Music tracks, songs, playlists tagged موسیقی سنتی ایرانی on SoundCloud | ahwaz-music

سماع درویشان که هنوز هم مجله خبری اهواز موزیکزد است به مثابه وسیله ای برای تربیت سالک درسیرالی الله بوده است و هنوز هم پس ازسالهای دور از ورای شعرهای مولانا می توان آهنگ سماع ودف را شنید. برای دست یافتن به اطلاتی در این زمان در رابطه با موسیقی الزاما به سنبل های تاریخی رجوع می کنیم. ویکی‌پدیا® علامتی تجاری متعلق به سازمان غیرانتفاعی بنیاد ویکی‌مدیا است. از هردوت نقل است که در دوران امپراتوری هخامنشی که به «امپراتوری پارسی» نیز معروف است، موسیقی نقش مهمی به‌خصوص در دربارها داشته‌است. او می‌گوید که وجود موسیقی برای مراسم مذهبی پرستش خداوند، بسیار ضروری بوده‌است. بعدها یعنی پس از ابلاغ دین پیامبر زرتشت، میترا، شخصی که به عنوان “داواً یک خدای دروغین یا شیطان و همچنین بتان دیگر بیشتر و بیشتر مقبول واقع شدند.

  • این ساز ایرانی در جنوب ایران به ویژه بوشهر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تاریخ نویسان قرن نوزدهم، کلمه ی کلاسیک را در آلمان به سبک دوره ای که با نسل ” کوانتس ” و ” هانس ” و بعداً پسران باخ و معاصرین آن ها شروع شد، اطلاق می کنند و در ایتالیا به سبک موسیقی دمینیکو اسکارلاتی و معاصرینش.
  • موسیقی در ایران به دلایل بسیار تاریخی، از روزگاران پیشین فراتر از مرزهای کنونی ایران قدم گذاشته و خواستگاه های بسیارداشته است، نکته ضروری اینکه بدانیم بسیاری از مرزهایی که در روزگاران دور جزء سرزمین های ایران بوده و از مراکز علمی فرهنگی در ایران به شمار می رفتند.
  • این نوع از موسیقی چه توسط روستاییان و چه توسط نوازندگان حرفه‌ای اجرا شود آثارشان به نوعی در فرهنگ عامیانه گنجانده خواهد شد.

آواخر این دوره را به طور واضح نمی توان معین کرد، زیرا جدال بین کلاسیک و رمانتیک تا قرن نوزدهم و حتی قرن بیستم ( با جریان نئوکلاسیسم ) ادامه داشت. این که چه وقت و کجا کلمه ی کلاسیک وارد فرهنگ موسیقی شد نیز به طور کامل روشن نیست . تعریف کلاسیک در ادبیات تا حدی بغرنج و گنگ است ولی این تعریف در موسیقی پیچیده تر می شود . با وجود اینکه به این ساز، سه تار گفته می‌شود می توانید چهار سیم را بر روی این ساز ایرانی شگفت انگیز مشاهده کنید. اما تار در مقایسه با سه تار اندازه بزرگتری دارد و معمولاً شش سیم دارد.

آواز ابوعطا، وابسته به دستگاه شور (مرتبه دوم)

هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده‌است و معمولاً بدین شیوه ارائه می‌شود که از درآمد دستگاه آغاز می‌کنند، به گوشهٔ اوج یا مخالف دستگاه در میانهٔ ارائه کار می‌رسند، سپس با فرود به گوشه‌های پایانی و ارائهٔ تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان می‌رسانند. در واقع اگر بخواهیم دستگاه را با زبانی ساده معرفی کنیم باید بگوییم دستگاه‌ها دسته بندی‌هایی را در موسیقی سنتی ایجاد می‌کنند که حتی کوک هم در هرکدام فرق دارد. این دستگاه‌ ها دارای گوشه‌هایی نیز هستند که با نظم مشخصی پشت سر هم چیده شده‌اند. برای این‌که ذهنتان درگیر گوشه ها نشود لازم است بگوییم، گوشه‌ها در حقیقت ملودی‌های کوتاهی هستند که شما در یک ساز و اواز یا تکنوازی یک ساز ایرانی می‌شنوید. مجموعه این گوشه‌ها در کنار هم بنای به وجود آمدن یک دستگاه هستند. حال زمان آشنایی با انواع دستگاه رسیده که برای شما شرح می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

کمانچه، سازی سنتی با شهرتی جهانی

تحقیقات نشان میدهد که گوش دادن به موسیقی آرام و ملایم سبب کاهش استرس در افراد میشود. به این صورت که با گوش دادن به یک موسیقی ترشح هورمون کورتیزول و به دنبال آن فشار خون و سطح استرس در بدن شما به شدت کاهش می یابد. انتخاب نوع و جایگاه موزیک و شاد یا غمگین بودن آن، امری عمدتا سلیقه‌ای بوده و به حال و هوا و ذائقه افراد بستگی دارد. در دورۀ اشکانیان نیز اجتماع از رونق کافی برای پرورش موسیقی برخوردار نبودند و به همین جهت به مدرکی که حاکی از ترقی و پیشرفت موسیقی در این دوره باشد بر نمی خوریم.

دسته‌بندی‌ها

در ابتدا با نگاه کردن به چوب هندسی شکل و سیم های فلزی روی آن شاید ندانید که این ساز، دقیقا چگونه کار می کند. با این حال، بلافاصله بعد از اینکه هنرمندان، ساز را می نوازند شما عاشق آن خواهید شد. هنگامی که نوازنده در نی می دمد، به نت ها جان می بخشند و آنها را وادار می کنند تا مراسمی احساسی برای حضار اجرا کنند. لحظه‌ای که نت‌ها را می‌شنوید، احساس می‌کنید غرق در ملودی و صدایی احساسی شده اید.

http://dastchinflower.ir


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: