معرفی دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی با نمونه صدا مجله سازکالا | ahwaz-music

وقتی به ساز سنتی سنتور گوش می دهید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند نت های کاریزماتیک و ملودی لذت بخش آن است. صدای مسحورکننده سنتور به راحتی می تواند حال و هوای شما را تغییر دهد و شما را به سفری عرفانی ببرد. روندی که در آن اعضای جوامع عامیانه آهنگ‌های جدید می‌سازند به خوبی درک نشده است، اگرچه مطالعه چگونگی ارتباط آهنگ‌ها ممکن است بینشی ارائه دهد. روند آهنگسازی موسیقی محلی تفاوت کمی با موسیقی عامه پسند و کلاسیک دارد. در مقایسه با موسیقی هنری، که لذت زیبایی را به ارمغان می آورد و موسیقی عامه پسند، که (اغلب همراه با رقص اجتماعی) به عنوان سرگرمی عمل می کند، سبک محلی اغلب با فعالیت های دیگر، مانند آیین ها یا چرخه زندگی، کار، بازی و… همراه است.

  • تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان (فروشگاه برنامه‌های موبایلی اندروید بازار) است.
  • در واقع اگر بخواهیم دستگاه را با زبانی ساده معرفی کنیم باید بگوییم دستگاه‌ها دسته بندی‌هایی را در موسیقی سنتی ایجاد می‌کنند که حتی کوک هم در هرکدام فرق دارد.
  • در طرف دیگر طیف موسیقی، خطوط بین موسیقی محلی و موسیقی هنری در آغاز قرن نوزدهم، زمانی که آهنگسازان موسیقی هنری آهنگ‌هایی را از موسیقی محلی به فرهنگ موسیقی شهری وارد کردند، محو شد.اصطلاحات استفاده شده برای موسیقی محلی در فرهنگ های مختلف جنبه هایی از این مفهوم را روشن می کند.
  • ما، نگاره‌ای را در دست داریم و می‌دانیم که در پادشاهی «شوکال ماه هو» و از سده ۱۷ پیش از میلاد در ایران، تار نواخته می‌شد.

یکی از این تغییرات، تحول از مقام های چند گانه به موسیقی دستگاهی و ایجاد ردیف موسیقی دستگاهی می باشد. احتمالا اسم‌های موسیقی سنتی، موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی دستگاهی به گوشتان خورده است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که مفهوم دستگاه در موسیقی سنتی چیست؟ آیا موضوعی بسیار پیچیده است یا می‌توان با زبانی ساده درباره آن اطلاعات کسب کرد! دستگاه نوا را آوازی در مرز میانه که آهنگی آرام،میانه و معتدل نه خیلی نشاط انگیز و نه خیلی غم انگیز دارد، می‌شناسند. نوا یکی از معدود دستگاه‌هایی است که به طور کمی توسط استادان موسیقی سنتی ایرانی سروده می‌شود و خوانندگان جوان بیشتر به طرف شور و ضمایم آن (به علت آسانی و ملایم تر بودن) گرایش دارند. دستگاه ماهور یکی از شایع و وسیع ترین دستگاه‌های موسیقی سنتی ایرانی است و در گوشه های مختلف پنجاه گوشه دارد و به دلیل وضع وبعد روانی که دارد بیشتر به شکل موسیقی نشاط انگیز در مراسم و مهمانی ها سروده می‌شود.

آهنگ خورشید آرزو – همایون شجریان – فریدون مشیری – سعید فرج‌پوری

امروزه موسیقی سنتی ایرانی با عنوان موسیقی دستگاهی نیز شناخته می‌شود. این موسیقی همان‌طور که گفته شد، دارای دستگاه‌ها و آوازهای مختلف و همچنین گوشه‌ها است که جلوتر با آنها بیشتر آشنا می‌شوید. موسیقی سنتی ایرانی همین‌طور که از نام آن پیداست موسیقی اصیل و رایج کشور ایران است که برای سالیان سال در بین مردم مورد استقبال قرار گرفته است. می‌توان گفت موسیقی سنتی ایران روی موسیقی اصیل کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان نیز تاثیرگذار بوده است. دانلود آهنگ سنتی و آمار بالای آن، با توجه به الفت و نزدیکی جامعه ما با شعر و موسیقی، امر غریبی نیست. موسیقی سنتی ایرانی که آن را با اسامی از قبیل موزیک کلاسیک ایرانی، موسیقی اصیل و نیز موسیقی دستگاهی ایرانی هم می‌شناسیم، قدمتی دیرینه دارد.

تازه های آکادمی هنر

ردیف موسیقی در واقع همان چیزی است که امروزه مبنای شناخت ما از موسیقی سنتی را در برمیگیرد. ردیف های موسیقی مجموعه مثال های موسیقیایی از گوشه های مختلف هر دستگاه است. به عبارتی می توان ردیف موسیقی را شناسنامه ای برای موسیقی دستگاهی بر شمرد. پس به طور کلی می توان گفت ردیف موسیقی سنتی ایرانی مجموعه ای است از دستگاه ها، نغمات و آوازهایی که در طول تاریخ نسل به نسل گردیده و به دست ما رسیده است. موسیقی سنتی ایران از دستگاه‌ها، محلقات، متعلقات و گوشه‌های موسیقی تشکیل شده است. دستگاه از دو واژه‌ی «دست» و «گاه» به معنای زمان و نغمه تشکیل شده و به نوعی به موسیقی که با دست اجرا می‌شود اشاره می‌کند.

اگر طرفدار همیشگی مجله خبری اهواز موزیک سنتی هستید پیشنهاد می‌کنیم زمانی که صبح‌ها بیدار می‌شوید و احساس خستگی و کسلی می‌کنید آهنگ ساخته شده در دستگاه چهارگاه را گوش دهید تا انرژی شما بیشتر شود. حتما لازم نیست جزء نوازندگان، خوانندگان یا تنظیم کنندگان موسیقی سنتی باشید تا خود را ملزم به دانستن تئوری‌هایی راجع به آن بدانید! به عقیده ما به عنوان یک شنونده موسیقی سنتی یا حتی یک ایرانی بهتر است با موسیقی کشورمان و برخی تئوری‌های آن آشنا باشیم. این چوب ها با پوست بره نازک و رشته های فلزی ترکیب می شوند و ساز خارق العادۀ تار را ایجاد می کنند. انحناها و لبه‌های تار به بهره وری آن می‌افزایند و به هنرمند کمک می‌کنند تا ساز را راحت‌تر نگه دارد. جادو و زیبایی واقعی زمانی اتفاق می افتد که هنرمند، تار را نزدیک سینه خود گرفته و شروع به نواختن موسیقی می کند.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: