد اول، پنجمین فرد از خاندان خلفای اموی آندلس، در قید حیات بوده است. از همین رو تفکیک هنر ایران و عرب بهسادگی امکانپذیر نیست و همانطور که موسیقی ایرانی از تاثیر موسیقی عربی بینصیب نمانده، موسیقی عربی هم تحت تاثیر موسیقی ایرانی قرار گرفته است. موسیقی سنتی ایرانی ایرانی مجموعه ای از آهنگ هایی است که طی قرن ها در این کشور ایجاد شده و نشان دهنده اخلاق ایرانیان است. از یک طرف، ظرافت و شکل خاص موسیقی ایرانی شنوندگان را ترغیب می کند تا به دنیای غیرمادی فکر کنند و به آرامش برسند.
- موسیقی سنتی ایرانی ایرانی مجموعه ای از آهنگ هایی است که طی قرن ها در این کشور ایجاد شده و نشان دهنده اخلاق ایرانیان است.
- ابن محرز (ابولخطاب مسلم یا سلم، فوتشده در حدود ۹۷ هجری) موسیقیدان دیگری است که پدرِ او ایرانی و از نگهبانان کعبه بود.
- عثمان محمدپرست دوتار نواز شهیر امروز درگذشت او سفیر خیرین مدرسهساز نیز بود.
- بازار مجهز به سپر امنیت است که برنامهها را توسط آنتی ویروسها بررسی کرده و به محض شناسایی برنامهی مخرب، به کاربر اعلام میکند که آن برنامه را از دستگاه خود پاک کند.
- همچون مهر چُغامیش که قدمت آن به حدود سه هزار و پانصد سال پیش از میلاد بازمیگردد.
همچنین بسیاری از نامهای فعلی مدهای موسیقی، در موسیقی سنتی ایران نیز وجود داشتهاند» دستگاهها از زمانهای باستان زبان به زبان به امروز رسیدهاند اگرچه بسیاری از مدها و ملودیها احتمالاً به دلیل تهاجم اعراب که موسیقی را مسئلهای غیراخلاقی میدانستند از بین رفتهاند. امروزه موسیقی سنتی ایرانی با عنوان موسیقی دستگاهی نیز شناخته میشود. این موسیقی همانطور که گفته شد، دارای دستگاهها و آوازهای مختلف و همچنین گوشهها است که جلوتر با آنها بیشتر آشنا میشوید.
اگر مجری موسیقی ایرانی ـ چه خواننده و چه نوازنده ـ بخواهد از دستگاهی به دستگاه دیگر برود، در واقع از دانگهای مشترك بین دو دستگاه استفاده میكند و سپس به دانگ اختصاصی آن دستگاه فرود میآید. هنگام تغییر دستگاه به طور طبیعی اندازه فواصل با استفاده از نشانههای جانبی تغییر میكند و معمولاً نت شاهد نیز عوض میشود. دستگاه ماهور یکی از شایع و وسیع ترین دستگاههای موسیقی سنتی ایرانی است و در گوشه های مختلف پنجاه گوشه دارد و به دلیل وضع وبعد روانی که دارد بیشتر به شکل موسیقی نشاط انگیز در مراسم و مهمانی ها سروده میشود. غمگین ترین دستگاه موسیقی ایرانی، دستگاه موسیقی همایون است حتی غم نهفته در آن از آواز دشتی هم بیشتر است، به دستگاه همایون دستگاه عشاق نیز گفته می شود که با حالت محزون و اسرار آمیز خود گوشههای متعددی دارد که گوشه بیداد اوج دستگاه همایون تلقی میشود. دستگاه شور یکی از دستگاه های بسیار بزرگ موسیقی ایرانی است که همانطور که از نام آن پیداست به موسیقی هایی که پر از شور و انرژی باشد گفته می شود و خیلی از موسیقی هایی که در هنگام جشن و پایکوبی می شنوید در این دستگاه موسیقی ساخته شده اند.
**تمامی صوت های برنامه با فرمت mp3 و با کیفیت بالا قرار داده شده است.
همچنین می توانید اخبار مربوط به سرگرمی های مجله خبری اهواز موزیک ایرانی را گوش کنید. بیشتر پدیدهها در طبیعت دارای شكل و قیافهای معین و مشخصاند كه با به خاطر سپردن آنها، به راحتی میتوان تفاوت و اشتراك این پدیدهها را درك كرد. در موسیقی نیز برای تقسیمبندی آهنگها و به جهت سهولت ساخت، اجرا و درك آنها، در چندین قالب یا فرم دستهبندی میشوند.
حسین توکلی
بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکلگیری این موسیقی داشتهاند. از موسیقیدانها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان میتوان به «باربد» و «نکیسا» و «رامتین» اشاره کرد. موسیقی اصیل ایرانی، جزو کهنترین سبکهای موسیقایی از دوران باستان تا به امروز است.[۲] همچون گذشتههای دور، مشاهیر صاحب سبک بسیاری در تاریخ ایران معاصر سر برآورده و هر یک، گامی مؤثّر در اعتلا و پویندگی این موسیقی اصیل برداشته اند. شایان ذکر است که چند تحرک احتمالاً باستانی محسوب نشده و فقط خیلی قدیمی هستند. همانگونه که در طول تاریخ سابقه داشت، موسیقی سنتی ایرانی به عملکرد خود به عنوان ابزاری روحانی ادامه داده و کمتر به عنوان وسیله تفریح به آن نگاه میشد.
**تمامی صوت ها در این برنامه به صورت آفلاین می باشد ونیازی به صرف وقت برای دانلود صوت ها نیست.
توسط
برچسبها: