موسیقی سنتی ایرانی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | ahwaz-music

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت آوای مجله خبری اهواز موزیک هوشمند هزاردستان (فروشگاه برنامه‌های موبایلی اندروید بازار) است. دستگاه راست‌پنج‌گاه را می‌ شود یکی از دستگاه‌های بسیار دیرینه و کهنه به حساب آورد. این دستگاه مانند ماهور است و بایستی گوش موسیقی دان بسیار حساس و مأنوس به این دستگاه باشد. آلبوم «از بهار بیشتر» تازه ترین اثر موسیقایی با ملودی آرمان مهربان و خوانندگی وهاب ابراهیمی منتشر شده و آماده شنیدن است.

آلبوم تکنوازی فلوت «کلید سل» از علی صالحی منتشر شد

او در ایتدا به شمال آفریقا رفت و مورد توجه زیادةالله اول قرار گرفت. اما طولی نکشید که با خواندن شعری از عنتره (شاعر معروف دوره جاهلیت عرب) که در آن به سیاهی رنگ مادرش اشاره شده بود، موجب ناراحتی سلطان قیروان شد و حتی به دستور زیادةالله اول تنبیه شد. این موضوع باعث آن شد که زریاب از مدیترانه عبور کند و به آندلس برود. از استاتید بزرگ موسیقی سنتی ایرانی می توان به درویش خان، استاد ابوالحسن صبا، استاد حسن کسائی، فرامز پایور، محمد رضا شجریان، استاد جلیل شهناز، روح الله خالقی، استاد علی نقی وزیری، غلامحسین بنان و دیگر اساتید اشاره کرد. دستگاه نوا را آوازی در مرز میانه که آهنگی آرام،میانه و معتدل نه خیلی نشاط انگیز و نه خیلی غم انگیز دارد، می‌شناسند.

http://dastchinflower.ir

نمایشگاه سه تار محمود صادق محمدی از هنرمندان فعال حوزه موسیقی ایرانی در تبریز برگزار خواهد شد…. خاندان موصلی اولین خاندان هنر بود که نامشان در تاریخ دوران اسلامی دیده می‌شود. این خاندان در اصل ایرانی و اهل ارجان (ارگان) فارس در نزدیک شیراز بوده‌اند. از نام‌آورترین هنرمندان این دوره می‌توان به نشیط فارسی اشاره کرد که او نیز برده‌ای ایرانی و در خدمت عبدالله بن جعفر بود. او با اجرای آهنگ‌های ایرانی در مدینه به شهرت رسید و مدتی نزد سائب خاثر آموزش دید. بر این اساس موسیقیِ گاهانی را که در دوره مادها رواج داشته و تا کنون به حیات خود ادامه داده است را می‌توان سرچشمه اصلی موسیقی ایرانی، موسیقی ایران قبل از اسلام و به‌ویژه موسیقی آیینی پنداشت.

  • یعنی همانند قطعات ضربی الزامی ندارد که با سرعت مشخصی به اجرای موسیقی بپردازد.
  • او می‌گوید که وجود موسیقی برای مراسم مذهبی پرستش خداوند، بسیار ضروری بوده‌است.
  • حتما لازم نیست جزء نوازندگان، خوانندگان یا تنظیم کنندگان موسیقی سنتی باشید تا خود را ملزم به دانستن تئوری‌هایی راجع به آن بدانید!
  • آهنگی است كه باید كلام‌دار باشد و معمولاً كلام آن از شعرهای سنتی فرهنگ فارسی انتخاب می‌شود (نمونه 2).
  • دستگاه نوا را آوازی در مرز میانه که آهنگی آرام،میانه و معتدل نه خیلی نشاط انگیز و نه خیلی غم انگیز دارد، می‌شناسند.
هنرهای زیبا بیانگر عواطف و اخلاق مردم و ملت ها است و از آنجا که ملت ها ترجیحات مختلفی دارند هنرهای آنها با یکدیگر متفاوت است. موسیقی اصیل ایرانی که به موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کلاسیک فارسی نیز معروف است، شامل دستگاه (سیستم موسیقی متن) آواز و ملودی است. جالب است بدانید که این نوع موسیقی از قبل از دوران مسیحیت وجود داشته و به صورت سینه به سینه به ما ایرانیان رسیده است. یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ موسیقی ما زمانی رخ داد که شخصی به نام علی اکبرخان فراهانی در زمانی که موسیقی سنتی ایرانی زیاد جدی گرفته نمی‌شد، گوشه‌های مختلف را در قالب هفت دستگاه و پنج آواز جمع ‌آوری کرد و به آن‌ها نظم بخشید. زریاب نوآوری و دست‌آوردهای زیادی در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه موسیقی داشت. او پایه‌گذار موسیقی آندلس بود و در آن‌جا مدرسه ای تاسیس کرد که بعده‌ها به هنرستان موسیقی تبدیل می‌شود.

رشته مدیریت امور بانکی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

مقامات موسیقی محلی معمولأ “کوچک” است و مجالی برای تغییر مقام ندارد. این دستگاه را می‌توان یکی از قدیمی ترین دستگاه های موسیقی ایرانی دانست چرا که تبار کهن تری نسب به سایر دستگاه‌ها دارد‌. این دستگاه که در تمام کشورهای مسلمان وجود دارد، بیشتر برای نشان دادن احساس غم و اندوه در قطعه مناسب است. با توجه به این‌‎که قسمت زیادی از قطعات موسیقی ایرانی مثل تصنیف‌ها چهارمضراب‌ها و غیره بر اساس این دستگاه ساخته شده‌اند می‌توان گفت این دستگاه یکی از بزرگترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی محسوب می‌شود.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: