موسیقی سنتی سازنو | ahwaz-music

اولین قدم ها برای انجام هر کاری، معمولا سخت ترین قدم های مسیر به حساب می آید. هیچ نوازنده ی حرفه ای را در دوران تاریخ نخواهید یافت که یک شبه و بدون تحمل مصائب و سختی های کار، به سطح مطلوب رسیده باشد. از دیگر نشانه های موجود از موسیقی سنتی در گذشته میتوان به وجود سفال هایی در تپه های سیلک کاشان اشاره کرد که روی آن ها نشانه هایی از پایکوبی و دست افشانی وجود دارد. تنها استثناء ابزار باقی‌مانده موسیقی مانند گیتارها، عودها و فلوت‌هایی که ابداع و نواخته شده، می‌باشند. ما، نگاره‌ای را در دست داریم و می‌دانیم که در پادشاهی «شوکال ماه هو» و از سده ۱۷ پیش از میلاد در ایران، تار نواخته می‌شد.

  • گردآوری و تدوین ردیف به شکل امروزی از اواخر سلسلهٔ زند و اوایل سلسلهٔ قاجار آغاز شده‌است؛ یعنی در اوایل دورهٔ قاجار سیستم مقامی موسیقی ایرانی تبدیل به سیستم ردیف دستگاهی شد و جای مقام‌های چندگانه را هفت دستگاه و پنج آواز گرفت.
  • آموزش موسیقی در دوران کودکی تاثیر بسیار خوبی داشته و می‌تواند استعداد کودکان…
  • آموزش موسیقی سنتی شامل آموزش مجازی سه تار، آموزش مجازی تار، آموزش مجازی تنبک و آموزش مجازی سنتور است.
  • هر دستگاه از تعداد زیادی گوشه تشکیل شده است و اجرای آن معمولا از گوشه درآمد آغاز می شود، بعد از گذر از گوشه های دیگر به اوج می رسد و پس از آن به گوشه های پایانی فرود می آید و با اجرای تصنیف و احتمالا یک رِنگ، به پایان خود می رسد.
  • صدای مسحورکننده سنتور به راحتی می تواند حال و هوای شما را تغییر دهد و شما را به سفری عرفانی ببرد.
  • این دستگاه، از دیدگاه دانش موسیقی یکی از برجسته ترین دستگاه های ایرانی است.

اینگونه بود که موسیقی فولکلور و آلات موسیقی مختلف اعم از سازهای کوبه ای و سازهای بادی به وجود آمدند. آکادمی موسیقی سرنا با هدف آموزش آکادمیک با شیوه ای نوین از سال 1391 فعالیت خود را آغاز نمود و برای دستیابی به این مهم سعی نمود بستری فراهم کند تا علاقمندان به موسیقی بتوانند در جهت رشد و اعتلای هنر والای موسیقی قدم بردارند… از دو سلسلۀ اولیه متأسفانه مدارک مافی در دست نیست، در مورد مادها نیز با این که مدارک بیشتری وجود دارد از وضع موسیقی شان اطلاعی در دست نیست . همین قدر از خلال نوشته های تاریخی می توان استنباط کرد که موسیقی در زمان مادها مقامی نیکو داشته ، موسیقی دانان دائما گرد دربار حضور داشتند و حتی مشاور و امین پادشاه بودند.

موسیقی سنتی در ستون نویسندگان

این در حالی است که آوای گوش‌نواز بنان و استاد شجریان نیز، در ضمیر خاطر ما نقش بسته است. آهنگ سنتی ایرانی، چنان که از نامش برمی‌آید، ریشه در فرهنگ بومی و سنت‌های ایرانی دارد. نواهایی که ریشه در جان ما ایرانیان دارند و چون به ساز دل نواخته می‌شوند، بی‌شک به گوش جان نیز شنیده خواهند شد. موسیقی و آواز سنتی ما ایرانیان از باربد و نکیسا، تا بنان و شجریان سراسر آمیخته با نغمه‌هایی است که از دل برمی‌خیزند و لاجرم بر دل نیز می‌نشینند. چک از اصطلاح به معنای ملت و نزدیکان آن استفاده می‌کند، که نشان می‌دهد ژانر محلی وحدت‌ بخش تمامی انواع موسیقی است.

دانلود آهنگ درخت غم به جونوم کرده ریشه از محمدرضا شجریان 320

با یافتن یک کنده کاری در ایلام بازهم آگاهی داریم که خنیاگران مجله خبری اهواز موزیکی؛ دَف را همراه چنگ می‌نواختند. در این کنده کاری همچنین دیده می‌شود که از میان ۱۱ تن خنیاگر؛ ۸ تن چنگ، ۲ تن نی و یک تن دهل می‌نوازند. برای تمامی صدا‌های موسیقی از بم‌ترین تا زیرترین آنها هفت نام در نظر گرفته شده است که به آن‌ها نت موسیقی میگوییم. این هفت نام در برخی کشور‌های غربی با کلماتی با هجای تکی و در برخی به صورت الفبایی تلفظ می‌شوند. تمامی توضیحاتی که در ادامه میخواهید وابسته به همین نت ها میباشند و بدون آنها کاملا بی معنا میشوند. آموزشگاه موسیقی فردوس با 15 سال سابقه در زمینه تدریس هنر موسیقی، همواره در تلاش است که خدمات آموزشی مطلوب و باکیفیت را به دوست‌داران هنر موسیقی ارائه دهد.

این دستگاه را می‌توان یکی از قدیمی ترین دستگاه های موسیقی ایرانی دانست چرا که تبار کهن تری نسب به سایر دستگاه‌ها دارد‌. این دستگاه که در تمام کشورهای مسلمان وجود دارد، بیشتر برای نشان دادن احساس غم و اندوه در قطعه مناسب است. در آلات موسیقی ایرانی اگر به دنبال صدایی خام و مسحورکننده هستید توصیه می‌شود به صدا و ملودی سه تار گوش دهید. آتشِ لب دریا اگرچه شما را آرام می کند، اما در عین حال، در دل شما هیجان ایجاد خواهد کرد. علاقه به ترانه‌های سنتی ایرانی تا آنجا پیش رفته که در عصر ارتباطات و با وجود امکان دانلود سریع و باکیفیت انواع آهنگ‌های جدید، آهنگ‌های خوانندگان بسیار قدیمی هم‌چنان حفظ شده‌اند.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: