هفت دستگاه موسیقی ایرانی by مجید کیانی | ahwaz-music

از جمله این اشخاص می‌توان به عبیدالله‌ بن ‌طاهرفرزند بنیان‌گذار سلسله طاهریان (درگذشته 230 هجری.) اشاره کرد که ساخته‌های خود را درحضور مأمون خلیفه عباسی می‌خوانده است. این علاقه و اشتیاق در موسیقی فقط مختص به عبیدالله بن طاهر نبود، بلکه پسرانش “محمد” و “عبیدالله” نیز از بزرگترین دوست‌داران و مشوقّان هنر بوده‌اند. از دیگر هنرمندان معروفی این دوره می‌توان به “راتبه نیشاپور” اشاره کرد که از نوازندگان زبردست عود به‌شمار می‌رفته است. از موسیقی‌دانان معروف دوره اموی می‌توان به ابن مسجح (ابوعثمان سعیدبن مسجح– درگذشته حدود ۹۷ هجری) اشاره کرد که در مکه متولد شده بود و علی‌رغم این‌که ایرانی نبود، با مسافرت به ایران و شام توانست نبرات (فاصله‌های ناساز) را از موسیقی عربی بزداید و روشی نو ایجاد کند. در حالیکه روز گذشته در کنار محل دفن اخوان ثالث، شاعر نامدار ایرانی، مزار استاد شجریان آماده سازی و تصویر آن منتشر شده بود، اما امروز محل دفن پیکر وی به درخواست خانواده آقای شجریان به دلیل جانمایی نامناسب تغییر کرد و در کنار موزه آرامگاه فردوسی مشهد تدفین شد.

**تمامی صوت ها در این برنامه به صورت آفلاین می باشد ونیازی به صرف وقت برای دانلود صوت ها نیست.

حتی ترانه‌های متعددی از موسیقی نواحی ایران در کوک هایی معادل شور اجرا می‌شوند. سائب خاثر (ابوجعفر سائب بن یسار متوفی 64 ه./ 683م.) یکی دیگر از هنرمندان آن دوره که برده‌ای ایرانی تبار بوده است و پس از رسیدن به آزادی با شرکت در مجالس نائحات (بانوان نوحه‌خوان سنتی) با موسیقی آشنا شد. او با خواندن اشعار عربی با آهنگ‌های ایرانی به شهرت رسید و نخستین موسیقی‌دانی بود که به جای قضیب (چوبدستی) با عود آواز خواند. شناسایی سازهای ایران ، تاریخ موسیقی، تاریخ موسیقی ایران، سازشناسی موسیقی جهانی(1و2) ، پیوند شعر و موسیقی آوازی، آشنایی با تمبک(1و2)، موسیقی نظری ایران، تاریخ موسیقی جهان(1و2)، آشنایی با تصانیف قدیمی ایران، فرم و آفرینش در موسیقی ایران. این دستگاه به نسبت اسم خود، حالتی پادشاهانه، خسروانه، ملوکانه و متین دارد، ولی با این طریق موضوع اجرای تعدادی از سرودها و نغمه های رایج در نواحی گسترده ایران است.

  • اما در همین دوره می‌توان گفت که موسیقی بیشتر وابسته به شعر بوده است.
  • تازه‌ترین کنسرت ارکستر سازینه به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا با هدف حمایت از موسیقی اقوام برگزار شد.
  • شناسایی سازهای ایران ، تاریخ موسیقی، تاریخ موسیقی ایران، سازشناسی موسیقی جهانی(1و2) ، پیوند شعر و موسیقی آوازی، آشنایی با تمبک(1و2)، موسیقی نظری ایران، تاریخ موسیقی جهان(1و2)، آشنایی با تصانیف قدیمی ایران، فرم و آفرینش در موسیقی ایران.
  • البته در موسیقی ایرانی معاصر گاه نغماتی به گوش می‌رسد كه از محدوده‌ی یك گام فراتر می‌روند.

هنرمندان ایرانی نیز برای اینکه آثارشان در کشورهای اسلامی قابل نشر و استفاده باشد، ترجیح دادند که رسالات یا کتاب‌های خود را به زبان عربی بنویسند. کتاب الاغانی تالیف ابوالفرج اصفهانی و کتاب تاریخ موسیقی خاورزمین نوشته هِنری جُرج فارمر محقق انگلیسی عمده‌ترین منابعی هستند که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در الاغانی بر این موضوع تاکید شده است که تعداد زیادی از خوانندگان و نوازندگان و آهنگسازان ایرانی‌تبار بوده‌اند، در صورتی که فارمر دارای نظری متفاوت است. ایستگاه های رادیویی که در این برنامه پیدا خواهید کرد ، در انتقال بهترین موسیقی ایرانی تخصص دارند ، شما می توانید با بهترین بازدیدهای موسیقی ایرانی ، آخرین آهنگ های فارسی هماهنگ شوید و می توانید بهترین موسیقی را در ایستگاه های رادیویی فعلی ایران.

حمید متبسم در گفت‌وگو با یورونیوز: شجریان به آواز شخصیت داد

گفته می‌شود ابزار مجله خبری اهواز موزیک مانند «باربت» ریشه در این دوران یعنی حدود سال ۸۰۰ قبل از میلاد داشته‌است. زریاب نام مستعار یا لقب او بود که یا از زبان عربی و از نام پرنده‌ای تیره رنگ و ظریف با صدایی زیبا گرفته شده و یا نامی فارسی و به معنی آب طلا بوده است. او هم‌دوره و شاگرد اسحاق موصلی بود و با نوازندگی عود مخصوص به‌خود که وزنش یک سوم بیشتر از دیگر عودها بود، به شهرت رسید. هم‌چنین عود او دارای دو رشته از ابریشم و دو رشته دیگر از روده تابیده بچه شیر بود و با مضرابی از جنس ناخن عقاب عود را می نواخت. زریاب توجه هارون را جلب کرد و این موضوع موجب حسادت استادش اسحاق موصلی شد.

http://dastchinflower.ir

امروزه قطعات در حالت ۶ یا حداکثر ۷ ضرب نواخته می‌شوند که مایه تاسف است. بسیاری از ملودی‌ها و مدهای این موسیقی در مقام‌ها ترکی و موسیقی عربی می‌شوند. تفصیل اینکه باید به صورت مشخص اظهار کنیم که اعراب پس از تهاجم به امپراتوری ایران، سرزمین‌های تسخیر کرده را با نام «جهان اسلام» معرفی نمودند.

آواز بیات ترک (بیات زند)، وابسته به دستگاه شور، (مرتبه سوم)


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: