آلبوم موسیقی سنتی ایرانی سانگ سرا | ahwaz-music

هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده‌است و معمولاً بدین شیوه ارائه می‌شود که از درآمد دستگاه آغاز می‌کنند، به گوشهٔ اوج یا مخالف دستگاه در میانهٔ ارائه کار می‌رسند، سپس با فرود به گوشه‌های پایانی و ارائهٔ تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان می‌رسانند. در واقع اگر بخواهیم دستگاه را با زبانی ساده معرفی کنیم باید بگوییم دستگاه‌ها دسته بندی‌هایی را در موسیقی سنتی ایجاد می‌کنند که حتی کوک هم در هرکدام فرق دارد. این دستگاه‌ ها دارای گوشه‌هایی نیز هستند که با نظم مشخصی پشت سر هم چیده شده‌اند. برای این‌که ذهنتان درگیر گوشه ها نشود لازم است بگوییم، گوشه‌ها در حقیقت ملودی‌های کوتاهی هستند که شما در یک ساز و اواز یا تکنوازی یک ساز ایرانی می‌شنوید. مجموعه این گوشه‌ها در کنار هم بنای به وجود آمدن یک دستگاه هستند. حال زمان آشنایی با انواع دستگاه رسیده که برای شما شرح می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

  • دستگاه ماهور یکی از شایع و وسیع ترین دستگاه‌های موسیقی سنتی ایرانی است و در گوشه های مختلف پنجاه گوشه دارد و به دلیل وضع وبعد روانی که دارد بیشتر به شکل موسیقی نشاط انگیز در مراسم و مهمانی ها سروده می‌شود.
  • آهنگ جامه دران که در ردیف موسیقی ایرانی است از ساخته‌های نکیسا است که با چنگ نواخته‌است.
  • اصوات، وارد یک دستگاه موسیقی می شوند و شاکله ای خاص از نظر حس و حال به خود می گیرند.

همانطور که میدانید، آموزش گیتار به زمان نیاز دارد و آنقدرها هم آسان نیست. از میزان در موسیقی برای آرایش و سازماندهی درست نت‌ها استفاده می‌شود، موسیقی یک هنر دقیق است و از قواعد دقیق و خاصی… محققین از نوشته های ” هرودوت ” ” ولزنفون ” چنین استنباط کرده اند که هخامنشیان سه نوع موسیقی ( مذهبی ، بزمی ، رزمی ) داشته اند . می توان نتیجه گرفت که در دورۀ هخامنشیان موسیقی ترقی و رواج داشته است.

دسته‌بندی‌ها

آواخر این مجله خبری اهواز موزیک را به طور واضح نمی توان معین کرد، زیرا جدال بین کلاسیک و رمانتیک تا قرن نوزدهم و حتی قرن بیستم ( با جریان نئوکلاسیسم ) ادامه داشت. این که چه وقت و کجا کلمه ی کلاسیک وارد فرهنگ موسیقی شد نیز به طور کامل روشن نیست . تعریف کلاسیک در ادبیات تا حدی بغرنج و گنگ است ولی این تعریف در موسیقی پیچیده تر می شود . با وجود اینکه به این ساز، سه تار گفته می‌شود می توانید چهار سیم را بر روی این ساز ایرانی شگفت انگیز مشاهده کنید. اما تار در مقایسه با سه تار اندازه بزرگتری دارد و معمولاً شش سیم دارد.

هنر دارایی بافی؛روشی قدیمی برای نقش دادن به پارچه

در ابتدا با نگاه کردن به چوب هندسی شکل و سیم های فلزی روی آن شاید ندانید که این ساز، دقیقا چگونه کار می کند. با این حال، بلافاصله بعد از اینکه هنرمندان، ساز را می نوازند شما عاشق آن خواهید شد. هنگامی که نوازنده در نی می دمد، به نت ها جان می بخشند و آنها را وادار می کنند تا مراسمی احساسی برای حضار اجرا کنند. لحظه‌ای که نت‌ها را می‌شنوید، احساس می‌کنید غرق در ملودی و صدایی احساسی شده اید.

در حالت کلی گوش دادن به هر موسیقی که برای فرد لذت بخش باشد میتواند سبب تولید نورون ها در قسمت صوتی مغز شود. نوعی از موسیقی است که در دهه‌ی ۵۰ آغاز شده و آنچه در این مجموعه قرار می‌گیرد به طول معمول برای گروه بزرگی از افراد جذاب است. با وجود آمدن صفحه‌های پلاستیکی در دهه ۳۰ تا ظهور دیسک یا cd در دهه ۸۰ موسیقی ضبط شده است. نخستین کار به هنگام در دست گرفتن گیتار چیست؟ کوک کردن گیتار مهم ترین بخش قبل از نواختن موزیک می…

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: