persian music ma ra bas موسیقی ایرانی گروه ماه بانو- ترانه ما را بس Persian poetry, Beautiful places to visit, Movie posters | ahwaz-music

با استفاده از شواهد کاویده شده، مانند تندیس کشف شده در ساسا، سوابق موسیقی به خوبی به دوران امپراتوری ایلامی (۶۴۴–۲۵۰۰ قبل از میلاد) برمی گردد. به‌طور مشهود، اطلاعات کمی در خصوص موسیقی این دوره در دسترس است. تنها استثناء ابزار باقی‌مانده موسیقی مانند گیتارها، عودها و فلوت‌هایی که ابداع و نواخته شده، هستند.

http://dastchinflower.ir

تمدنی که به رغم مجله خبری اهواز موزیکات گسترده، از نظر جغرافیایی و فرهنگی، شامل تمام بخش‌هایفلات ایران، بخش‌های آسیای مرکزی، بلخ و رشته‌کوه‌های هندوکُش در امتداد شمال‌شرقی، افغانستان و غرب پاکستان در بخش جنوب‌شرقی، و از سوی غرب، بین‌النهرین و قفقاز در بخش شمال‌غربی است. بابک حیدری، مدیرعامل بیمارستان جم، محل بستری محمدرضا شجریان روز دوشنبه ۱۷ اوت (۲۷ مرداد) گفت که وی در وضعیت هوشیار به سر نمی‌برد و شرایط خوبی ندارد. به بزرگترین جامعه آنلاین هنرمندان، گروه‌های موسیقی، دی‌جی‌ها و سازندگان صدا بپیوندید.

  • ” که در اصفهان “سل ” دیز می باشد روی شاهد سه گاه که همان نتی است که خاتمه اصفهان را نشان می دهد این تغییر مقام را عملی کرده و با فرود عشاق دوباره به اصفهان رفته.
  • اصطلاح «خنیای باستانی ایرانی» اصطلاحی مربوط به عصر پس از هخامنشیان است.
  • وقتی دست انسان روی دسته‌ی برخی از سازها نظیر تار و سه‌تار و كمانچه و…
  • از دیگر هنرمندان دوره طاهریان می‌توان به فارابی یا ابونصرمحمدبن طرخان، (درگذشته 339 هجری) که بزرگترین موسیقی‌شناس و موسیقی‌دان دوارن اسلامی بود، اشاره کرد.
  • دستگاه ماهور یکی از شایع و وسیع ترین دستگاه‌های موسیقی سنتی ایرانی است و در گوشه های مختلف پنجاه گوشه دارد و به دلیل وضع وبعد روانی که دارد بیشتر به شکل موسیقی نشاط انگیز در مراسم و مهمانی ها سروده می‌شود.
  • جواد یساری، خواننده ای است که سالهاست چشم انتظار خواندن در وطن خویش است.
از سویی دیگر اصطلاحات ایقاعی مانند ثقیل و خفیف که عربی بوده‌اند در آثار موسیقی‌دانان ایرانی چون فارابی، صفی‌الدین ارموی و حتی عبدالقادر مراغی دیده می‌شود. و حتی در کتاب الاغانیِ ابولفرج اصفهانی رواج آهنگی به نام سلمک در موسیقی ایران را به سلمک هنرمند ایرانی و معاصر هارون‌الرشید (خلیفه عباسی) نسبت داده است. این‌ نمونه‌ها را می‌توان نشانه‌هایی از تاثیر و تاثر فرهنگ و هنر، به‌ویژه موسیقی اعراب و ایران دانست. در این دوره بود که زبان عربی به عنوان زبان اول جهان اسلام شناخته شد و به‌عبارتی نقطه مشترکی میان همه مسلمانان به‌شمار می‌رفت. زبان عربی توانست میراث علمی و فلسفی یونان، ایران، هند و مناطق دیگر را گرد هم بیاورد و حتی خود نیز آن‌ها را کامل کند. بنابراین هر شخصی که به زبان عربی تسلط داشت، قادر به این بود تا به منابع مختلف دسترسی پیدا کند و حتی خود نیز چیزی بر آن‌ها بیفزاید.

نوا یکی از معدود دستگاه‌هایی است که به طور کمی توسط استادان موسیقی سنتی ایرانی سروده می‌شود و خوانندگان جوان بیشتر به طرف شور و ضمایم آن (به علت آسانی و ملایم تر بودن) گرایش دارند. در دوران سامانیان به‌خاطر توجهِ امیران سامانی به ترویج و پیشرفت زبان فارسی، موسیقی نیز به‌دلیل هم‌بنیانی با شعر مورد توجه قرار گرفت. در آثار ادبی آن دوره، از قبیل داستانی که نظامی در “چهارمقاله “و یا “مجمع النوادر” از هنرنمایی رودکی در دربار سامانی نقل کرده است؛ به‌خوبی می‌توان به اهمیت موسیقی پی برد. از موسیقی‌دانان معروف این دوره می‌توان به ابن خردادبه (درگذشته حدود 300 هجری) که تبار ایرانی داشت و موسیقی را در بغداد از اسحاق موصلی آموخته بود، اشاره کرد.

موزیک های معروف خواننده های ایرانی

شواهد اندکی در مورد این دوران که پیشینه آن به حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد به‌دست رسیده است. از مهم‌ترین آثار مربوط به موسیقی در این دوران که تا حدود قرن هشتم پیش از میلاد ادامه داشته است، یکی همان مهر چُغامیش و دیگری کول فرح یا کول فرعون است که در آن سه نوازنده به اجرای مراسمی مذهبی مشغول هستند. این دستگاه، از دیدگاه دانش موسیقی یکی از برجسته ترین دستگاه های ایرانی است.

تعاریف موسیقی ایرانی


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: